stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

VÝSKUM: Žiaci vysedávajú pred televízorom aj osem hodín denne

3. januára 2011norbert.vrabec

Žiaci základných škôl (ZŠ) majú základný prehľad o médiách, poznajú pojmy periodicita či paparazzi. Mnoho z nich sleduje naraz televízor, hrá počítačové hry alebo chatuje so spolužiakmi a popritom ešte dokáže telefonovať. Väčšina tvrdí, že médiá im slúžia na "zabitie nudy".

Vyplýva to z prvej fázy  výskumu Implementácia mediálnej výchovy na  ZŠ, ktorý sa uskutočňuje v rámci predmetu Mediálna výchova na troch vybraných ZŠ v Bratislave.  "Zistili sme, že tretina opýtaných žiakov sedí pred televízorom alebo počítačom tri až osem hodín denne, pričom tretina opýtaných vôbec nevedela odhadnúť celkový čas, ktorý trávi s médiami," komentoval pre TASR autor projektu Marcel Lincényi.     

Pozitívne podľa neho je, že až 72,5 percenta školákov si uvedomuje nebezpečenstvo, ktoré môže vyplynúť z médií. Mnohí ich používajú na  zisťovanie informácií, ba dokonca k príprave domácich úloh do školy.      

"Školáci nevedia odlíšiť komerčný produkt od verejnoprávneho, uviesť rozdiely medzi spravodajským a publicistickým obsahom a napísať príklad na  reality show," upozornil ďalej Lincényi. Mediálna gramotnosť žiakov je na relatívne uspokojivej úrovni, oveľa horšie je to s mediálnymi návykmi školákov, tvrdí.     

Projekt je realizovaný v rámci Ústavu estetickej a umeleckej komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Tri vybrané bratislavské školy, ktoré sa zúčastnili na výskume, vyučujú Mediálnu výchovu ako samostatný predmet od začiatku školského roku.      

Prvú fázu výskumu realizovali pedagógovia ešte pred výučbou nového predmetu.

Zdroj: TASR


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.