stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Záujem učiť po novom od septembra prejavilo 98 škôl

7. marca 2023Monika Hossova

Podľa spoluautora reformy a manažéra kurikulárnych zmien Arnolda Kissa najviac komentárov prišlo k oblasti jazyk a komunikácia, po nej nasledovala vzdelávacia oblasť človek a spoločnosť, človek a príroda, matematika a informatika.

Počas prvých dvoch februárových týždňov, keď boli verejnosti k dispozícii vzdelávacie štandardy na verejnú konzultáciu, navštívilo webovú stránku viac ako 16.000 ľudí. Nový štátny vzdelávací program, ktorého prílohou sú aj aktuálne konzultované štandardy, bude schválený ministerstvom školstva na konci marca. Záujem o učenie po novom od septembra prejavilo 98 škôl z celého Slovenska. Uviedol to dočasne poverený minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Ján Horecký.

Zlepšenia v oblasti vzdelávania žiakov základných škôl sú súčasťou kurikulárnej reformy. Hlavným cieľom zmien, ku ktorému sa Slovensko zaviazalo aj v pláne obnovy, je zlepšenie gramotností a zručností žiakov potrebných pre 21. storočie. “Cieľom je rozvíjať kritické myslenie a mäkké zručnosti žiakov ako schopnosť riešiť problémy, spracovávať informácie a skúmať ich zdroje, pracovať v tíme, argumentovať a klásť otázky, preberať iniciatívu a zodpovednosť, tvoriť a realizovať osobné projekty,” vysvetlil Horecký.

Na vypracovaní kľúčových dokumentov pracovali stovky expertov, medzi nimi aj samotní učitelia. Od 6. do 20. februára sa mohla verejnosť zapojiť do pripomienkovania vzdelávacích štandardov. Spoluautor reformy a manažér kurikulárnych zmien Arnold Kiss poznamenal, že celkovo sa v online nástroji zaregistrovalo 958 ľudí a recenzných kolektívov. “Najväčšiu skupinu registrovaných, až 54 percent, tvorili učitelia, okolo desať percent bolo rodičov,” povedal Kiss. Zapojili sa napríklad aj riaditelia škôl, vydavatelia či zamestnanci rezortu školstva.

Podľa Kissa najviac komentárov prišlo k oblasti jazyk a komunikácia, po nej nasledovala vzdelávacia oblasť človek a spoločnosť, človek a príroda, matematika a informatika. Najmenej komentárov bolo zaznamenaných v oblasti zdravie a pohyb.

Horecký poznamenal, že 98 základných škôl prejavilo záujem učiť podľa nového štátneho vzdelávacieho programu od septembra. Sú medzi nimi školy z celého Slovenska, plnoorganizované i neplnoorganizované, verejné, súkromné aj cirkevné. “Teší nás vysoký záujem, je to dobrý signál, že tu máme školy, ktoré chcú učiť moderne a proaktívne vyhľadávajú možnosti, ako to dosiahnuť,” povedal šéf rezortu školstva. Podľa Horeckého je cieľom vybrať reprezentatívnu skupinu 30 základných škôl, ktoré začnú na dobrovoľnej báze s postupným zavádzaním nového štátneho vzdelávacieho programu.

Riaditeľ odboru kurikula a inovácií vo vzdelávaní na rezorte školstva Martin Kríž poznamenal, že s implementáciou zmien pomôže školám Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM), ale aj regionálne centrá podpory učiteľov. Rezort školstva bude priebežne monitorovať, či je nový štátny vzdelávací program nastavený dobre a podporuje plánované ciele zmien. V prípade potreby, ktorú ukáže prax z prvých škôl a zo spätnej väzby od učiteľov, sa do nastavenia kurikula zapracujú úpravy.

Od apríla do júna bude ministerstvo realizovať pre učiteľov webináre a infosemináre, na ktorých sa podľa Kissa dozvedia všetky potrebné informácie o zavádzaných zmenách. NIVaM po schválení nového štátneho vzdelávacieho programu pripraví sériu online prezentácií, na ktorých budú členovia pracovných tímov bližšie predstavovať zmeny v jednotlivých vzdelávacích oblastiach a podoblastiach. Následne pripraví aj infosemináre, ktoré sa uskutočnia v každom okrese, tie sú naplánované na máj až jún.

Zdroj: TASR


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.