stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Umelá inteligencia: budúcnosť vzdelávania

1. mája 2024Monika Hossova

Umelá inteligencia sa stáva stále dôležitejšou súčasťou vzdelávacieho procesu a ovplyvňuje ho na rôznych úrovniach. Od adaptívnych učebných systémov, ktoré sa prispôsobujú individuálnym potrebám študentov, cez automatizovanú hodnotiacu spätnú väzbu až po širokú škálu online vzdelávacích zdrojov, umelá inteligencia mení spôsob, akým sa učíme a vyučujeme.

Čo je umelá inteligencia?

Umelá inteligencia  je oblasť informatiky, ktorá sa zaoberá vytváraním počítačových systémov a programov, ktoré majú schopnosť vykonávať úlohy, ktoré by normálne vyžadovali inteligenciu, keď ich vykonávajú ľudia. Tieto systémy sa snažia simulovať určité aspekty ľudskej inteligencie, ako je napríklad učenie sa, rozhodovanie, vizuálne rozpoznávanie, porozumenie ľudskej reči alebo interakcia s prostredím.

Umelá inteligencia je široko využívaná v rôznych oblastiach, ako sú medicína, obchod, výroba, financie, vzdelávanie a mnohé ďalšie. Jej použitie prináša množstvo príležitostí, ale aj výzvy, vrátane otázok týkajúcich sa etiky, bezpečnosti a spravodlivosti.

Medzi najznámejšie umelé inteligencie napríklad patrí: TensorFlow, PyTorch, Keras, OpenAI.

Zdroj: obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou www.gamma.app

Aký môze mat umelá inteligencia v budúcnosti vplyv na vzdelávanie?

Umelá inteligencia má potenciál zásadným spôsobom ovplyvniť budúcnosť vzdelávania. Pomocou algoritmov a technológií umelej inteligencie môžeme vytvoriť prostredie, ktoré je adaptívne a efektívne. Tieto systémy môžu sledovať a analyzovať študentské dáta, identifikovať ich potreby a silné stránky a poskytnúť prispôsobené lekcie a zdroje. Okrem toho umelá inteligencia môže automatizovať procesy hodnotenia, predpokladať výkonnosť študentov a poskytovať včasnú intervenciu, aby sa podporil ich úspech. Celkovo umelá inteligencia otvára nové možnosti pre vytváranie inovatívnych vzdelávacích nástrojov a prostredí, ktoré posilňujú učenie a zlepšujú výsledky študentov.

Zdroj: obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou www.gamma.app

Je vzdelávanie s umelou inteligenciou dlhodobo udržateľné?

Vzdelávanie s umelou inteligenciou sa javí ako sľubná cesta k inovácii a zlepšeniu výučby. Avšak, aby bolo dlhodobo udržateľné, je potrebné zvážiť niekoľko kľúčových faktorov. Technologický pokrok je neustály, a tak sa vzdelávacie systémy musia prispôsobiť novým trendom. Odborné vzdelávanie pre učiteľov je nevyhnutnosťou, aby boli schopní efektívne využívať technológie umelej inteligencie. Rovnako dôležité je riešiť etické otázky a zabezpečiť, aby sa technológie  používali zodpovedne a s ohľadom na práva študentov. Finančné zdroje sú kľúčové, pretože implementácia a udržiavanie technológií  môže vyžadovať významné investície. Ak sa tieto výzvy riadne riešia a dostupné sú potrebné finančné a ľudské zdroje, vzdelávanie s umelou inteligenciou má potenciál byť dlhodobo udržateľné a prínosné pre celkový rozvoj vzdelávacieho sektora.

Autor: Kristián Griesbach

Zdroje:

www.forbes.com; elearningindustry.com; gamma.app; hackernoon.com; www.elearningindustry.com – titulný obrázok


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.