stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Študenti sa učili rozpoznávať fake news a deepfaky. Na FMK prišla factcheckerka z Demagog.sk

17. decembra 2024Monika Hossova

Počas posledného týždňa semestra, v pondelok 9. decembra, sa na FMK uskutočnila interaktívna prednáška s Veronikou Frankovskou z projektu Demagog.sk, spadajúceho pod Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť.

Podujatie sa venovalo aktuálnej a dynamicky sa rozvíjajúcej téme umelej inteligencie v súčasných médiách a vizuálnej kultúre. Veronika Frankovská predstavila prácu factcheckerov z Demagog.sk a zdôraznila dôležitosť kritického myslenia v čase, keď technologický pokrok ovplyvňuje každodenný život, pričom apelovala na zvyšovanie mediálnej gramotnosti.

Študenti a študentky sa dozvedeli o tom, ako sa AI používa na tvorbu deepfake videí, syntetických obrazov a na automatizovanú analýzu textov. Diskutovalo sa aj o úlohách a nebezpečenstvách umelej inteligencie v kontexte mediálnej manipulácie a šírenia dezinformácií. Študentstvu bola prezentovaná aj možnosť priamo sa zapojiť do chodu Demagog.sk v podobe študentskej stáže so začiatkom v roku 2025.

Vyskúšali si fact-checking v praxi

Prednášku zastrešila doktorka Vladimíra Hladíková v rámci svojho predmetu estetika médií. Počas podujatia mali študenti a študentky možnosť zoznámiť sa nielen s teoretickými východiskami umelej inteligencie a jej využitím v médiách, ale aj s praktickými ukážkami, ako sa algoritmy umelej inteligencie uplatňujú vo vizuálnej tvorbe a analýze obsahu.

V druhej časti interaktívnej prednášky mali možnosť vyskúšať si nástroje umelej inteligencie v praxi. Aktivita bola zameraná na rozpoznávanie manipulovaných vizuálov, nepravých mediálnych obsahov a fake news pomocou dostupných online nástrojov, ako napr. Google Lens alebo TinEye.

Svoje zručnosti a iniciatívnosť môžu zužitkovať na stáži

„Návštevu externej spíkerky Veroniky z Demagog.sk a jej prednášku hodnotím ako vysoko prínosnú a inšpiratívnu, pretože študentom a študentkám poskytla praktické príklady, znalosti a ukázala nástroje, ktorých ovládanie bude nevyhnutné v ich budúcich profesiách v oblasti mediálnej a marketingovej komunikácie,“ hovorí Hladíková. Dodáva, že je rada, že aj týmto podujatím mohla opätovne potvrdiť svoj záväzok prinášať moderné a relevantné témy do prostredia akadémie.

„Atmosféra bola veľmi príjemná, študenti a študentky sa aktívne zapájali a veľmi sa teším, že ukázali svoju iniciatívnosť, ktorú môžu v konečnom dôsledku zúžitkovať aj na stáži priamo v rámci projektu Demagog.sk,“ uviedla na záver.

Interaktívna prednáška bola realizovaná v rámci  riešenia projektu Kultúrnej a edukačnej grantovej agentúry MŠVVaM SR (KEGA, č. 025UCM-4/2023) s názvom „Riziká a príležitosti online vzdelávania v čase technologickej interferencie“.

Text a fotografie: VH


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.