Pri príležitosti medzinárodného Týždňa mediálnej a informačnej gramotnosti, ktorý potrvá v termíne 24.10.-31.10.2024 organizuje Rada pre mediálne služby a platforma Mediálna gramotnosť+ spolu s ďalšími partnermi konferenciu zameranú na aktuálne výzvy digitálneho vzdelávania. Konferencia s názvom „Ako pre(žiť) v digitálnom svete“ sa uskutoční dňa 25. októbra 2024 v Prešove.
Cieľom konferencie je riešiť aktuálne výzvy spojené s bezpečným a zodpovedným správaním v digitálnom prostredí a je prioritne určená pre pedagógov, pracovníkov knižníc a digitálnych koordinátorov. V dobe, keď je naša každodenná realita čoraz viac prepojená s technológiami, je dôležité zamerať sa na to, ako minimalizovať negatívne vplyvy digitálneho sveta a zvýšiť odolnosť voči informačným hrozbám.
Podujatie bude zamerané na hľadanie rovnováhy medzi výhodami, ktoré digitálny svet ponúka, a zodpovednosťou, ktorá je nevyhnutná pri jeho používaní. V centre záujmu budú témy týkajúce sa komunikácie, rozvíjania kritického myslenia a overovania informácií, zvlášť v kontexte expanzie vplyvu umelej inteligencie. K hlavným bodom programu patrí prezentácia „Balíčka prežitia v digitálnom svete“ a 6 praktických workshopov, ktoré budú viesť odborníci z viacerých uznávaných organizácií venujúcich sa témam mediálnej výchovy, gramotnosti a bezpečnosti, konkrétne:
- Sila jedného Enteru: Ako naše správy menia digitálny priestor (NIVAM)
- Za hranicami obrazovky: Fenomény internetu v živote mladých ľudí (IPčko)
- Ako sa nestratiť v digitálnom svete? (Digitálni rodičia)
- Navigácia digitálnym bludiskom: Kritické myslenie v online priestore (DigiQ)
- Odhaľovanie pravdy v ére umelej inteligencie (Demagog SK)
- Digitálny well-being: Knihy ako kľúč k rovnováhe v online svete (VÚDPaP)
Workshopy poskytnú účastníkom účinné nástroje, ako tieto poznatky uplatniť vo svojej praxi, či už v školskom prostredí, v knižniciach alebo pri práci s mládežou. Jednou z kľúčových prednášok bude aj vystúpenie dr. Vladimíry Hladíkovej, členky IMEC – Centra mediálnej gramotnosti, ktorá sa predstaví s témou „Rozptýlení technológiami: Prokrastinácia a multitasking ako výzvy digitálnej doby“. Vo svojej prednáške sa zameria najmä na fenomén technologickej interferencie, a s ním súvisiace výzvy ako sú (akademická) prokrastinácia a (mediálny) multitasking a ich dopad na produktivitu a schopnosť sústrediť sa, čo sú dôležité témy týkajúce sa nielen študentov a pedagógov, ale všetkých používateľov médií a technológií v digitálnej ére. Prednáška je realizovaná v rámci riešenia projektu Kultúrnej a edukačnej grantovej agentúry MŠVVaM SR (KEGA, č. 025UCM-4/2023) s názvom „Riziká a príležitosti online vzdelávania v čase technologickej interferencie“.
Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti vyhlasuje UNESCO od roku 2011. Cieľom je na globálnej aj národnej úrovni zlepšiť schopnosť jednotlivcov a spoločnosti kriticky posudzovať informácie v digitálnej dobe a hľadať efektívne riešenia aktuálnych mediálnych aj informačných výziev.
Zdroj: VH