Počas posledného týždňa semestra, v pondelok 9. decembra, sa na FMK uskutočnila interaktívna prednáška s Veronikou Frankovskou z projektu Demagog.sk, spadajúceho pod Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť.
Podujatie sa venovalo aktuálnej a dynamicky sa rozvíjajúcej téme umelej inteligencie v súčasných médiách a vizuálnej kultúre. Veronika Frankovská predstavila prácu factcheckerov z Demagog.sk a zdôraznila dôležitosť kritického myslenia v čase, keď technologický pokrok ovplyvňuje každodenný život, pričom apelovala na zvyšovanie mediálnej gramotnosti.
Študenti a študentky sa dozvedeli o tom, ako sa AI používa na tvorbu deepfake videí, syntetických obrazov a na automatizovanú analýzu textov. Diskutovalo sa aj o úlohách a nebezpečenstvách umelej inteligencie v kontexte mediálnej manipulácie a šírenia dezinformácií. Študentstvu bola prezentovaná aj možnosť priamo sa zapojiť do chodu Demagog.sk v podobe študentskej stáže so začiatkom v roku 2025.
Vyskúšali si fact-checking v praxi
Prednášku zastrešila doktorka Vladimíra Hladíková v rámci svojho predmetu estetika médií. Počas podujatia mali študenti a študentky možnosť zoznámiť sa nielen s teoretickými východiskami umelej inteligencie a jej využitím v médiách, ale aj s praktickými ukážkami, ako sa algoritmy umelej inteligencie uplatňujú vo vizuálnej tvorbe a analýze obsahu.
V druhej časti interaktívnej prednášky mali možnosť vyskúšať si nástroje umelej inteligencie v praxi. Aktivita bola zameraná na rozpoznávanie manipulovaných vizuálov, nepravých mediálnych obsahov a fake news pomocou dostupných online nástrojov, ako napr. Google Lens alebo TinEye.
Svoje zručnosti a iniciatívnosť môžu zužitkovať na stáži
„Návštevu externej spíkerky Veroniky z Demagog.sk a jej prednášku hodnotím ako vysoko prínosnú a inšpiratívnu, pretože študentom a študentkám poskytla praktické príklady, znalosti a ukázala nástroje, ktorých ovládanie bude nevyhnutné v ich budúcich profesiách v oblasti mediálnej a marketingovej komunikácie,“ hovorí Hladíková. Dodáva, že je rada, že aj týmto podujatím mohla opätovne potvrdiť svoj záväzok prinášať moderné a relevantné témy do prostredia akadémie.
„Atmosféra bola veľmi príjemná, študenti a študentky sa aktívne zapájali a veľmi sa teším, že ukázali svoju iniciatívnosť, ktorú môžu v konečnom dôsledku zúžitkovať aj na stáži priamo v rámci projektu Demagog.sk,“ uviedla na záver.
Interaktívna prednáška bola realizovaná v rámci riešenia projektu Kultúrnej a edukačnej grantovej agentúry MŠVVaM SR (KEGA, č. 025UCM-4/2023) s názvom „Riziká a príležitosti online vzdelávania v čase technologickej interferencie“.
Text a fotografie: VH