Konferencia Mediálna výchova vo verejnom školstve, s podtitulom Priority regiónu v mediálnom veku, sa konala 10. júna 2016 na pôde Corvinus University v Budapešti, ktorej vedecký tím bol iniciátorom projektu. Projekt Višegrádsky fond je zameraný na rozvoj mediálnej gramotnosti vo verejnom školstve, teda prioritou projektu bolo zmapovať stav mediálnej gramotnosti v každej krajine V4.
Na projekte participovali Corvinus University z Budapešti v Maďarsku, Slezská univerzita v Katowiciach v Poľsku, Centrum pre štúdium vysokého školstva v Prahe – Česká republika a Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave – Slovensko. Na konferencii vystúpilo 12 rečníkov z krajín V4. Výnimku tvorila profesorka Minna Harmanen z Fínska, ktorá predstavila Národné kurikulum základného školstva vo Fínsku, ktoré prepája rôzne gramotnosti nevyhnutné pre súčasnosť. Rôznorodé zastúpenie tém podnietilo zaujímavé diskusie, ktoré viac poodkryli problematiku médií, vnímania mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti v ostatných krajinách na pozadí školstva. V rámci zhrnutia vedeckých príspevkov sa odborníci z oblasti mediálnej výchovy zhodli na tom, že koncepty mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti by mali byť jasne definované.
Prezentovali výsledky výskumov zameraných na mediálnu gramotnosť rôznych vekových skupín. Zároveň na digitálne kompetencie, vedomosti o fungovaní médií či systému vysielania. Odborníci sa zhodli, že predovšetkým vo verejnom školstve by mal byť pravidelne mapovaný a analyzovaný stav mediálnej výchovy na základe spolupráce s učiteľmi. Výsledky komplexných národných prieskumov by sa mali stať podkladom pre odporúčanie Európskej komisie pre mediálnu gramotnosť. V tomto smere sa počíta s tým, že mediálna výchova sa bude do osnov základných škôl na oboch stupňoch integrovať ako samostatný predmet. Na druhej strane je potrebné neustále zvyšovať kvalifikáciu odborníkov a učiteľov v oblasti mediálnej výchovy a gramotnosti vo forme kvalitných školení.
Osobitná pozornosť by sa mala venovať mediálnej výchove a gramotnosti v rámci univerzitných programov pre budúcich učiteľov. Jedným z kľúčových faktorov je aj spolupráca s rodičmi a pracovníkmi s mládežou. Neformálne vzdelávacie aktivity zaoberajúce sa mediálnou gramotnosti by mali rozšíriť svoju pôsobnosť, pretože nie každá činnosť sa viaže na školské prostredie. Spolupráca medzi rôznymi sektormi v oblasti výskumu a mediálnej praxe by mala na seba nadväzovať a byť prepojená. V oblasti propagácie mediálnej výchovy svoju úlohu zohrávajú aj televízne a rozhlasové programy, ktoré oslovujú širšie publikum. Výsledkom konferencie je zdokumentovanie výsledkov národných projektov a výskumov, postupov rozvoja mediálnej gramotnosti na domácej a medzinárodnej pôde. Na základe získaných dát budú vypracované odporúčania.
Text: Lucia Brezovská; Foto: FB Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet