stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

FMK UCM v Trnave zmapovala úroveň mediálnej gramotnosti dospelých na Slovensku

30. mája 2016viktoria.kolcako

Reprezentatívny výskum s názvom Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR realizovala Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave ako súčasť projektu „Pilotné testovanie komplexného systému media a hodnotenia úrovne mediálnej gramotnosti slovenskej populácie v súlade s najnovšími trendmi a odporúčaniami“. Realizácia projektu bola podporená Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-0754-12.

Cieľom výskumu bolo nielen zmapovať aktuálny stav, zistiť úroveň mediálnej gramotnosti dospelých na Slovensku a preskúmať súčasné trendy v tejto oblasti. Výskumu sa zúčastnilo až 2815 respondentov vo veku od 16 do 83 rokov, pričom zber dát prebiehal vo všetkých samosprávnych krajoch Slovenska. Zber výskumných dát v teréne sa uskutočnil metódou PAPI (Paper and Pencil Interviewing), pričom sa ho zúčastnilo viac ako 200 zaškolených dopytovateľov, ktorí fyzicky zaznamenávali odpovede respondentov do záznamových hárkov.medialna gramotnost dospelej pop na SR

Medzi najdôležitejšie a zaujímavé zistenia výskumu patrí napr. dominantné postavenie televízie. Potvrdilo sa, že televízia je médiom so silným postavením v prostredí SR a každý alebo takmer každý deň ju sleduje až 68,8 % dospelej populácie Slovenska. Ďalšou zaujímavosťou je postavenie tlače na Slovensku. Podľa výsledkov výskumu čítajú noviny a časopisy každý alebo takmer každý deň seniori nad 65 rokov. Znamená to, že so stúpajúcim vekom, stúpa aj záujem o tlačoviny. Naopak s klesajúcim vekom tento záujem upadá. Knihy pravidelne číta len 20% dospelých Slovákov. Oproti tomu však výrazne silnejšie využívame internet, pričom najviac online respondentov nachádzame v najmladšej vekovej kategórii (81,5 %) a u mladých dospelých vo veku 25 – 34 rokov ( 71,6 %). Naopak, medzi seniormi, je každodenných používateľov pevného internetu len veľmi málo (9,1 %).

Okrem týchto zistení sa výskumníci zameriavali aj na ďalšie oblasti súvisiace s používaním médií a mediálnou gramotnosťou: Postoje k spoľahlivosti informácií z rôznych zdrojov, Postoje k spracovaniu identickej informácie rôznymi druhmi médií, Vnímanie rozdielov medzi mediálnou reprezentáciou reality a fyzickou realitou, Využívanie aktívnych a pasívnych foriem občianskej, spoločenskej alebo politickej participácie, Úroveň používateľských zručností vo vzťahu k informačným technológiám a internetu a iné. 

Podrobnejšie informácie a kompletnú výskumnú správu nájdete tu.

Related Articles

Mediálne večery – praktická príručka rodinnej mediálnej výchovy

12. augusta 2016viktoria.kolcako

Dr. Slavíková: Zvyšovanie mediálnych kompetencií študentov, rodičov a učiteľov je mimoriadne potrebné, užitočné a aj spoločensky prínosné

23. septembra 2017viktoria.kolcako

Študentské práce: Rozhlasová hra o pozitívnych hodnotách vo filmoch

7. februára 2019Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.