Študenti Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave sa v rámci predmetu Mediálne kompetencie stali lektormi a seniorom z Trnavy odovzdali poznatky a praktické zručnosti o používaní smartfónov a kritickom prístupe k médiám.
Fakulta masmediálnej komunikácie sa dlhodobo venuje rozvoju mediálnej gramotnosti a schopností kritického myslenia u rôznych vekových skupín obyvateľstva. Tentokrát sa študenti Mediálnych kompetencií pod vedením Dr. Prostinákovej Hossovej angažovali vo vzdelávaní seniorov v Zariadení pre seniorov v Trnave. Kurz bol rozdelený do dvoch častí. Prvá časť kurzu bola zameraná na technické zručnosti a prácu so smartfónov/tabletom. V druhej časti kurzu sa lektori sústredili na posilnenie schopností kritického myslenia seniorov a zaoberali sa témami ako sú hoaxy, podvody za účelom zisku a kritický prístup k mediálnym obsahom v postfaktickej spoločnosti. Výrazným prvkom takéhoto vzdelávania je tzv. medzigeneračné učenie, ktoré je obohacujúce pre obe zúčastnené strany.
V rámci technických zručností sa študenti zaujímali napr. o to či a ako staršia generácia používa mobilné zariadenia. Cieľom bolo naučiť seniorov lepšie pracovať so smartfónmi a využívať ich potenciál v zmysle zjednodušenia si každodenného života. Seniori sa mohli dozvedieť ako zapnúť wifi, vyhľadávať rôzne aplikácie, zistiť aký je stav batérie alebo ako si vyhľadať svoju obľúbenú pesničku na YouTube. Dôležité bolo najmä uviesť príklady nástrah, s ktorými sa môžu pri používaní smartfónov stretnúť a ako sa im vyvarovať, napríklad vytvorením silného hesla či celkovou ochranou súkromia.
Workshop venovaný kritickému mysleniu, prístupu k médiám a mediálnym obsahom priblížil problematiku šírenia dezinformácií. Študenti charakterizovali pojmy ako hoax, dezinformácia a poukázali na nepravdivé mediálne obsahy na internete. Prostredníctvom podvodných SMS správ, reklám zobrazených pri hraní hier alebo statusov na Facebooku sa seniori mohli naučiť ako sa brániť pred klamlivými obsahmi. Kľúčovým cieľom bolo poukázať na aspekty, ktoré pomáhajú odhaliť pochybný obsah, napríklad gramatické chyby alebo chýbajúce meno autora, ale aj ako sa brániť proti dezinformáciám overovaním zdrojom či rozlišovaním medzi relevantnými a dezinformačnými médiami.
Spoluorganizátorkou projektu bola Dr. Magdaléna Švecová, ktorá sa vzdelávaniu seniorov venuje už niekoľko rokov. Ako sama hovorí doba sa rýchlo mení a je nutné ostať v kontakte s ňou. Školenia považuje za príležitosť naučiť sa niečo nové. „Ide o voľnočasovú aktivitu, keďže seniori majú času viac a musia si ho nejako vyplniť a taktiež je tu aj dôležitý socializačný aspekt – na školeniach a workshopoch sa stretnú, porozprávajú sa, keďže niektorí seniori žijú aj osamote,“ doplnila Švecová, ktorá za najnáročnejšie pri práci s touto vekovou skupinou považuje získať si dôveru ľudí.
Tohtoročné vzdelávacie kurzy prevýšili jej očakávania. Seniori množstvo vecí ovládali a Švecová to berie ako ďalšiu výzvu v oblasti rozvoja mediálnych kompetencií: „Môžeme sa napríklad zamerať na tzv. gramotnosť v marketingu – ukázať, aké marketingové aktivity vedú k zmene nákupného správania alebo sa zamerať na digitálnu zručnosť – hranie hier, ktoré pomáha zlepšovaniu kognitívnych zručností, ale aj k socializácii.“
Skúsenosť školiť seniorov vníma Daniel, jeden zo študentov ako „dôležitú úlohu, ktorú by sme si my, ako mladá generácia mali osvojiť.“ Dodáva, že by sme pri vzdelávaní nemali na seniorov zabúdať, pretože sú stále súčasťou spoločnosti. Za najpodstatnejšie pri vzdelávaní pokladá efektívnosť a možnosť nastaviť vzdelávanie tak, aby si z neho seniori niečo vzali. Je nevyhnutné uvedomiť si ako na naše myslenie a rozhodovanie vplývajú médiá a apelovať na zvýšenie pozornosti spoločnosti v oblasti mediálnej výchovy tak, aby sme dokázali reagovať na manipulácie, s ktorými sa denne stretávame.
Text a foto: Soňa Hudáková