Nedovoľme, aby klamstvo a manipulácia zatienili skutočnú pravdu… Tak znie heslo kampane s názvom Proti nenávisti, ktorej cieľom je upozorniť na problém, prezentovať informácie o negatívnom fenoméne cyberhate (nenávisti šírenej internetom) či poskytnúť rady o tom, ako sa nenechať prevalcovať "názorovou väčšinou".
Kampaň mimovládnej organizácie Ľudia proti rasizmu Proti nenávisti vznikla ako reakcia na pribúdajúce problémy so šírením dezinformácií, lží a poloprávd prostredníctvom sociálnych sietí a online diskusií. Táto problematika sa týka najmä diskusií o závažných spoločenských problémoch ako sú migračná kríza, islam, rómska problematika či diskusia o registrovaných partnerstvách. Ako uvádzajú autori kampane, online diskusie k týmto témam "bývajú pravidelne prevalcované dezinterpretáciami, falošnými správami (hoaxami), výhradami založenými na zbulvarizovanom vnímaní menšín. V tom lepšom prípade. V tom horšom prípade podnecovaním k násiliu a snívaním o vyhladení."
Cyberhate alebo nenávisť šírená internetom je akýmsi novodobým fenoménom súvisiacim s rýchlym šírením informácií na internete. Tieto informácie sú často neoverené, nepodložené alebo dokonca úplne nepravdivé. Diskutujúci užívatelia však často nehľadia na relevanciu zdroja ani na pravdivosť faktov a v komentároch sa vyjadrujú vulgárne a dehonestujúco. Tieto diskusie často podnecujú násilie a nenávisť k menšinám v spoločnosti. Najzávažnejším zistením však je to, že názory z online diskusií tak prenikajú aj do offline sveta a z virtuálnych vyhrážok sa stávajú reálne fyzické útoky. "Pretože konšpirácie, popieranie vedeckých postupov, odmietanie ľahko overiteľných faktov je ďaleko viac atraktívne, než kritické myslenie."
Súčasťou kampane Proti nenávisti je aj webová stránka, ktorá ponúka aj dobré rady a nástroje ako sa v internetových diskusiách brániť nenávistným prejavom a argumentovať v prípade zverejňovania hoaxov a mýtov o menšinách. Autori kampane vytvorili aj tri krátke videá s osobami, ktoré pocítili nenávisť na vlastnej koži. S autormi kampane spolupracujú aj slovenské printové médiá, ktoré 9.septembra, v Deň spomienky na obete holokaustu a rasového násilia nechali "zhnednúť" svoje online vydania periodík. Zhnednutím webov chceli autori poukázať na to, aké nebezpečné je mať jednofarebné názory a vnímanie sveta.
V rámci kampane sú distribuované aj kampaňové vizuály a nálepky. Pripravované je aj rozšírené vydanie publikácie "Cyberhate – nenávisť na internete" od autorky Ireny Bihariovej. Viac informácií o tejto iniciatíve sa dozviete na webovej stránke Protinenavisti.sk.
Zdroj a foto: protinenavisti.sk, YouTube kanál – CREO Young & Rubicam