Rodové stereotypy zahŕňajú tradičné úlohy v domácnosti, kde sa očakáva, že ženy sa budú v domácnosti starať o všetko a budú starostlivé, pričom muži budú chodiť do práce. Pracovné stereotypy sa prejavujú v očakávaní, že ženy budú sekretárky alebo pracovať v jasliach, zatiaľ čo muži nie sú vhodní na pozície zdravotných sestier alebo učiteľov v materskej škole. Farby a záľuby sú ovplyvnené stereotypmi, ktoré predpokladajú, že chlapci majú radi modrú farbu, a dievčatá preferujú výlučne rúžové odtiene. Záľuby a schopnosti ovplyvnené stereotypmi nám naznačujú, že dievčatá sú lepšie v čítaní a všetci chlapci sú lepší v matematike. Tieto stereotypy obmedzujú možnosti ľudí a vytvárajú predpoklady pre rodovú diskrimináciu.
Stereotypizácia
Je to proces kde si mozog na základe predchádzajúcich skúseností vytvára priehradky, do ktorých zaraďuje objekty podľa prvého dojmu, čím nás zbavuje potreby dôkladne skúmať každý nový jav. Ľudský mozog si nedokáže úplne osvojiť zložitú realitu, preto zjednodušuje a urýchľuje uchopenie a spracovanie nových skutočností, aj keď trochu hrubo a možno nepresne. Stereotypy preto nemôžu byť primárne zlé, pretože majú sociálne podporné funkcie.
Stereotypy v médiách
Zefektívňujú prácu novinárov. Často sú však len výsledkom novinárskej lenivosti. Je jednoduchšie používať zaužívané postupy ako vytvárať iné, informovať o témach, o ktorých sa vie, že diváka zaujímajú, než hľadať nové posolstvá.
Stereotypy máme aj v spravodajstve, ktoré ovplyvňujú samotný výber správ, ktoré dané média dostanú do spravodajstva. V rámci nich je možné pozorovať, čo sa v nich objavilo. Dôležité je však aj to, čo sa do výberu nedostalo. Zástupcovia menšín sa môžu v správach objavovať menej často ako ich percentuálny podiel na populácií, a preto sú na stupnici dôležitosti umiestnení nižšie. Médiá majú tiež obmedzené prostriedky na získanie informácií, preto sa zameriavajú na miesta a osoby, kde je pravdepodobnosť výskytu nových informácií najvyššia.
Delenie stereotypov
Povedala by som, že možností a spôsobov, ako možno stereotypy zoskupiť, môže byť veľa. Dôvodom je určite skutočnosť, že stereotypy ovplyvňujú každodenný život (nielen v médiách), a to už od raného veku. Nápovedou pre ich klasifikáciu tak môže byť mnoho aspektov, ako napríklad časová os, na ktorej možno pozorovať výskyt daného stereotypu (či už ide o stereotyp bol prítomný v živote mnohých generácií, alebo či sa vytvoril len nedávno), stupeň rozšírenosti a známosti stereotypu v danej spoločnosti (či sa stereotyp považuje za spoločnosť ako celok, alebo je vlastný len určitým skupinám, subkultúram), kultúrny alebo geografický rámec stereotypu, skupiny ľudí, ktorých sa stereotyp týka (etnické, rodové a iné stereotypy) a mnohé ďalšie.
Pozornosť sa v médiách najmä venuje stereotypom vytváraným mediálnymi inštitúciami. To však neznamená, že za vytváranie a posilňovanie jednotvárnosti sú zodpovedné najmä médiá. Vysokú mieru monotónneho správania a myslenia možno pozorovať aj na strane príjemcov mediálnych správ. Svoj každodenný jednotvárny život trávime v úzkom kontakte s médiami, ktoré stereotypne konzumujeme – deň začíname s tou istou rozhlasovou stanicou, cestou do práce sa do práce čítame ten istý denník, zapíname si televíziu, aby sme zaspali. Nemáme radi žiadne zmeny v grafickej úprave mediálnych správ alebo zmeny v ich zložení.
Stereotypy v jazyku
V rozprávkach, ale aj iných literárnych žánroch sa stretávame s rôznymi stereotypmi a to nie len z hľadiska jazyka. Podobne s jazykom pracujú aj útvary publicistického typu. Automatizácia je určite veľmi funkčná pokiaľ ide o správy o počasí, dopravy alebo iných oblastí, kde by bola invencia novinára viac na škodu, pretože zmena by náš mohla vyviesť z koľají. Média sú nútene vyjadrovať sa úsporne, často v náznakoch a v skratke , nakoľko sa snažíme udržať pozornosť diváka.
Rodová a feministická kritika
Vyzýva na revíziu jazyka médií, so zameraním na to, do akej miery sa využíva mužský rod, hoci sa vzťahuje na osoby, ktorých prirodzený rod môže byť ženský. Média však túto kritiku doteraz nereflektovali a tak sme svedkami titulkov ako Lekári už dostávajú inštrukcie, ako vyberať poplatky, Vodičov nad 70 rokov možno čakajú skúšky v autoškole.Niektoré príklady riešení tohto problému zahŕňajú používanie rodovej neutrálnej reči, neoslovovať divákov, ale publikum. Zvýrazňovanie rôznorodosti a uvedomenie si vlastných predsudkov. Cieľom rodovej a feministickej kritiky je vytvárať povedomie o rodových nerovnostiach v jazyku a literatúre a podnecovať zmeny, ktoré prispievajú k väčšej rovnosti.
Autorka: Michaela Cútová
Zdroje:
eduworld.sk; karierainfo.zoznam.sk; postoj.sk; lactualite.com;