– profesná norma žurnalistickej práce a jedna z najpodstatnejších normatívnych požiadaviek spoločnosti, ktorá sa vzťahuje na spravodajský žáner. Podľa Jeremyho Iggersa sa spravodajská objekivita v mediálnych štúdiách hovorí najmenej v dvoch významoch: 1. vo význame používania faktov a zobrazovaní reality v porovnaní s tým, ako sa veci majú; 2. ako o odkaze ku skupine postupov, ktoré používajú novinári, aby produkovali pravdivé výpovede.
Podľa Briana McNaira môžu byť v spravodajských obsahoch identifikované tri základné prejavy objektivity: 1. oddeľovanie faktov od názorov; 2. vyvážené zastúpenie názorovo odlišných strán; 3. validácia žurnalistických tvrdení odkazom (referenciou) na iné autority.
Medzi základné argumenty nedosiahnuteľnosti s. o. podľa Denisa McQuaila patria tieto javy: 1. proces selekcie správ musí obsahovať subjektívne úsudky, ktorých si novinári sami nemusia byť vedomí; 2. všetky správy musia byť umiestnené do širšieho referenčného rámca, ktorý im poskytne evaluatívny význam; 3. vypustenie, medzery a vynechanie informácií sú nevyhnutné; 4. správy sú produkované v kontexte početných externých a interných tlakov; neexituje objektívna realita „tam vonku“. Podľa Karla Rosengreena je o. s. vždy relatívna, pretože správy musia byť vždy postavené v zmysle reflexie základných hodnôt a aktuálnych sympatií populácie, ktorým sú ich obsahy určené, inak by zmizla kredibilita média.
Požiadavka normy s. o. sa nemusí vždy vzťahovať na všetky typy správ. Nedá sa v plnej miere aplikovať na ľudsky zaujímavé príbehy (tzv. human interests, human touch stories), obhajujúce či investigatívne správy.
Protikladom o. s. je predpojatosť či stránenie, ktoré má tendenciu odchyľovať sa od priamej cesty k objektívnej pravde. Denis McQuail rozlišuje štyri formy spravodajskej predpojatosti podľa toho, či je zámerná alebo nezámerná, otvorená alebo latentná, či ide o ideové stránenie (partianship) alebo neúmyselnú predpojatosť (selektivitu), propagandu či ideológiu.
Lit.: McQUAILl, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1991.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha : Portál, 2004.
WATSON, J., HILL, A. Dictionary of media & communication studies. New York : Oxford University Press, 2000.