stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Učitelia z EDULAB-u prinášajú do škôl inovatívny projekt

10. októbra 2018Monika Hossova

Nejde o subjektívne hodnotenie, postupný úpadok kvality vzdelávania na Slovensku potvrdzujú všetky relevantné medzinárodné merania, ako napr. PISA. Je z neho zrejmé, že naši školáci sa umiestňujú pod priemerom krajín OECD a v každom meraní dopadnú vždy horšie ako predtým.

Ján Machaj, učiteľ a súčasne riaditeľ neziskovej vzdelávacej organizácie EDULAB hovorí, že: „Naše školstvo je konzervatívna inštitúcia, ktorá stratila, alebo nikdy nemala, schopnosť plynulo meniť svoje metódy. Reformy na papieri sú len reakciou na tento „neradostný“ stav. My však musíme konať proaktívne a nie čakať na to, kým sa definitívne neukáže, že ideme nesprávnym smerom.“

EDULAB tvorí skupina bývalých aj súčasných pedagógov s bohatými skúsenosťami z praxe. Dlhodobo realizujú projekty, ktorých spoločným menovateľom je inovatívne vzdelávanie. Ich projekty si medzičasom získali veľkú obľubu na školách po celom Slovensku. Stovky učiteľov a tisícky žiakov a študentov mali možnosť odskúšať si, že vyučovanie môže byť atraktívne a vedomosti sa dajú získavať aj inak ako memorovaním. Projekty EDULAB-u si získali aj priazeň komerčných partnerov, ktorí dlhodobo podporujú ich inovatívne vzdelávacie projekty.

Učitelia združení v EDULABE sa už dávnejšie rozhodli nečakať na neistú reformu, ale proaktívne začať učiť inak. „Zmena sa môže začať v každej triede tým, že ju odštartuje učiteľ. Samozrejme, na to potrebuje profesionálne pripravené vzdelávacie materiály, ktoré reflektujú súčasné trendy vo vzdelávaní. V našich projektoch preto učitelia nájdu vždy odborne pripravené podklady. Tie spolu s inovatívnymi vzdelávacími metódami a postupmi, ako aj modernými technológiami tvoria kostru našich projektov,“ spresňuje Ján Machaj. V ostatnom období takto realizovali napríklad projekty zamerané na finančnú gramotnosť, či environmentálnu výchovu.

Projekt Expedícia Fenomény sveta

Učitelia z EDULAB-u prišli s novým projektom – Expedícia Fenomény sveta. Je určený žiakom 2. stupňa základných škôl a prvým štyrom ročníkom na osemročných gymnáziách (príma-kvarta). Medzinárodný rozmer dáva projektu spolupráca s britskou BBC, ktorej svetoznáme, obsahovo a vizuálne atraktívne videá budú súčasťou vzdelávacích materiálov. Žiaci sa tak budú môcť nepriamo zdokonaľovať aj v anglickom jazyku.

Projekt je zameraný na tzv. medzipredmetovú výučbu. Pri takejto výučbe žiaci získavajú informácie nie v rámci jednotlivých školských predmetov, ale podľa zvolenej témy. Takto získajú poznatky a vedomosti v súvislostiach, ucelene, čo je presne to, ako by mali nazerať na problémy a ich riešenie aj neskôr v bežnom živote.

Expedícia Fenomény bude vzdelávacia expedícia, počas ktorej žiaci spoznávajú jednu z tém formujúcu svet okolo nás. Momentálne Fenomény sveta tvoria témy ako voda, vzduch, slnko, kultúra a komunikácia. Pod každou témou si treba predstaviť kompletne spracované materiály v digitálnej a tlačenej podobe, ktoré umožnia učiteľovi rýchlu orientáciu v problematike a prakticky spracovanie témy bez zložitých príprav. Materiály obsahujú aj informačnú časť pre učiteľov a krátke videá. Žiaci sa vzdelávajú zážitkovou formou, ktorá im sprostredkuje tému ich vlastnou skúsenosťou. Okrem toho, sa naučia pracovať v tíme a kriticky myslieť.

         

Učitelia tvoria pre učiteľov

Autormi vzdelávacích materiálov sú skúsení učitelia z praxe. Poznajú potreby učiteľov v teréne, a preto sú materiály pripravené prehľadne, zrozumiteľne a okamžite použiteľné vo výučbe. Kľúčovým faktom je, že všetky témy sa dajú využiť pri napĺňaní cieľov Štátneho vzdelávacieho programu.

„Žiakom projekt vnáša do tradičného vyučovania nové prvky, metódy a hlavne veľké množstvo zaujímavých informácií a faktov, s ktorými sa v klasických učebniciach nestretnú. No a čo je najdôležitejšie, učiteľ aj žiak sa budú pozerať na danú problematiku zo širšieho uhla pohľadu, nielen cez jeden vyučovací predmet. Skrátka tak, ako to v živote naozaj funguje a prebieha,“ vysvetľuje Lenka Paľová, učiteľka zo ZŠ T. J. Moussona v Michalovciach, a tiež jedna zo spoluautoriek vzdelávacích materiálov Fenomény sveta.

Pozitíva projektu Expedícia Fenomény sveta si všíma aj Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová. „Projekt má potenciál prekonávať negatívne dôsledky čisto predmetového vyučovania. Vnútorná štruktúra jednotlivých tém a ich didaktické spracovanie sú predurčené na to, aby  rozvíjali dispozície žiakov vnímať kľúčové javy tohto sveta vo vzájomných súvislostiach. Okrem iných prínosov, za najpodstatnejšie považujem to, že učitelia a žiaci môžu znova objaviť to, čo sa zo škôl pomaly vytratilo, t. j. pôžitok z odovzdaného a získaného poznania,“ hovorí Kalmárová.

Aké sú perspektívy?

Vďaka podpore komerčných partnerov získajú školy možnosť zúčastniť sa projektu a získať učebné materiály bezplatne. Všetko závisí od finančnej podpory partnerov projektu. Fenomény sveta a jeho tvorcovia majú ambíciu dlhodobej realizácie, ktorá sa aj vďaka existujúcim partnerom darí napĺňať. Ak sa k existujúcim partnerom pridajú ďalší, čomu sú organizátori z EDULAB-u otvorení, rozsah projektu bude možné rozšíriť. Viac informácií o projekte nájdete na fenomenysveta.sk

Zdroj a foto: TS Edulab

lb

Related Articles

Na Slovensku vznikne IT akadémia

9. septembra 2017viktoria.kolcako

Expedícia Fenomény sveta smeruje do Európy, Afriky, USA a Ázie

9. januára 2020Monika Hossova

Podpredseda výboru pre kultúru a médiá Farkašovský: S komunikačnou výchovou sme mohli začať o desať rokov skôr

17. júla 2018Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.