(angl. mass media (pl.)) – prostriedok, pomocou ktorého odosielateľ odovzdáva veľkému množstvu príjemcov principiálne ľubovoľnú správu alebo súbor správ, nezávisle od očakávaní príjemcov.
Masové médium je prostriedok komunikácie, ktorého všetky komunikačné aktivity (produkcia a šírenie verejne dostupných obsahov) sa dejú v inštitucionalizovanej podobe a organizačne a technologicky vyhovujú procesu masovej komunikácie. Fungujú ako prostriedky prenosu obsahov od komunikátora k adresátovi, pričom komunikátor je komplexná organizácia zamestnávajúca profesionálnych komunikátorov a používa špecializované technológie na výrobu vysoko štandardizovaných obsahov určených pre rozsiahle, nesúrodé a disperzné publikum. Masové média sa členia na: 1. tlačené; 2. elektronické; 3. nové médiá.
Masové média sa vyvinuli z tzv. sekundárnych médií, teda médií, ktoré pri produkovaní znakov vyžadujú pomocné technické prostriedky. Vznik sekundárnych médií sa kryje s vynálezom kníhtlače v 15. storočí. Za masové ich možno považovať až so všeobecným rozšírením gramotnosti v 18. a 19. storočí. Okrem produkcie kníh a periodík sa vtedy začala zvyšovať aj produkcia populárnych a cenovo dostupných tlačovín v podobe kolportážnych románov, poradcov a almanachov. Medzi masové média patria tiež tzv. terciárne médiá, ktoré na rozdiel od sekundárnych médií vyžadujú technické zariadenia nielen pri výrobe a prenose komunikačných obsahov, ale aj pri ich príjme (napr. rádio, televízia, multimediálny počítač).
Lit.: JIRÁK, Jan – KŐPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediálni komunikace. Praha : Portál, 2003.
NŰNNING, Ansgar. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno : Host, 2006
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004