stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Projekt má zlepšiť digitálne zručnosti seniorov

15. mája 2022Monika Hossova

Slovenskí seniori digitálne zariadenia používajú najčastejšie na vyhľadávanie informácií na internete, videohovory, posielanie e-mailov alebo čítanie online médií.

Zlepšenie digitálnych zručností seniorov by mal priniesť projekt Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR, na ktorý pôjde takmer 70 miliónov eur z Plánu obnovy a odolnosti.

“Nielenže vyškolíme a zlepšíme digitálne zručnosti vyše 172.000 seniorov, ale úspešným absolventom školení odovzdáme aj nakonfigurované a prispôsobené tablety, ktoré budú pre nich vstupnou bránou do online sveta,” priblížila ministerka informatizácie Veronika Remišová.

Na projekte v prípravnej fáze spolupracuje ministerstvo s Jednotou dôchodcov Slovenska a verejnými vysokými školami. Školenia budú mať jednotnú metodiku a budú pozostávať zo štyroch hlavných vzdelávacích okruhov – základná práca s digitálnym zariadením, vyhľadávanie informácií, komunikácia online a informačná bezpečnosť.

Ministerstvo si dalo vypracovať kvantitatívny prieskum na vzorke takmer 600 respondentov, z ktorého vyplynulo, že 41 % slovenských seniorov vo veku 65 – 88 rokov nevlastní žiadne digitálne zariadenie – počítač, smartfón ani tablet.

Slovenskí seniori digitálne zariadenia používajú najčastejšie na vyhľadávanie informácií na internete, videohovory, posielanie e-mailov alebo čítanie online médií. Len menej ako 15 % ich používa digitálne zariadenia na náročnejšie úlohy, ako napríklad internetbanking, online nakupovanie či komunikáciu s úradmi.

Prieskum ukázal, že seniori príliš nedôverujú mediálnemu obsahu – tretina opýtaných (33 %) nevie definovať, ktoré médium je dôveryhodné, resp. nedôveruje žiadnemu. Každý piaty respondent sa nikdy nestretol s pojmom dezinformácia alebo hoax.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že seniori vnímajú digitálne technológie pozitívne. Až 97 % z tých, ktorí vlastnia takéto zariadenie, potvrdilo, že technológie považujú za dôležitú súčasť moderného života. Vyše 90 % súhlasí s názorom, že by im digitálne technológie uľahčili kontakt s blízkymi a každodenný život. Sedem z desiatich seniorov má záujem rozvíjať svoje digitálne zručnosti.

Zdroj: TASR


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.