FMK UCM v Trnave privítala na svojej pôde žiakov šiestich základných škôl, aby im pomohla zlepšiť kvalitu ich školských časopisov.
Nie je to tak dávno, keď sme ešte sedeli v laviciach na základnej škole, a báli sme sa, že vyučujúci prednesie: „Dnes sa bude skúšať!“. V tom momente sme sa snažili skryť do lavice, vyhnúť sa očnému kontaktu s učiteľom a robili sme všetko preto, aby nás nevyvolal k tabuli a nezačalo sa „divadlo“ pred celou triedou. Na vyriešenie tejto „zložitej situácie“ existovalo riešenie – neskúšací preukaz, neskušáčik alebo skúšacia ospravedlnenka. Tá sa dala nájsť na zadnej strane každého čísla školského trojmesačníku. Ak si takéto niečo pamätáte, tak si určite spomínate, že školský časopis nebol iba o tom. Obsahoval všemožné rubriky, ktoré pokrývali kultúrne dianie, záujmy, úspechy školy, ale aj rozhovory s pedagógmi alebo významnými osobnosťami mesta. Školský časopis však netvoria pedagógovia. Tvoria ho samotní žiaci – pre seba, pre svojich spolužiakov, pre učiteľov, ale aj pre rodičov.
Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave preto 29. mája 2019 usporiadala denný prezenčný kurz pre šesť redakcií školských časopisov z rôznych miest Slovenska, ktorého cieľom bolo zdokonaľovanie schopností a zručností žiakov v oblasti tvorby školských časopisov.
Redakcie časopisov Aktovka, Školáčik, Kukaj sem, Žitaváčik, Kométa a Jaško sa na siedmich stanovištiach postupne naučili ako si zvoliť správny názov časopisu, aký by mal mať školský časopis rozsah, ale aj to, prečo sú dobrá štylistika a gramatika pre školský časopis nevyhnutné. Okrem toho sa žiaci venovali aj grafike a farebnosti časopisov, ale aj tomu, ako by mala vyzerať dobrá novinárska fotografia. Prínosné bolo aj vysvetlenie tvorby žánrov do časopisu či rady o tom, ako si správne zostaviť redakčnú radu a čo je úlohou jednotlivých jej členov. „Myslím si, že deťom sme podali celkom komplexnú spätnú väzbu s praktickými príkladmi vo viacerých oblastiach, ako grafika, gramatika, obsah, žánre poprípade názov a logo. Fajn bolo, že sme riešili každý časopis individuálne. Predpokladám, že kolektívy dokážu jednotlivé pripomienky začleniť aj do svojich časopisov. Deti sú šikovné a chcú robiť na časopisoch, vedú ich veľmi iniciatívne pani učiteľky, takže si myslím, že dnešok bol úspešný,“ hovorí Dr. Magdaléna Švecová, organizátorka školenia.
Okrem uvedených praktických rád si žiaci prezreli aj priestory fakultných médií. Navštívili HD štúdio i štúdio rádia Aetter. Pedagógovia a doktorandi FMK UCM v Trnave im vysvetlili ako to chodí vo fakultnom rádiu a žiaci si tiež mohli nahrať krátky spot a vyskúšať si tak, aké to je pracovať v rádiu. V HD štúdiu sa zas zoznámili s prácou v televíznom štúdiu, vyskúšali si čítačku a natočili krátke zábery pri zelenom plátne.
Dr. Viera Kačinová, koordinátorka projektu hovorí o zámere usporiadateľov: „Išlo o prvú zo sérií plánovaných prezenčných a on-line kurzov pre žiakov slovenských škôl zameraných na reflexívno-praktické učenie o médiách, ktoré zastrešuje novozriadené Školiace mediálne centrum na FMK UCM. Jeho ambíciou je ponúknuť školám moderné materiálno-technické vybavenie, atraktívne učebné prostredie ako aj didaktickú podporu výučby mediálnej výchovy na školách. Všetky aktivity sa konajú v rámci projektu KEGA, ktorý podporuje Ministerstvo školstva.“
V závere tohto dňa čakalo deti vyhodnotenie a odovzdávanie diplomov za najlepší školský časopis. Organizátori kurzov veria, že tento deň bol pre zúčastnené školy prínosný a záživný a tešia sa na inovované a „vylepšené“ vydania ich školských časopisov. „Pedagógovia a študenti z Fakulty masmediálnej komunikácie pripravili pre redakčné tímy zaujímavý, zábavný, ale aj náučný program. Deti odišli s novými poznatkami a s pocitom odmeny za ich prácu,“ pochválila Mgr. Silvia Nagyová zo Školského úradu v Dvoroch nad Žitavou.
Všetky aktivity sa konajú v rámci projektu KEGA s názvom Materiálno-didaktická podpora výučby mediálnej výchovy prostredníctvom školiaceho mediálneho strediska na FMK UCM. Projekt, ktorý MŠ SR schválilo (pod č. 010UCM-4/2018) s realizáciou riešenia v rokoch 2018 – 2020. Je rozvojového charakteru a má napomôcť skvalitniť na základných a stredných školách výučbu mediálnej výchovy pomocou vzniku a overovania činností ŠMC.
Autor: Roman Drevo, Foto: Jakub Kovalík