Učitelia z celého sveta sa aj so zástupcami zo Slovenska stretli na každoročnej konferencii E2 – Education Exchange. V Paríži sa stretlo 300 pedagógov z rôznych krajín, ktorí sa zapojili do programu Microsoft Innovative Educator Expert. Program je určený pre inovatívnych učiteľov, ktorí radi skúšajú nové postupy vo vyučovaní s využitím technológií.
Kvalifikáciou na účasť na konferencii bolo zapojenie sa do podujatia TechPill Challenge. V súťaži mali učitelia za úlohu vytvoriť pomyselný liek pre školstvo, ktorým vyliečia ,,body bolesti“ v školách. Prvenstvo v TechPill Challenge si odniesla slovenská učiteľka Katarína Hvizdová zo Základnej školy Karpatská ul. vo Svidníku. Okrem víťazky TechPill Challenge prišli na konferenciu aj Jarmila Janisková zo Strednej priemyselnej školy v Novom Meste nad Váhom, Júlia Jánošíková z Gymnázia v Malackách a Michaela Lesajová zo Spojenej školy sv. Jozefa v Novom Meste nad Váhom. Slovenskú delegáciu sprevádzala Zuzana Molčanová zo spoločnosti Microsoft Slovensko.
Nové skúsenosti
Ocenená Katarína Hvizdová zo Svidníka vysvetlila, prečo zaviedla princípy projektového vyučovania, ktoré realizovala počas vyučovacích hodín: „Projekt, ktorý som predstavila na tohtoročnej E2 – Education Exchange v Paríži, je založený na projektovom vyučovaní a chcela som ním predovšetkým ukázať, že škola nemusí byť nuda a že cudzí jazyk sa dá naučiť bez slaboduchého memorovania a nudného výkladu.“ A dodáva, ako to funguje v praxi: „Prostredníctvom tohto projektu sa žiakom vytvorili vhodné podmienky na učenie sa cudzieho jazyka využitím netradičných prístupov, Microsoft nástrojov – PowerPoint, Sway, Skype, Video Editor… – a rôznych aktivít, ktoré sa integrovali do bežného života žiakov. Žiaci mali pripravenú interaktívnu stolovú hru, v rámci ktorej plnili rôzne úlohy s využitím moderných technológií od programovania microbitov, ozobotov až po virtuálnu realitu či rôznych iných aktivít.“
Učiteľka Michaela Lesajová zo Spojenej školy sv. Jozefa v Novom Meste nad Váhom prezradila cieľ svojho projektu: „Prezentovala som projekt realizovaný v triede, ktorým som sa snažila u žiakov podnietiť spoluprácu a komunikáciu medzi nimi. Projekt Dokážeme spolupracovať? bol realizovaný na hodinách geografie.“ Ako opisuje ďalej, projekt sa skladal z troch aktivít: „V prvej žiaci vytvárali pomocou aplikácie Fotografie videá, v ktorých predstavili svoje najkrajšie miesta na Slovensku. V druhej aktivite použili aplikáciu Microsoft Whiteboard, v ktorej vytvorili plán svojho mesta. Lokalizovali v ňom významné mestské pamiatky formou fotografií porovnávajúcich súčasnú a historickú podobu stavby. V tretej aktivite som vytvorila kvízy pomocou aplikácie Forms. Žiaci mali odpovedať na otázky. Odpovede boli zverejnené pomocou QR kódov.“
Pedagogičky Jarmila Janisková a Júlia Jánošíková sa zúčastnili Microsoft Innovative Educator Fellow (MIE Fellow). Boli zapojené do programu Microsoft Innovative Educator Expert.
Výzva pre žiakov
Súčasťou konferencie bola dvojdňová výzva na návrh projektu vyučovacej hodiny, ktorá vtiahne žiakov do mesta Paríž. Projekty boli hodnotené v štyroch kategóriách: Kreativita, Spolupráca, Inklúzia a Názor študenta. Katarína Hvizdová so svojím tímom získali prvé miesto v kategórii Inklúzia. „Je veľmi ťažké nájsť slová, ktoré by mohli opísať radosť a pocity z výhry nášho tímu v kategórii Inklúzia, pretože sa to stále zdá neuveriteľné. Viac ako 300 ľudí z celého sveta, viac ako 90 krajín, viac ako 50 tímov sa snažilo vytvoriť projekt v rámci dvojdňovej výzvy a dať do toho všetko. Nášmu tímu sa to podarilo a ja som veľmi rada, že som bola jeho súčasťou a mohla som prispieť k tomuto skvelému výsledku. Veľká vďaka patrí celému Tímu 14, celému slovenskému tímu Microsoft, pretože bez nich by to takisto nešlo, a vďaka patrí aj Zuzke Molčanovej (Teacher Engagement Manager) za skvelú organizáciu, podanie pomocnej ruky a profesionálny prístup počas celej konferencie.“
Inšpirujúce dni
Zuzana Molčanová, Teacher Engagement Manager Microsoft Slovensko, dala podujatiu prívlastok výprava za inšpiráciou: „Boli to intenzívne, inšpiratívne a motivujúce tri dni. Nová energia a zaujímavé myšlienky. Videli sme mnoho nových spôsobov, ako zapojiť technológie do vyučovacieho procesu. Slovenský tím ukázal, že naše učiteľky aplikujú v praxi viaceré riešenia pri výučbe rôznych predmetov. V Paríži sme opäť potvrdili, že spoločne s učiteľmi – nadšencami napĺňame myšlienku Vzdelávame pre budúcnosť,“ povedala Molčanová o konferencii v Paríži.
Zdroj: TASR
lb