stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Aký je stav výučby mediálnej výchovy na českých stredných školách?

16. marca 2017viktoria.kolcako

Touto otázkou sa zaoberal aktuálny prieskum, ktorý v spolupráci s agentúrou MEDIAN realizovala organizácia Člověk v tísni. Prieskum sa zameriaval na zisťovanie aktuálneho stavu výučby mediálnej výchovy na stredných školách v Českej republike, ako aj na potreby pedagógov v tejto oblasti.

Do tohto prieskumu bolo zapojených až 600 stredných škôl z celej Českej republiky. Cieľom bolo zistiť akou formou sa v zapojených školách meidálna výchova vyučuje, koľko času jej jednotlivé školy venujú a aké témy preberajú. Podľa organizátorov prieskumu neexistovali kvalitné dáta o tom, ako výučba mediálnej výchovy prebieha, a práve to ich viedlo ku komplexnému preskúmaniu súčasného stavu. V Českej republike, podobne ako na Slovensku, je mediálna výchova do vzdelávacích programov zakomponovaná ako povinná prierezová téma. 

Z výsledkov prieskumu vyplýva, že za najdôležitejšie ciele mediálneho vzdelávania považuje väčšina zúčastnených škôl budovanie kompetencie kritického myslenia ako ochrany pred manipuláciou, rozvoj kompetencií vyhľadávania a spracovávania informácií, ale aj rozvoj schopnosti orientovať sa v mediálnom svete. Z preberaných tém v rámci vyučovania sú najfrekventovanejšie témy Fungovanie médií a ich vplyv na spoločnosť, Realita vs. mediálne zobrazovanie, Kritická analýza, Bezpečnosť na internete a Reklama. Väčšina zástupcov stredných škôl považuje výučbu mediálnej výchovy za dôležitú. Za veľmi dôležitú ju považujú najčastejšie gymnáziá. Ako najčastejší spôsob realizácie výučby sa javí zaradenie prierezovej témy do iných predmetov v rámci kurikula. Podobne ako na Slovensku, aj v Českej republike sa učitelia cítia nedostatočne kvalifikovaní na výučbu tohto predmetu a uvítali by väčšie množstvo metodických a audiovizuálnych materiálov.

Kompletnú výskumnú správu nájdete na stránke Jeden svět na školách – vzdelávací program spoločnosti Člověk v tísni.

Zdroj a foto: JSNŠ.cz

Related Articles

NEMECKO

28. januára 2016norbert.vrabec

Časopis Spoznávame – pomôcka na hodiny Mediálnej výchovy

20. decembra 2013viktoria.kolcako

Študenti sa môžu zapojiť do súťaže zameranej na rozvoj kritického myslenia a mediálnej gramotnosti

19. júla 2017norbert.vrabec


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.