stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

žurnalistika

15. septembra 2010admin

alebo tiež novinárstvo (angl. journalism; nem. e Journalistik, fr. le journalisme) – špecifická tvorivá duševná činnosť, ktorej výsledky, tzv. žurnalistické prejavy (texty) a žurnalistické celky (súbory žurnalistických a nežurnalistických textov), informujú priestorovo rozptýlenú verejnosť o aktuálnom spoločenskom dianí, aby sa v ňom mohla orientovať. Podľa V. Hochelovej (2001) je to „špecifická tvorivá činnosť založená na procese transformácie aktuálnych informácií na spoločenské“, podľa B. Osvaldovej a J. Haladu (1999) je ž. „novinárske povolanie i produkty tejto činnosti, ktoré informujú o aktuálnom dianí v spoločnosti a názoroch na toto dianie“. Popri umeleckej a vedeckej literatúre sa ž. niekedy rozumie aj špecifický rod písomníctva. Predmetom ž. sú aktuálne spoločenské javy, jej funkciou je informovať a poslaním – orientovať a integrovať. Nositeľom ž. je žurnalista (novinár), človek, ktorý vďaka istým osobnostným predpokladom dokáže tvoriť žurnalistické prejavy. Špecifickým typom žurnalistu je redaktor, u ktorého sa predpokladá zamestnanecký pomer v niektorej redakcii.

Lit.: HOCHELOVÁ, Vlasta. Slovník novinárskej teórie a praxe. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2001.
OSVALDOVÁ, Barbora – HALADA, Jan a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha : Nakladatelství Libri, 1999.

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.