– skupina rozhlasových relácií, ktoré sa odlišujú svojím významom a spôsobom spracovania, pričom aktívne využívajú všetky výrazové prostriedky rozhlasovej komunikácie. Členia sa na spravodajské rozhlasové žánre, publicistiku racionálneho typu, publicistiku emocionálneho typu.
- Spravodajské rozhlasové žánre majú veľmi jednoduchú výstavbu textu, sú jasne úderné, aktuálne, jednoznačné: rozhlasová správa; informatívne vystúpenie pre mikrofónom poslucháčsky príspevok; spravodajský rozhovor (interview); spravodajský prenos; referát; poznámka a glosa.
- Publicistika racionálneho typu: komentár (vnútropolitický, zahraničnopolitický); publicistické interview (reportážny rozhovor, komentujúci rozhovor, rozborový rozhovor, portrétny rozhovor, anketa); rozhlasový dispečing; rozhlasová beseda; úvaha; prednáška; rozbor; recenzia; reportáž; esej.
- publicistika emocionálneho typu: fejtón; črta; feature; zvuková dokumentárna scénka; besednica; rozhlasové vysielanie.