Reprezentatívny výskum s názvom Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR realizovala Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave ako súčasť projektu „Pilotné testovanie komplexného systému media a hodnotenia úrovne mediálnej gramotnosti slovenskej populácie v súlade s najnovšími trendmi a odporúčaniami“. Realizácia projektu bola podporená Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-0754-12.
Cieľom výskumu bolo nielen zmapovať aktuálny stav, zistiť úroveň mediálnej gramotnosti dospelých na Slovensku a preskúmať súčasné trendy v tejto oblasti. Výskumu sa zúčastnilo až 2815 respondentov vo veku od 16 do 83 rokov, pričom zber dát prebiehal vo všetkých samosprávnych krajoch Slovenska. Zber výskumných dát v teréne sa uskutočnil metódou PAPI (Paper and Pencil Interviewing), pričom sa ho zúčastnilo viac ako 200 zaškolených dopytovateľov, ktorí fyzicky zaznamenávali odpovede respondentov do záznamových hárkov.
Medzi najdôležitejšie a zaujímavé zistenia výskumu patrí napr. dominantné postavenie televízie. Potvrdilo sa, že televízia je médiom so silným postavením v prostredí SR a každý alebo takmer každý deň ju sleduje až 68,8 % dospelej populácie Slovenska. Ďalšou zaujímavosťou je postavenie tlače na Slovensku. Podľa výsledkov výskumu čítajú noviny a časopisy každý alebo takmer každý deň seniori nad 65 rokov. Znamená to, že so stúpajúcim vekom, stúpa aj záujem o tlačoviny. Naopak s klesajúcim vekom tento záujem upadá. Knihy pravidelne číta len 20% dospelých Slovákov. Oproti tomu však výrazne silnejšie využívame internet, pričom najviac online respondentov nachádzame v najmladšej vekovej kategórii (81,5 %) a u mladých dospelých vo veku 25 – 34 rokov ( 71,6 %). Naopak, medzi seniormi, je každodenných používateľov pevného internetu len veľmi málo (9,1 %).
Okrem týchto zistení sa výskumníci zameriavali aj na ďalšie oblasti súvisiace s používaním médií a mediálnou gramotnosťou: Postoje k spoľahlivosti informácií z rôznych zdrojov, Postoje k spracovaniu identickej informácie rôznymi druhmi médií, Vnímanie rozdielov medzi mediálnou reprezentáciou reality a fyzickou realitou, Využívanie aktívnych a pasívnych foriem občianskej, spoločenskej alebo politickej participácie, Úroveň používateľských zručností vo vzťahu k informačným technológiám a internetu a iné.
Podrobnejšie informácie a kompletnú výskumnú správu nájdete tu.