Bratislava, 10.november 2015 – Nadácia otvorenej spoločnosti v spolupráci s Google Slovensko vyhlasujú spoločný vzdelávací projekt s názvom „Dáta menia žurnalistiku“. Cieľom projektu je podpora mladých novinárov a rozvoj dátovej žurnalistiky na Slovensku.
V rámci tohto projektu organizátori usporiadajú na troch slovenských univerzitách sériu prednášok a workshopov zameraných na dátovú žurnalistiku a spracovanie zaujímavých tém, ktoré v sebe ukrývajú dáta. Prednášok a workshopov sa zúčastnia zaujímaví hostia zo Slovenska aj zo zahraničia.
„Teší nás rastúci záujem profesionálnych novinárov na Slovensku o oblasť dátovej žurnalistiky. Spoločne zdieľame presvedčenie, že je to nová a pre budúcnosť rozhodujúca oblasť žurnalistiky. Citlivo tiež vnímame rôzne obmedzenia, ktorým mediálne redakcie musia denne čeliť. Aj preto sme sa rozhodli investovať do študentov a pokúsiť sa vytvoriť nové prepojenia,“ povedala Ľubica Stanek, koordinátorka projektu z Nadácie otvorenej spoločnosti.
Podľa slov koordinátorky projektu Ľubice Stanek, cieľom projektu „Dáta menia žurnalistiku“ je priblížiť tento fenomén slovenským novinárom, študentom a ďalším záujemcom, predstaviť spôsoby, metódy a dostupné nástroje pre prácu s dátami, ktoré v žurnalistike vytvárajú ďalšie možnosti pre získavanie nových a verifikovanie už existujúcich dát. Súčasťou projektu je séria vzdelávacích seminárov, ktoré sa uskutočnia na partnerských školách koncom tohto a v prvej polovici nasledujúceho semestra. Medzi tieto školy patria Katedra žurnalistiky Univerzity Komenského v Bratislave, Katedra žurnalistiky Katolíckej univerzity v Ružomberku a Fakulta informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
V rámci projektu „Dáta menia žurnalistiku“ bude vyhlásený už 3. ročník Ceny Google pre mladé talenty dátovej žurnalistiky, ktorá prebieha spolu s Novinárskou cenou. Súťaž je určená študentom a mladým ľuďom do 30 rokov, ktorí majú zaujímavý nápad na dátový projekt a neboja sa ho realizovať. „Teší nás, že Novinárska cena dáva priestor i mladým talentom, ktorí sa zameriavajú na nové trendy dátovej žurnalistiky a hľadajú v otvorených dátach nové súvislosti prínosné pre verejnosť,“ uviedla Martina Joneková, PR manažérka pre CEE, Google.
Víťaz získa 400 EUR a možnosť zrealizovať svoj projekt v jednom z profesionálnych médií, ktoré budú zastúpené v porote tejto ceny. Svoje nápady na projekty môžu záujemcovia prihlasovať od 1. decembra na stránkach www.novinarskacena.sk. Uzávierka súťaže je 1.februára 2016. Prihlásené projekty bude hodnotiť štvorčlenná porota zložená z dátových novinárov a novinárok.
Zdroj: Tlačová správa Nadácie otvorenej spoločnosti a Google