stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Vývoj sociálnych sietí

1. mája 2024Monika Hossova

Sociálne siete sa stali nenahraditeľnou súčasťou života každého človeka. Je nástroj, ktorý ľuďom umožňuje komunikovať, vytvárať, zdieľať a vymieňať si informácie a multimediálny obsah medzi sebou v rámci virtuálnej komunity alebo siete. Ich vývoj bol fascinujúci a inovatívny, a každá sociálna sieť priniesla so sebou nové možnosti a výzvy.

Začiatky sociálnych sieti

Éra prvých sociálnych médií sa začala v 90-tych rokoch 20. Storočia kedy boli vymyslené média ako Classmates.com a SixDegrees.com.

SixDegrees.com

Stránka sixdegrees bola založená v roku 1997 ako prvá sociálna sieť. Bola založená na teórii šiestich stupňov oddelenia „Priateľ priateľa“, ktorý spája ľubovoľných dvoch ľudí maximálne v šiestich krokoch. Do roku 2000 stránku používalo údajne viacej ako 3 milióny ľudí. V tomto roku však aj skrachovala.

Classmates.com

Táto internetová stránka bola založená v roku 1995. Na prituhnutie ľudí používala pop-up advertising. Za úlohu mala spojiť ľudí, ktorí spolu chodia na vysoké školy, jednotlivé ročníky alebo aj ľudí, ktorý spolu pracujú.

Zdroj obrázku: en.wikipedia.com
Zdroj obrázku: getlogo.net

Sociálne siete 21. storočia

Friendster

Sociálna sieť friendster bola spustená v roku 2002. Pôvodne mala slúžiť ako zoznamka a mala konkurovať stránke Match.com, avšak túto úlohu neplnila dlho. Stránka čelila pravidelným výpadkom serverov, kvôli veľkému množstvu prihlásených ľudí v rovnakom čase. Okrem tohto problému na stránke začali vznikať aj fakove profily. S nástupom Facebooku a MySpace, friendster nedokázal udržať krok s konkurenciou a zmenil zameranie svojej platformy na stránku s hrami. O pár rokov na to stránka vypla servery.

LinkedIn

Stránka LinkedIn bola založená v roku 2002. Pri registrovaní na stránke sa vytvára životopis ako váš profil. Úlohou tejto stránky je spojiť ľudí, ktorí hľadajú prácu, alebo business dealy.

MySpace

Sociálna sieť MySpace bola založená v roku 2003 a v rokoch 2005-2009 sa stala najpopulárnejšou platformou. Platforma mala vplyv na hudbu, pop kultúru a technológie. V roku 2005 sa založila MySpace Records label. Bola to jedna s najrevolučnejších sociálnych sieti, avšak novodobé sociálne siete priniesli novšie funkcie a ju dokázali nahradiť.

Google+

V roku 2011 po 3 nešťastných pokusoch Googlu vytvoriť sociálnu sieť sa Google rozhodol založiť Google+ ako konkurenciu Facebooku. Google+ malo za rok viac ako 170 miliónov požívateľov, avšak už bolo neskoro, keďže Facebook využívalo až 900 miliónov ľudí. Google+ síce zavádzalo stále nové funkcie aj také, ktoré neboli na Facebooku, ale ľudia trávili na ňom podstatne menej času. Google+ sa nikdy nepodarilo prekonať Facebook, takže v roku 2019 sa stránka zrušila.

Zdroj: timetoast.com
Zdroj: talintpartners.com
Zdroj: logos-world.net
Zdroj: turbologo.com

Najpopulárnejšie sociálne siete za posledné roky

Najpopulárnejšie sociálne siete v roku 2023
zdroj: amidigital.sk

Facebook

Facebook bol založený v roku 2004 Markom Zuckerbergom. Je to najväčšia sociálna sieť na svete a v roku 2021 mala skoro 3 miliardy používateľov. Pôvodne bola založená na Harvarde pod názvom Facemash, kde študenti mohli hodnotiť ako moc sú atraktívny ostatný ľudia zo školy. Avšak po 2 dňoch bola táto platforma zrušená a úspech tohoto projektu motivoval Zuckerberga založiť stránku thefacebook.com. V roku 2006 sa Facebook otvoril pre verejnosť.

Instagram

Bubrn bol pôvodný názov jednej  z najväčších sociálnych sieti na svete. Tento projekt bol založený v roku 2009, avšak v roku 2010 pri jeho uvedení na trh zmenili jeho meno na Instagram. Jeho pôvodnými vlastníkmi boli Kevin Systrom a Mike Krieger. Po pár mesiacoch mal Instagram  veľký úspech a v roku 2012 po približne 18 mesiacov od jeho uvedenia na trh, Facebook kúpil Instagram za 1 miliardu dolárov a akcie Facebooku.

Snapchat

Snapchat bol založený v roku 2011 tromi študentami Standfordskej univerzity. Nápadom bolo vytvoriť aplikáciu, kde si ľudia môžu posielať fotky a videá, ktoré po chvíli zmiznú. Bol ako prvým sociálnym médiom orientovaným na mobilné telefóny.

TikTok

Pôvodnou aplikáciou Tiktoku bola aplikácia Musica.ly, túto aplikáciu kúpila spoločnosť Byte Dance, ktorá aplikáciu premenovala a vylepšila jej funkcie. Aplikácia je dizajnovaná na natáčanie, úpravu a postovanie krátkych videí,  ktoré majú 15 sekúnd až –  10 minút. Tiktok je dostupný vo väčšine krajín, avšak v Číne majú vlastnú verziu nazývanú Douyin.

Sociálne siete prešli dlhú cestu od svojich začiatkov. Budúcnosť sociálnych sietí je síce neistá, ale je jasné, že sa budú neustále meniť a vyvíjať. S rozvojom umelej inteligencie a virtuálnej reality môžeme očakávať nové formy interakcie a zdieľania obsahu. Je dôležité sledovať tento vývoj a premýšľať nad tým, ako môžeme využiť sociálne médiá na zlepšenie našich životov. Používajme ich preto s múdrosťou a ohľadom, aby sme mohli skutočne využiť ich potenciál na prospech nás všetkých.

Autor: Ján Kyšťák

Zdroje:

amidigital.sk; musicconnection.com; online.marryville.edu; britannica.com; medium.com; mediem.com; britannica.com/LinkedIn; logolook.net; weseenow.co.uk; britannica.com; thestreets.com; britannica.com; britannica.com; youtube.com; britannica.com; britannica.com; medium.com; www.pexels.com – titulná fotka;


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.