Európska komisia zverejnila výsledky svojho šiesteho hodnotenia kódexu správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom online.
Výsledky ukazujú zmiešaný obraz, keďže IT spoločnosti skontrolovali 81 % upozornení do 24 hodín a odstránili v priemere 62,5 % nahláseného obsahu. Tieto výsledky sú nižšie ako priemer zaznamenaný v rokoch 2019 a 2020. Zatiaľ čo niektoré spoločnosti sa zlepšili, výsledky iných sa jednoznačne zhoršili. Rovnako ako v predchádzajúcich monitorovacích kolách zostáva hlavnou slabinou nedostatočná spätná väzba na upozornenia používateľov. Novinkou v tohtoročnom hodnotení sú aj informácie poskytované IT spoločnosťami o opatreniach, ktoré prijali na boj proti nenávistným prejavom, vrátane opatrení na automatickú detekciu takéhoto obsahu.
Věra Jourová, podpredsedníčka pre hodnoty a transparentnosť, povedala: „Nenávistné prejavy online môžu viesť k skutočnej deštrukcii offline. Násilie často začína slovami. Náš jedinečný kódex priniesol dobré výsledky, ale platformy nemôžu zvoľniť opatrenia a musia riešiť nedostatky. A samotná džentlmenská dohoda tu nebude stačiť. Zákon o digitálnych službách poskytne silné regulačné nástroje na boj proti nezákonným nenávistným prejavom online.“
Didier Reynders, komisár pre spravodlivosť, dodal: „Výsledky ukazujú, že IT spoločnosti nemôžu byť spokojné: len preto, že výsledky boli v posledných rokoch veľmi dobré, nemôžu svoju úlohu brať menej vážne. Bezodkladne musia riešiť akýkoľvek klesajúci trend. Ide o ochranu demokratického priestoru a základných práv všetkých používateľov. Verím, že rýchle prijatie zákona o digitálnych službách pomôže vyriešiť aj niektoré pretrvávajúce medzery, ako je nedostatočná transparentnosť a spätná väzba pre používateľov.“
Zo šiesteho hodnotenia vyplýva, že v priemere:
- IT spoločnosti posúdili 81 % oznámení za menej ako 24 hodín, čo je menej ako priemer z roku 2020, ktorý je 90,4 %.
- IT spoločnosti odstránili 62,5 % obsahu, ktorý im bol oznámený, čo je menej ako priemer 71 % zaznamenaných v rokoch 2019 a 2020.
- Miera odstraňovania sa líšila v závislosti od závažnosti nenávistného obsahu. Odstránilo sa 69 % obsahu vyzývajúceho na vraždu alebo násilie voči konkrétnym skupinám, pričom bolo odstránených 55 % obsahu, ktorý používal hanlivé slová alebo obrázky zamerané na určité skupiny. Naopak, v roku 2020 boli príslušné výsledky 83,5% a 57,8%.
- IT spoločnosti poskytli spätnú väzbu na 60,3 % prijatých oznámení, čo je menej ako počas predchádzajúceho monitorovania (67,1 %).
Komisia bude pokračovať v monitorovaní implementácie kódexu správania sa. Komisia vyzýva IT spoločnosti, aby posilnili dialóg s dôveryhodnými nahlasovateľmi a organizáciami občianskej spoločnosti s cieľom riešiť nedostatky v kontrole oznámení, podnikaní opatrení a zlepšovaní spätnej väzby pre používateľov. Zákon o digitálnych službách (DSA) navrhuje komplexný právny rámec na boj proti nezákonnému obsahu, ako aj koregulačný systém, ktorý predpokladá iniciatívy, ako je kódex správania. Cieľom Komisie je diskutovať o tom, ako by sa mohol kódex vyvíjať s IT spoločnosťami, a to aj vzhľadom na nadchádzajúce povinnosti a rámec spolupráce v návrhu zákona o digitálnych službách.
Zdroj: Europa.eu