stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Acknowledgement of the goals and activities of the IMEC
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Pracovné miesto na celý život: Z bežnej reality sa stáva mýtus

9. septembra 2024Monika Hossova

Nástup technológií štvrtej priemyselnej revolúcie priniesol aj transformovanie pracovných pozícií. Podľa World Economic Forum bude preto potrebné do roku 2030 celosvetovo rekvalifikovať viac než miliardu ľudí. V najbližších rokoch sa predpokladá výrazný nárast pracovných miest, ktoré si budú vyžadovať nielen vyššiu úroveň odbornosti, ale aj rozšírenie sociálnych, emocionálnych, kognitívnych a technologických zručností. Očakávania sa zmenili najmä v súvislosti s rastúcou digitalizáciou a automatizáciou, ktoré sa čoraz častejšie stávajú samozrejmou súčasťou každodennej práce.

Preferencie, postoje a správanie sa rôznych vekových skupín pracujúcich porovnával Generačný prieskum personálnej agentúry Grafton, ktorý ukázal, že zmeny na trhu práce a s tým súvisiaci tlak na rozširovanie svojich zručností a schopností si u nás uvedomujú všetci pracujúci bez ohľadu na vek. Len nepatrné množstvo zamestnancov na Slovensku dnes počas svojej kariéry necíti potrebu získať nové kompetencie a vedomosti. Prieskum však poukázal aj na isté generačné rozdiely týkajúce sa vnímania kľúčových pracovných zručností – napríklad staršie generácie si viac zakladajú na svojich odborných znalostiach, pre tie mladšie to však už nie je priorita. Všetky vekové kategórie zamestnancov pritom vnímajú prospešnosť viacgeneračného kolektívu, v ktorom môžu starší kolegovia odovzdávať mladším svoje skúsenosti, mladšia generácia zas môže tej staršej pomôcť pochopiť a ovládať nové technológie.

Celoživotné vzdelávanie sa stáva nutnosťou

„Dnes si úspešný pracovný život vyžaduje byť neustále otvorený ďalšiemu vzdelávaniu. Nestačí teda len získať formálne vzdelanie – v priebehu celého profesijného života je potrebné kontinuálne sa učiť a získavať nové zručnosti,“ hovorí Martin Malo, riaditeľ personálnej agentúry Grafton Slovakia a Gi Group. Hovorí, že si pracovný trh v súčasnosti žiada najmä kritické myslenie, schopnosť komplexne riešiť problémy, kreativitu a spoluprácu. A netýka sa to len vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Od zamestnancov sa tak bude čoraz viac vyžadovať aktívne učenie sa, avšak aj zamestnávatelia by mali pamätať na neustále doškoľovanie svojich ľudí a rozvoj zručností, ktoré im chýbajú, a to naprieč všetkými generáciami. 

VÝSLEDKY GENERAČNÉHO PRIESKUMU AGENTÚRY GRAFTON

Aké je v jednotlivých generáciách pracujúcich zastúpenie tých, ktorí sa nechcú učiť nič nové alebo majú pocit, že to nepotrebujú?

Prieskum ukázal, že všetky generácie si uvedomujú potrebu celoživotného pracovného vzdelávania a považujú schopnosť učiť sa nové veci ako kľúčovú kompetenciu pre dnešný trh práce. Najmenšiu potrebu rozvoja znalosti vníma najstaršia generácia Boomers, teda ľudia nad 59 rokov, ktorí sa už pomaly pripravujú na dôchodok, nasledovaná sebavedomou generáciou Z.

