Vznik a rýchly rozvoj informačných a komunikačných technológií (IKT) mal dramatický vplyv na deti a mládež po celom svete. Digitálne média majú ústredné miesto v spoločenskom živote mladých ľudí. Kvalifikované využívanie týchto technológií sa stáva predpokladom ich začlenenia do spoločnosti. Ich vplyv môže byť ale aj negatívny, či už na naše psychické alebo fyzické zdravie.
Pozitíva a negatíva sociálnych sietí
Sociálne médiá sú silný nástroj, ktorý zmenil spôsob medziľudskej komunikácie. Niet divu, pretože prinášajú veľa pozitív: môžete sa porozprávať so spolužiakom, ktorého ste desaťročia nevideli, čo zaujíma osobu, ktorá sa vám páči a podobne. Sociálne média sú rýchlym zdrojom informácií, nápadov a myšlienok, majú potenciál vzdelávať a poskytovať priestor pre kreativitu a sebavyjadrenie – ak ich použijeme správne. Sociálne média majú ale aj svoje tienisté stránky. Existujú dôkazy, že ich nadmerné používanie môže negatívne ovplyvniť duševné zdravie.
Ako a prečo ovplyvňujú sociálne média duševné zdravie?
Prieskum Common Sense z roku 2015 ukázal, že tínedžeri trávia v online priestore až 9 hodín denne. Kanadská štúdia z roku 2017 ukázala že študenti, ktorí používajú sociálne médiá viac ako 2 hodiny denne majú oveľa väčšiu pravdepodobnosť výskytu duševných porúch. Predovšetkým problémy so spánkom, depresie, úzkostné stavy a pocit menejcennosti. Ďalší negatívny faktor, ktorý v online svete funguje a ovplyvňuje psychiku je kyberšikana. Podľa prieskumu JRC Publications Repository z roku 2020, ktorý bol realizovaný medzi viac ako šesťtisíc mládežníkmi vo veku 10 až 18 rokov, ukázal že až 50 % z nich zažili kyberšikanu. S negatívnym vplyvom sociálnych médií sa taktiež spájajú anonymné urážlivé správy a šírenie škodlivých klebiet. Podľa štatistík došlo v USA v rokoch 2009 až 2017 k nárastu pokusov o samovraždu až 20 %.
Používanie internetu
S narastajúcimi možnosťami používania rôznych digitálnych zariadení majú deti aj mládež aj viac možností prístupu na internet. Je možné sa pripojiť pomocou stolného/prenosného počítača, notebooku, tabletu, mobilného telefónu, hernej konzoly a televízie. Podľa výskumu Centra vedecko-technických informácií SR, Bratislava, kde bolo spracovaných 2 249 dotazníkov, 1 108 dotazníkov od žiakov základných škôl a 1 131 dotazníkov stredných škôl má 96,3 % žiakov mobilný telefón s prístupom na internet. Iba 3,4 % uviedlo že mobilný telefón s internetom nemajú. Z ďalších zariadení je to notebook (71,1 %), USB kľúč (79,5 %) a tlačiareň (65,0 %). V menšej miere používajú stolný počítač, tablet, hernú konzolu a tak ďalej. Celkovo má prístup k internetu v domácom prostredí okolo 96,6 % žiakov.
Aktivity na internete
K najfrekventovanejším aktivitám na internete u žiakov základných a stredných škôl patrí četovanie, aktivita na sociálnych sieťach a prezeranie internetu pre zábavu, čítanie správ, používanie emailu, sťahovanie aplikácií alebo hraniu digitálnych hier. Takmer všetkým aktivitám sa na internete častejšie takmer každý deň alebo každý deň venujú žiaci stredných škôl okrem hrania hier a nahrávania vlastnej tvorby na internet, ktorým sa vo väčšej miere venujú žiaci na základných školách. Okrem stupňa vzdelania aktivity na internete odlišuje aj pohlavie, typ strednej školy a vek.
Dievčatá s vyššou intenzitou na internete četujú, realizujú sa na sociálnych sieťach, čítajú správy a získavajú praktické informácie. Ostatné sledované aktivity na internete robia častejšie chlapci.
Podľa výskumu už spomínaného Centra vedecko-technických informácií SR väčšina žiakov základných a stredných škôl začala prvý krát používať internet vo veku 7 až 12 rokov. 12,5 % opýtaných malo menej ako 7 rokov, 8,4 % malo viac ako 13 rokov a 0,3 % ešte nikdy neboli na internete.
Riziká
Na internete sa možno stretnúť s nevhodnými obsahmi alebo správaním. Za nevhodné správanie sa považuje najmä zverejňovanie osobných údajov bez súhlasu druhej osoby, komentáre, fotografie a videá na danú osobu, ktoré by ju nejakým spôsobom zraňovali, násilné alebo sexuálne obsahy a nepravdivé informácie o nich. Osoby môžu na internete taktiež zažiť aj nátlak a vydieranie. Napríklad za účelom sexuálneho styku, nátlak spojený s poslaním fotografie alebo videa alebo aj osobného stretnutia.
Riziká
Na internete sa možno stretnúť s nevhodnými obsahmi alebo správaním. Za nevhodné správanie sa považuje najmä zverejňovanie osobných údajov bez súhlasu druhej osoby, komentáre, fotografie a videá na danú osobu, ktoré by ju nejakým spôsobom zraňovali, násilné alebo sexuálne obsahy a nepravdivé informácie o nich. Osoby môžu na internete taktiež zažiť aj nátlak a vydieranie. Napríklad za účelom sexuálneho styku, nátlak spojený s poslaním fotografie alebo videa alebo aj osobného stretnutia.
Virtuálny svet predstavuje sociálne prostredie, ktoré mladistvým ponúka množstvo informácií, možností komunikácie a vzdelávania. Pri správnom používaní môžu slúžiť ako užitočný nástroj v edukačnom procese študentov. Informačné technológie na druhej strane predstavujú pre mladú generáciu rizikový faktor z dôvodu ľahkej dostupnosti a neobmedzeného prístupu. Významnú úlohu v tomto smere zohráva najmä primárna prevencia v školskom prostredí prostredníctvom pedagogických a odborných zamestnancov. V súčasnosti existuje množstvo projektov a preventívnych programov, prostredníctvom ktorých môžu pedagógovia a odborní zamestnanci zabezpečovať ochranu žiakov vo virtuálnom prostredí.
Medzi najznámejšie patria napríklad zodpovedne.sk, ovce.sk, pomoc.sk, internetovazavislost.sk a stopline.sk. Zodpovedne.sk je najznámejším projektom základných škôl. Ponúka široké spektrum manuálov a príručiek nie len pre pedagógov, ale aj rodičov detí v prevencii rizikového správania v online priestore. Je dôležité, aby žiaci boli informovaní o rizikách spojených s používaním internetu a vedeli im efektívne čeliť.
Autor: Rudolf Šefránik
union.sk; publications.jrc.ec.europa.eu; minedu.sk; katedrový-príspevok-Niklová-2018.pdf; commonsensemedia.org;