stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

masové médium

15. septembra 2010admin

(angl. mass media (pl.)) – prostriedok, pomocou ktorého odosielateľ odovzdáva veľkému množstvu príjemcov principiálne ľubovoľnú správu alebo súbor správ, nezávisle od očakávaní príjemcov.

Masové médium je prostriedok komunikácie, ktorého všetky komunikačné aktivity (produkcia a šírenie verejne dostupných obsahov) sa dejú v inštitucionalizovanej podobe a organizačne a technologicky vyhovujú procesu masovej komunikácie. Fungujú ako prostriedky prenosu obsahov od komunikátora k adresátovi, pričom komunikátor je komplexná organizácia zamestnávajúca profesionálnych komunikátorov a používa špecializované technológie na výrobu vysoko štandardizovaných obsahov určených pre rozsiahle, nesúrodé a disperzné  publikum. Masové média sa členia na: 1. tlačené; 2. elektronické; 3. nové médiá.

Masové média sa vyvinuli z tzv. sekundárnych médií, teda médií, ktoré pri produkovaní znakov vyžadujú pomocné technické prostriedky. Vznik sekundárnych médií sa kryje s vynálezom kníhtlače v 15. storočí. Za masové ich možno považovať až so všeobecným rozšírením gramotnosti v 18. a 19. storočí. Okrem produkcie kníh a periodík sa vtedy začala zvyšovať aj produkcia populárnych a cenovo dostupných tlačovín v podobe kolportážnych románov, poradcov a almanachov. Medzi masové média patria tiež tzv. terciárne médiá, ktoré na rozdiel od sekundárnych médií vyžadujú technické zariadenia nielen pri výrobe a prenose komunikačných obsahov, ale aj pri ich príjme (napr. rádio, televízia, multimediálny počítač).

Lit.: JIRÁK, Jan – KŐPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediálni komunikace. Praha : Portál, 2003.
NŰNNING, Ansgar. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno : Host, 2006
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.