Veková skupina pracujúcichGenerácia Z(16 – 26 rokov)Generácia Y(27 – 42 rokov)Generácia X(43 – 58 rokov)Boomers(nad 59 rokov)
Podiel ľudí bez záujmu o ďalšie vzdelávanie7 %5 %6 %9 %
Zdroj: Grafton

5 najdôležitejších pracovných kompetencií z pohľadu rôznych generácií

„Respondentov nášho prieskumu sme sa pýtali aj na to, čo podľa nich určuje hodnotu zamestnanca na trhu práce. Zaujímavé bolo, že aj keď v mnohých otázkach boli zástupcovia jednotlivých generácií jednotní, v tejto sú isté odlišnosti. Zamestnávateľom však ich odpovede naznačujú, v akých oblastiach sa jednotlivé vekové skupiny budú mať vôľu ďalej rozvíjať,“ vysvetľuje Martin Malo s tým, že zástupcovia generácie Z považujú za dôležitú časovú flexibilitu a dobré vzťahy s ľuďmi a pre najstaršiu generáciu na trhu práce, teda Boomers, zasa zohrávajú významnú úlohu odborné znalosti, formálna úroveň vzdelania a lojalita.

Generácia Z
(16 – 26 rokov)
Generácia Y
(27 – 42 rokov)
Generácia X
(43 – 58 rokov)
Boomers
(nad 59 rokov)
50 %
Schopnosť učiť sa nové veci
49 %
Odborné znalosti 
52 %
Odborné znalosti 
69 %
Odborné znalosti
41 %
Dobré vzťahy s ľuďmi
48 %
Schopnosť učiť sa nové veci
49 %
Schopnosť učiť sa nové veci
41 %
Úroveň vzdelania
37 %
Časová flexibilita
32 %
Dobré vzťahy s ľuďmi
33 %
Dobré vzťahy s ľuďmi
34 %
Schopnosť učiť sa nové veci
29 %
Odborné znalosti
30 %
Jazykové znalosti
33 %
Časová flexibilita
31 %
Časová flexibilita
28 %
Jazykové znalosti
27 %
Časová flexibilita
26 %
Rýchle prispôsobenie sa novinkám a/alebo zmenám
28 %
Lojalita
Zdroj: Grafton

GENERÁCIA Z – CUDZIE JAZYKY SÚ SAMOZREJMOSŤ

Ako jediná z generácií nemá odborné znalosti na najvyššej úrovni. V kombinácii s najvyššie hodnotenou „schopnosťou učiť sa nové veci“ to môže vyzerať aj tak, že sa domnievajú, že nepotrebujú konkrétnu odbornosť a majú pocit, že schopnosť učiť sa ju nahradí. Odpovede tiež potvrdili hypotézu, že napriek tomu, že sú vnímaní ako virtuálni, sú aj sociálni.

GENERÁCIA Y – ODBORNOSŤ A TECHNOLÓGIE

Táto generácia za svoju najväčšiu prednosť považuje svoje odborné znalosti a schopnosť učiť sa nové veci. Dôležité sú pre nich aj dobré vzťahy a považujú sa za jazykovo zručných. Kandidáti sú flexibilní, mobilní a ochotní prispôsobiť sa veľmi rýchlo zmenám. Čo sa práce týka, majú vysoké očakávania, a preto sú z nich dobrí zamestnanci, ktorí pracujú rýchlejšie a svedomitejšie.

GENERÁCIA X – ČASOVO FLEXIBILNÍ

Kompetencie, ktoré sú dôležité pre túto generáciu, sú podobné ako pri generácii Y. Pomerne vysoko hodnotia svoju kompetenciu časovej flexibility. Cenenie si tejto právomoci pravdepodobne súvisí s tým, že táto generácia cíti potrebu skĺbiť svoj osobný a pracovný život, preto chcú byť vo svojom zamestnaní časovo flexibilní, aby si dokázali správne rozvrhnúť čas, ktorý je pre nich dôležitý.

GENERÁCIA BOOMERS – FORMÁLNE VZDELANIE

Aj pri tejto generácii je odbornosť na poprednom mieste, v ich prípade však s veľmi vysokým náskokom. Ako pri jedinej generácii figuruje na popredných miestach v ich kompetenciách aj úroveň vzdelania. Dôvodom môže byť fakt, že v období ich štúdia bolo formálne vzdelanie veľmi cenené. Je preto možné, že budú takto hodnotiť aj mladšie generácie. Zároveň je viditeľný aj význam schopnosti učiť sa nové veci. To naznačuje, že táto generácia chápe, že s formálnym vzdelaním si na dnešnom trhu práce nemôže vystačiť.

Zdroj: Grafton


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.