stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Vzdelávanie, informovanie, upozorňovanie: 3 základné predpoklady boja proti falošným správam

9. júna 2018Monika Hossova

7. júna 2018 sa na pôde Európskeho parlamentu v Bruseli konala konferencia s názvom Vzdelávanie a kritické myslenie v dobe falošných správ. Zorganizovala ju europoslankyňa Jana Žitňanská v spolupráci s organizáciou iCmedia, ktorá sa venuje presadzovaniu kvalitného obsahu v médiách. 

Cieľom konferencie bolo nájsť riešenie otázky, ktorá dlhodobo rezonuje v našej spoločnosti – ako ochrániť deti a mládež pred dezinformáciami. Deti a mládež vo všeobecnosti považujeme za najzraniteľnejšie skupiny. Ich zraniteľnosť v oblasti médií však súvisí aj s tým, že sú neoddeliteľne spätí s internetom, pričom väčšinu svojho voľného času trávia online a čelia rôznym druhom informácií. Účastníci konferencie sa zhodli na tom, že cestou v boji proti falošným správam je vzdelanie, informovanie a upozorňovanie recipientov a občanov v tejto oblasti. „Deti a mladí ľudia veľmi jednoducho podliehajú ilúzii, ktorú im doslova bezbrehý internet prináša. Vzdelávaním na školách, ale aj prostredníctvom médií a cielených kampaní by sme im mali vštepiť základné princípy práce s informáciami,“ hovorí Jana Žitňanská.

Pre zlepšenie súčasného stavu je potrebné venovať sa tejto problematike komplexne. Zlepšiť by sa mala rodinná mediálna výchova, vzdelávanie na školách a zapojiť by sa mali aj štátne orgány a samotné médiá. Účastníci konferencie hovorili najmä o potrebe informačných kampaní prispôsobených detskému publiku, ale  aj cielenom vyučovaní k mediálnej gramotnosti na školách. „Problém falošných správ však neovplyvňuje iba mladú generáciu, ale dotýka sa nás všetkých. Sami určite dobre poznáte situáciu, kedy si na internete prečítate novinku, ale s odstupom času sa dozviete, že udalosť sa v skutočnosti nestala tak, ako bola prezentovaná, prípadne sa nestala vôbec. Vyučovanie k mediálnej gramotnosti by teda malo byť chápané ako celoživotná snaha o získanie akéhosi nadhľadu a schopnosti vyhľadávať a overovať informácie, čerpať z dôveryhodných zdrojov, ale najmä kriticky myslieť a hodnotiť,“ zdôrazňuje Žitňanská, ktorá navrhuje zavedenie informačných slotov zameraných na boj proti dezinformáciám aj vo verejnoprávnej RTVS.
Zdroj: europskenoviny.sk; Foto:  ©ECR group

Related Articles

Iniciatíva denníka SME Lovíme hoaxy spustila vlastný web

15. marca 2017viktoria.kolcako

Európska komisia plánuje vyčleniť viac peňazí na podporu kultúrnych a kreatívnych sektorov

1. júna 2018Monika Hossova

Ako nenaletieť dezinformáciám

27. marca 2019Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.