Aktivity Generácie 3.0 preukázateľne zvyšujú motiváciu žiakov na hodine, znižujú ich rušivé správanie a zlepšujú vzťah učiteľ – žiak. Podľa Nadácie Pontis slovenské školstvo nevie pružne reagovať na zmeny v spoločnosti, ktoré sa dejú rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Sú presvedčení, že ak majú mladí ľudia získať zručnosti, vedomosti a postoje potrebné pre život v 21. storočí, potrebujeme na to motivovaných učiteľov, ktorí budú používať overené inovatívne vzdelávacie prístupy. V rámci programu Generácia 3.0 (G3.0) preto už viac ako dva roky spolupracujú s množstvom organizácií, učiteľov a škôl, ktoré menia vzdelávací systém zdola. Rozbiehajú alebo už realizujú inšpiratívne projekty, ktoré šíria do ďalších škôl. Osobitný dôraz kladú na overené inovatívne prístupy, ktoré prinášajú zlepšenie.
Prieskum, ktorý realizovala Nadácia Pontis v spolupráci s výskumníčkou Martinou Kubánovou z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť v období február – marec 2019 na vzorke 800 učiteľov a učiteliek (dotazník vyplnilo 180 učiteľov – 22,5 % návratnosť). Pomocou pilotného onlinového dotazníka raz ročne zisťujú, čo učitelia získali zapojením sa do konkrétnej aktivity v Generácii 3.0 a aký vplyv to malo na ich žiakov z hľadiska správania, motivácie a vedomostí. Výsledky sú podľa profesora Martina Kanovského z FSEV UK spoľahlivé a dajú sa analyzovať aj napriek relatívne nízkemu počtu respondentov. Typickou respondentkou dotazníka je 44-ročná učiteľka základnej školy s cca 17-ročnou praxou. Najviac zastúpené sú kraje, v ktorých v spolupráci s lokálnymi koordinátormi realizujú bezplatné školenia a workshopy o inovatívnych vzdelávacích prístupoch (tzv. EDUpointy): Banskobystrický (22,9 %), Bratislavský (19,9 %) a Košický (17,5 %). Od septembra 2019 pribúdajú EDUpointy v Nitre, Poprade a v Žiline.
Aktraktívne vyučovanie
Až 72 % učiteľov a učiteliek uviedlo, že sa do aktivít v rámci G3.0 zapojili, lebo hľadajú metódy, aby ich vyučovanie bolo zaujímavejšie pre žiakov. Takmer 73 % učiteľov zaujala konkrétna téma a necelých 46 % chcelo vyskúšať niečo nové. Len niečo vyše 3 % uviedlo, že účasť na takomto vzdelávaní škola zohľadní v ich hodnotení. 31 % učiteľov uviedlo, že sa im len v malej miere darí motivovať žiakov, ktorí prejavujú malý záujem o prácu v škole. Takmer 22 % učiteľom sa v malej miere darí pomáhať žiakom vážiť si hodnotu učenia a 18 % má ťažkosti s regulovaním rušivého správania v triede. Učitelia majú problém s motiváciou študentov aj podľa medzinárodného merania OECD. Podľa neho sa u nás motivácia žiakov a žiačok zhoršuje – zvyšuje sa index vonkajšej motivácie (známka, pokarhanie, odmena…) a znižuje sa index vnútornej motivácie učenia sa (chcem sa dozvedieť niečo nové, zlepšovať sa…). Až 73 % učiteľov, ktorí označili, že sa im v malej miere darí motivovať svojich žiakov, následne uviedlo, že vďaka vzdelávacej aktivite, ktorej sa v rámci G3.0 zúčastnili, sa motivácia žiakov na ich hodinách zvýšila. Rovnako sú na tom učitelia, ktorí označili, že sa im v malej miere darí regulovať rušivé správanie žiakov. Vyše polovica (55 %) následne uvádzala, že sa správanie žiakov na ich hodinách zlepšilo, a zlepšili sa tiež ich vzťahy so žiakmi (takmer 68 %).
EDUmapa
Na tzv. EDUmape je už vyše 100 overených inovatívnych prístupov, ktoré na potreby učiteľov a učiteliek odpovedajú. Pre vyučovanie medzipredmetových zručností je napríklad vhodný projekt Vytvorme si vlastný svet od OZ EDUSTEPS, ktorý je založený na projektovom vyučovaní cudzieho jazyka a rozvíja schopnosť kritického myslenia. Pri vyučovaní žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa môžu učitelia inšpirovať napríklad dramatickou výchovou Dramacentra EDUdrama. Projekt používa tvorivý proces v skupine a systém hier a cvičení zameraný na komplexný rozvoj osobnosti. Ten umožňuje preveriť si vedomosti v praktických situáciách prostredníctvom zážitku. Na zlepšovanie svojich pedagogických schopností vo vyučovaní konkrétneho predmetu môžu učitelia využiť viacero ďalších projektov z EDUmapy: SPy – učíme s hardvérom, Lepšiu geografiu, Experiment je zážitok a pod.
Výsledky z dotazníkového prieskumu nájdete na stránke projektu Generácia 3.0.
Zdroj: Generácia 3.0