Žiaci základných škôl (ZŠ) majú základný prehľad o médiách, poznajú pojmy periodicita či paparazzi. Mnoho z nich sleduje naraz televízor, hrá počítačové hry alebo chatuje so spolužiakmi a popritom ešte dokáže telefonovať. Väčšina tvrdí, že médiá im slúžia na "zabitie nudy".
Vyplýva to z prvej fázy výskumu Implementácia mediálnej výchovy na ZŠ, ktorý sa uskutočňuje v rámci predmetu Mediálna výchova na troch vybraných ZŠ v Bratislave. "Zistili sme, že tretina opýtaných žiakov sedí pred televízorom alebo počítačom tri až osem hodín denne, pričom tretina opýtaných vôbec nevedela odhadnúť celkový čas, ktorý trávi s médiami," komentoval pre TASR autor projektu Marcel Lincényi.
Pozitívne podľa neho je, že až 72,5 percenta školákov si uvedomuje nebezpečenstvo, ktoré môže vyplynúť z médií. Mnohí ich používajú na zisťovanie informácií, ba dokonca k príprave domácich úloh do školy.
"Školáci nevedia odlíšiť komerčný produkt od verejnoprávneho, uviesť rozdiely medzi spravodajským a publicistickým obsahom a napísať príklad na reality show," upozornil ďalej Lincényi. Mediálna gramotnosť žiakov je na relatívne uspokojivej úrovni, oveľa horšie je to s mediálnymi návykmi školákov, tvrdí.
Projekt je realizovaný v rámci Ústavu estetickej a umeleckej komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Tri vybrané bratislavské školy, ktoré sa zúčastnili na výskume, vyučujú Mediálnu výchovu ako samostatný predmet od začiatku školského roku.
Prvú fázu výskumu realizovali pedagógovia ešte pred výučbou nového predmetu.
Zdroj: TASR