Povolanie moderátora je veľmi zaujímavé, príťažlivé a lákavé najmä dnes pod vplyvom komerčných médií. Vzhľadom na súčasné duálne prostredie v rozhlasovom vysielaní na Slovensku možno sledovať dva typy moderovania. Predovšetkým v súvislosti s verejnoprávnym typom vysielania Slovenského rozhlasu ide o oficiálnu formu komunikácie moderátora, na druhej strane súkromné, resp. komerčné stanice využívajú prvky neoficiálnej, nekonvenčnej podoby komunikácie moderátora s poslucháčom, ktorá umožňuje prezentovať i osobný štýl prístupu k moderovaniu (v súvislosti s požiadavkami vlastníkov mediálnej inštitúcie).
Moderátorská profesia je predovšetkým tvorivá práca, ktorá si vyžaduje spĺňať náročné odborné znalosti a jazykovo-štylistické zásady, keďže dokonalé ovládanie rečového majstrovstva podstatne ovplyvňuje vnímanie, resp. účinok rozhlasového vysielania na poslucháča:
- variabilná profesionálna, odborná sústredenosť
- schopnosť jasne a výstižne vyjadrovať sa k danej problematike
- vedieť reagovať na prípadné zmeny v programe
- ovládať a používať spisovnú normu jazyka, mať dobrú slovnú zásobu
- poznať a rešpektovať zásady kultúry jazykového prejavu, byť výborným interpretom.
Úspešnosť moderátorskej profesie v rozhlasovej komunikácii je priamoúmerná kvalite a vzájomnej vyváženosti organizačných, intelektuálnych a odborných schopností moderátora i rozhlasovej inštitúcie, ako aj rešpektácie všeobecne platných etických princípov masmediálnej profesie.
Lit.: HOLEČKA, E. Model rozhlasového moderátora. Bratislava : Slovenský rozhlas, 1982.
HORSKÝ, Š. Rozhlasové moderovanie ako metóda vytvárania nadžánrového v programovom celku. In: Rozhlasová moderácia. Bratislava : Čs. rozhlas, 1988.
LEHOCZKÁ, Viera, CHUDINOVÁ, Eva. Fenomén rozhlasu v systéme masmédií. Základy rozhlasovej žurnalistiky. Trnava : UCM, 2005.