stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

šéfredaktor

15. septembra 2010admin

– najvýznamnejší redakčný pracovník, ktorý zodpovedá za obsah periodika a prácu redakcie vydavateľovi a čitateľom. V slovenskom tlačovom systéme určuje obsah periodika v súlade so záujmami všetkých činiteľov komunikačného reťazca. Dozerá na to, aby sa náplňou periodika neporušovali zákonom chránené záujmy spoločnosti, organizácií a občanov. Zodpovedá za starostlivé preverenie pravdivosti a pôvodu každej informácie. Plní verejnú službu v oblasti informovania spoločnosti, preto by mal ovládať aj princípy novinárskej tvorby (individuálnej i kolektívnej), ktorú pomáha koordinovať. Popri odbornej úrovni sa od neho vyžadujú aj zvláštne osobné vlastnosti a schopnosti, ktoré vyžaduje riadiaca práca. Meno š. by sa malo pravidelne objavovať pod článkami, ktoré sa vyslovujú k zásadným otázkam periodika, resp. vydavateľa. Teória manažmentu rozoznáva štyri typy šéfredaktora: 1. autoritatívny, 2. liberálny, 3. patricijský a 4. demokratický. Pre redakciu je najvhodnejší š. s prevahou demokratických čŕt.

Šéfredaktor pomáha zabezpečovať chod redakcie zástupca (zástupcovia), sekretár (sekretári) a vedúci oddelení. Zástupca š. je druhý najvýznamnejší redakčný funkcionár, ktorý zastupuje š. v medziach svojho poverenia alebo úplne. Nebýva v každej redakcii, ale vo veľkých redakciách ich môže byť aj niekoľko. V niektorých redakciách majú zástupcovia na starosti jednotlivé oddelenia. Funkcia zástupcu š. sa vznikla v 20. storočí, keď objem riadiacej činnosti v redakcii vzrástol natoľko, že ju už nestačil robiť iba š. Ďalší pomocný a poradný orgán š. môže predstavovať redakčná rada.

Funkcia šéfredaktora sa vyvíja. V minulosti, v čase tzv. osobnostnej žurnalistiky, udávala osobnosť šéfredaktora ráz celému periodiku (napr. novinárska činnosť Ľudovíta Štúra, 1813–1856, a jeho Slovenskje národňje novini, 1845–1848). V modernej žurnalistike závisí charakter periodika viac od vydavateľa. Šéfredaktor sa predtým volal aj hlavný redaktor.

Lit.: PRAVDOVÁ, Hana. Systém a organizácia práce v tlačovom médiu. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2004.
TUŠER, Andrej: Ako sa robia noviny. Bratislava : Sofa, 1999.
VOJTEK, Juraj. Úvod do organizácie redakčnej práce a redigovania. Bratislava : Filozofická fakulta Univerzity Komenského, 1995 (1. vydanie), 2000 (2. prepracované a doplnené vydanie).
Zákon číslo 81/1966 Zb. O periodickej tlači a ostatných hromadných informačných prostriedkoch (úplné znenie platnej úpravy, ako vyplýva z neskorších zmien a doplnení). In: DRGONEC, Ján: Tlačové právo na Slovensku. Bratislava : ARCHA, 1995. S. 169-178.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.