stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

žltá žurnalistika

15. septembra 2010admin
[z angl. yellow journalism] – bulvárna periodická tlač. Pojem vznikol v roku 1896, keď R. F. Outcault začal v nedeľníku New York Sunday World J. Pulitzera uverejňovať na pokračovanie kreslený seriál Žltý šarvanec (The Yellow Kid), tzv. komiks. Na vymaľovanie hlavnej postavičky použil žltú farbu. Keď v roku 1897 prešiel do konkurenčného New York Yournalu Williama R. Hearsta, The Yellow Kid sa objavoval naďalej v New York Sunday World od iného autora. Tak vychádzali v nedeľu v New Yorku dvojaké seriály Yellow Kida, ktorých postavička sa stala súčasťou konkurenčného boja o čitateľa a podnetom na označenie podobného druhu novín ako žltá žurnalistika.

V súčasnosti sa pojmom žltá žurnalistika označuje najtvrdšia bulvárna tlač. Za charakteristické znaky žltej žurnalistiky sa považujú veľké, hrubé a poplašné titulky, ktoré nezriedka nafukujú nie významné, ale najčastejšie škandalózne udalosti (vrátane novinárskych kačíc) v spravodajstve, nadmerné množstvo obrazových prvkov, v postojových textoch sociálna demagógia, nedôvera k zaužívaným spoločenským inštitúciám a hodnotám. Americké noviny tohto druhu boli najmä v čase medzi dvomi svetovými vojnami prepojené s podsvetím, napr. počas tzv. gangsterských vojen, ktoré pomáhali podnecovať a samé sa nimi inšpirovali. Žltá žurnalistika sa považuje za úpadkový druh novinárstva, lebo sa neriadi etickými princípmi a výber i spracovanie faktov jednostranne podriaďuje komerčným cieľom.

Lit.: VOJTEK, Juraj. Prehľad dejín anglického a amerického novinárstva. Trnava : Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda, 2006.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.