Online metodická príručka predstavuje výberovú databázu osvedčených príkladov dobrej praxe výučby mediálnej výchovy na základných a stredných školách na Slovensku. Ide o prehľadný súbor vyučovacích hodín, projektov a metodických postupov zameraných na efektívnu podporu a rozvoj mediálnej gramotnosti žiakov. Tvorcami jednotlivých príkladov sú pedagógovia vybraných slovenských škôl, ktorí sa prihlásili do súťaže, vyhlásenej Medzinárodným centrom mediálnej gramotnosti IMEC pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.
Zhromaždené dáta z jednotlivých škôl boli následne výskumným tímom ďalej analyzované a vyhodnocované. Cieľom bolo zhromaždiť a šíriť medzi pedagógmi užitočné a inšpiratívne materiály zamerané na rozvoj mediálnej gramotnosti žiakov. Súbor príkladov dobrej praxe bol zároveň vydaný aj vo forme interaktívneho CD-nosiča. Tieto materiály budú šírené do škôl a majú byť podnetnou inšpiráciou pre pedagógov a prispejú k zvýšeniu úrovne mediálnej a gramotnosti na Slovensku.
Databázu príkladov dobrej praxe si možno prehliadať tu:
Štruktúra databázy
Každý príklad dobrej praxe obsahuje nasledovné časti, ktoré ho bližšie charakterizujú slovne alebo prostredníctvom ikon:
Včasti východiská je úvodná charakteristika príkladu dobrej praxe. Je tu uvedené v akej základnej forme výučbová aktivita prebiehala v súlade s definovaním prierezovej témy mediálna výchova v Štátnych vzdelávacích programoch pre jednotlivé stupne vzdelávania:
(a)ako súčasť samostatného vyučovacieho predmetu (povinného, voliteľného)
(b) ako integrovaná súčasť vybraného vyučovacieho predmetu na škole
(c) v rámci krúžku
(d) alternatívnou formou vyučovania najmä v podobe samostatného projektu.
Ako prvé sú umiestnené príklady, ktoré sa realizovali výlučne alebo v prevažnej miere samostatnou formou (predmet, krúžok, samostatný projekt, každá je označená špecifickou ikonou). Nasledujú príklady integrované do vybraných vzdelávacích oblastí (rovnako sú označené ikonou). V niektorých prípadoch sa príklad realizoval kombinovaným spôsobom: aj ako súčasť samostatného predmetu a zároveň integrovane (je to vyznačené ikonami).
V tejto časti sú zároveň zverejnené informácie o tom, pre aký stupeň škôl (ZŠ a SŠ) a ročník/ročníky je aktivita určená (označené ikonou). Je špecifikovaná hodinová dotácia potrebná na jej realizáciu, v prípade projektu časovú dĺžku projektu, obdobie realizácie aktivitya ďalšie údaje, ktoré učitelia považovali za dôležité v rámci úvodného oboznámenia sa s príkladom dobre praxe.
V časti anotácia je uvedená základná charakteristika príkladu dobrej praxe: téma výučby a hlavný zámer realizácie aktivity, resp. jej výstup. Špeciálne je prostredníctvom ikon zobrazené hlavné nasmerovanie aktivity: receptívne (tvorené okruhmi činností žiakov ako analýza, interpretácia, kritické čítanie a vnímanie mediálnych vyjadrení) alebo produktívne (vlastná či kolektívna tvorba mediálnych obsahov, produktov).
V časti ciele sú špecifikované zamýšľané a očakávané výstupy edukačnej aktivity (požadovaný rozvoj osobnostných zložiek žiaka v podobe znalostí, schopností, postojov, zručností).
V časti popis realizácie príkladu dobrej praxe je uvedený organizačný a metodický postup dosiahnutia stanovených výučbových cieľov v jednotlivých etapách výučby. Sú tu špecifikované uplatňované organizačné formy (napr. vyučovacia hodina, bloková výučba, exkurzia, ďalej frontálne, skupinové) a metódy výučby (napr. slovné ako výklad, diskusia, demonštračné, praktické, problémové, špeciálne projektové, heuristické, metódy kritického myslenia, inscenačné, metóda dramatizácie…), popísané sú tu konkrétne úlohy alebo zadaniapre žiakov a pod. Uvedené metódy sú zobrazené prostredníctvom ikon. Špeciálne ikonicky je zobrazená výučba podporovaná počítačom.
V časti s názvom materiálno-technické zabezpečenie je charakterizované, aké učebné zdroje a ďalšie pomôcky učitelia využívajú pri príprave a realizácii výučbovej aktivity (napr. učebné texty, metodické materiály, internetové stránky, odbornú literatúru, časopisy, noviny, didaktickú techniku, s ktorou v rámci aktivity pracujú a spôsoby jej využitia vo výučbe).V prípade, že príklad prezentuje vlastný metodický materiál (napr. v podobe ppt prezentácie, dotazníka, pracovného listu), je to zobrazené prostredníctvom špeciálnej ikony. Materiál sa nachádza zväčša v prílohe, v niektorých prípadoch je priamo súčasťou textu alebo je priložený na CD nosiči, ktorý bude súčasťou tejto príručky.
Včasti zhodnotenie a prínos príkladu dobrej praxe je zverejnené krátke zhodnotenie výučbovej aktivity: v čom sa realizácia osvedčila (prínos pre žiaka/študenta, školu, okolie školy a pod. v podobe), jej výstupy. Zároveň sú tu popísané prípadné ťažkosti pri realizácii projektu, resp. najdôležitejšie odporúčania pre iných učiteľov, ktorí by aktivitu chceli realizovať.
Súčasťou materiálu je dokumentácia príkladu dobrej praxe v podobe napr. vytvorených žiackych prác, školských časopisov, fotodokumentácie, mediálnych výstupov: videá, fotografie, zvukové súbory. Zároveň sú tu umiestnené odkazy na webovú stránku na ktorej sú materiály zverejnené alebo si ich je odtiaľ môžeme stiahnuť a pod.). Pokiaľ je dokumentácia uložená na CD nosiči, upozorní na to opäť špeciálna ikona.
Projekt bol podporovaný Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-0754-12.