Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/9/f/9fd5c483-d723-4e1a-a2d0-4ed8a7af7d31/medialnavychova.sk/web/wp-content/themes/Zephyr/framework/templates/blog/single-post.php on line 56
IMEC -Centrum mediálnej gramotnosti, ktoré pôsobí pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave zrealizovalo v priebehu roku 2012 výskum stavu mediálnej výchovy na stredných školách v SR. Výskum, ktorý mapoval situáciu na 631 stredných školách vo všetkých krajoch Slovenska, mal deskriptívny charakter a jeho cieľom bola diagnostika súčasného stavu.
Z výsledkov vyplýva, že stredné školy síce podľa platnej záväznej pedagogickej dokumentácie majú povinne začleniť mediálnu výchovu do obsahu vzdelávania, robia tak však v nedostatočnej miere. Zistený stav tak ako bol výsledkom empirického skúmania problému je ako sa nazdávame dôsledkom:
- nedostatočnej úrovne vzdelanosti učiteľov z mediálnej výchovy. Dosiahnuté výsledky ukazujú, že celkovo len malé percento škôl 10 % uviedlo, že ich učitelia absolvovali nejakú formu vzdelávania. Len zástupcovia nízkeho počtu škôl uviedli i rozsah vzdelávacej formy, resp. inštitúciu v rámci ktorej vzdelávanie absolvovali. Na 7. školách uviedli učitelia vzdelávanie v rozsahu do 10 hodín, na 8. školách od 10 – 50 hodín, na 4. školách od 51 – 100 hodín a na 11. nad 100 hodín. Zo vzdelávacích inštitúcií, kde učitelia absolvovali vzdelávanie to bola najmä FMK UCM v Trnave a Metodicko-pedagogické centrá v rámci vyššie uvedených vzdelávacích programov. Z čoho vyplýva slabé povedomie učiteľov o podstate mediálnej výchovy a jej učebných cieľoch (z odpovedí učiteľov vzťahujúcich sa k témam, ktoré preberajú so žiakmi v rámci mediálnej výchovy vyplýva, že mnohí si zamieňajú mediálnu výchovu (kedy sa médiá stávajú predmetom a obsahom výučby) s tzv. mediálnou didaktikou, kde sa média stávajú prostriedkom výučby,
- nedostatku didaktických materiálov z problematiky, ktoré by boli pre učiteľov pomôckou v začlenení problematiky do výučby,
- slabej propagácie významu začlenenia mediálnej výchovy ako edukačnej témy do obsahu vzdelávania, s čím súvisí nezáujmu učiteľov o danú problematiku.
Na základe zistených výsledkov výskumný tím z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave predložil návrhy a odporúčania, ktoré by mali podnietiť a zefektívniť rozvoj školskej mediálnej výchovy. Návrhy a odporúčania sú rozdelené rozdelené do troch ťažiskových oblastí:
Oblasť výskumu:
- realizovať výskumy zamerané výlučne na analýzu obsahovej stránky výučby mediálnej výchovy na školách, aby bolo možné zistiť mieru skutočných znalostí učiteľov o podstate, cieľoch a témach mediálnej výchovy (resp. zistiť do akej miery odlišujú mediálnou výchovu od tzv. mediálnej didaktiky),
- navrhovať a riešiť ďalšie druhy výskumných projektov v predmetnej oblasti; v našom prípade sa jednalo o orientačný výskum, ktorého cieľom bolo opísať stav foriem zavádzania mediálnej výchovy na stredných školách; to má predstavovať východisko pre riešenie náročnejších výskumných problémov zameraných na zistenie príčin daného stavu, problémov, ktoré súvisia s výučbou mediálnej výchovy na školách, výskumných problémov zameraných na zistenie kvality a efektivity výučby mediálnej výchovy na školách (kvalitatívny rozbor
- na krátkodobé i kontinuálne formy vzdelávania a orientovať ich na jednotlivé formy výučby mediálnej výchovy na školách; vzdelávacie inštitúcie ponúkajúce odbornú prípravu učiteľov z predmetnej oblasti by mali realizovať vzdelávacie programy pre učiteľov „šité na mieru“ škôl, ktoré by vychádzali z konkrétnych potrieb škôl v predmetnej oblasti,
- cieľovej a obsahovej a didaktickej zložky výučby mediálnej výchovy, testovanie a evalváciu kvality výstupov výučby (v podobe dosiahnutých učebných výsledkov žiakov – miery a kvality nadobudnutých vedomostí, schopností z parciálnych problémových okruhov mediálnej výchovy) a vzájomné porovnávanie u žiakov rôznych škôl.
Oblasť odbornej prípravy učiteľov:
- zvýšiť ponuku kvalitného vzdelávania pre pedagógov považujeme za ťažiskovú aktivitu z hľadiska efektívnej realizácie mediálnej výchovy na školách; je potrebné sa pritom zamerať vytvoriť kvalitné didaktické materiály ako podporné prostriedky v rámci systému odbornej prípravy učiteľov, ktoré by ponúkali metodické námety na realizáciu rôznych foriem mediálnej výchovy v rámci jej výučby na školách (špeciálne pre oblasť projektových foriem vzdelávania, ktoré sa na školách v nezanedbateľnej miere využívajú) takéto pomôcky v súčasnosti absentujú,
- zabezpečiť systém poradenstva a konzultantstva pre pedagógov z mediálnej výchovy, čo predstavuje výzvu pre špecializované inštitúcie v danej oblasti, predovšetkým IMEC, v ktorého kompetencii ako jedinej inštitúcii na Slovensku je plniť aj túto úlohu podobne ako aj zabezpečovať nasledujúcu oblasť z mediálnej výchovy.
Oblasť osvety a propagácie:
- zvýšiť osvetu a propagáciu problematiky mediálnej výchovy medzi učiteľmi, ale i v širšom povedomí u verejnosti, zamerať sa na zdôvodnenie významu začlenenia mediálnej výchovy ako povinnej zložky obsahu vzdelávania, aby sa zvýšila motivácia učiteľov vyučovať daný obsah či už ako samostatnú alebo integrovanú zložku výučby a predišlo sa len formálnemu „realizovaniu“ mediálnej výchovy na školách.
PhDr. Viera Kačinová, PhD. a Mgr. Viktória Kolčáková
IMEC – Centrum mediálnej gramotnosti
Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave
Celé znenie záverečnej správy výskumu: SÚČASNÝ STAV ZAČLENENIA MEDIÁLNEJ VÝCHOVY DO OBSAHU VZDELÁVANIA NA STREDNÝCH ŠKOLÁCH NA SLOVENSKU
V rámci kontroly a prehodnotenia spracovaných údajov sme dospeli v niektorých prípadoch k rozdielnym výsledkom ako boli publikované v príspevku: KAČINOVÁ, V. – KOLČÁKOVÁ, V.: Spôsoby začlenenia mediálnej výchovy do obsahu školského vzdelávania na slovenských stredných školách. In: Mediálna výchova a kultúrna identita – Megatrendy & médiá 2012. Trnava : FMK UCM, 2012, 978 – 80- 8105-393-1- s. 70 – 92 a zverejnené na tejto webovskej stránke. Rozdiely nastali v dôsledku nepresného zápisu a vyhodnotenia dát. Bližšie informácie sa nachádzajú vo výskumnej správe. Za publikované rozdielne výsledky sa ospravedlňujeme! PhDr. Viera Kačinová, Mgr. Viktória Kolčáková.