stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe

BULHARSKO

28. januára 2016norbert.vrabec

Prvé úvahy o potrebe vzniku vedeckej disciplíny, ktorá by spájala poznatky pedagogiky a mediálnych štúdií, sa objavili v Bulharsku už v 70. rokoch minulého storočia. Išlo však skôr o ojedinelé iniciatívy v akademickom sektore, ktoré reagovali na rastúci vplyv masových médií na verejnosť, avšak ich transfer do podoby konkrétnych programov školského vzdelávania sa neuskutočnil. Ani v súčasnosti ešte nie je mediálna výchova oficiálnou súčasťou školských osnov na základných ani na stredných školách. Nevyučuje sa ako samostatný predmet, ale ako prierezová téma – predovšetkým vo vyšších ročníkoch základnej školy a na stredných školách. Témy súvisiace s médiami a mediálnou komunikáciou sú zahrnuté v osnovách bulharského jazyka a literatúry, do vyučovania cudzích jazykov, ako aj v informatike.

Pozícia mediálnej výchovy v krajine

Integrácia mediálnej výchovy do školského systému nemá koncepčný ani systematický charakter. V príslušnej školskej legislatíve nie sú pojmy mediálna výchova alebo rozvoj mediálnej gramotnosti zakomponované. Spomínajú sa len implicitne v kontexte iných tematických celkov, ktoré s mediálnou výchovou nepriamo súvisia. V bulharských školách sa otázky rozvoja mediálnej gramotnosti žiakov riešia hlavne prostredníctvom iniciatívnych učiteľov a lektorov, ktorí majú osobnú motiváciu a záujem o túto problematiku. Rozsah a forma ich aktivít sú viazané najmä na účasť v rôznych medzinárodných programoch a projektoch. V Bulharsku nie sú zatiaľ k dispozícii ani žiadne relevantné výskumy, ktoré by mapovali spôsoby a formy integrácie mediálnej výchovy do školského alebo mimoškolského vzdelávania.[1]

Situácia v akademickom sektore

Výrazne priaznivejšia situácia je v akademickom sektore, kde existuje viacero zaujímavých iniciatív a projektov zameraných na problematiku mediálnej gramotnosti. Už od akademického roku 2003/2004 sa vyučuje predmet s názvom mediálna pedagogika na Fakulte žurnalistiky a masovej komunikácie Univerzity sv. Klimenta Ohridského v Sofii. Predmet je súčasťou magisterského študijného programu verejná komunikácia a zahŕňa 30 hodín prednášok a 30 hodín prakticky orientovaných seminárov. Súčasťou kurzu sú napríklad témy Komunikácia, šport a kultúra, Verejná komunikácia a globalizácia a ďalšie témy venované najmä úlohám a funkciám médií v demokratickej spoločnosti. Vysokoškolskí pedagógovia z tejto fakulty sa zapájajú aj do rôznych medzinárodných projektov (napríklad projekt Media Education for European Citizenship, ktorý bol financovaný zo zdrojov Európskej únie). V rámci európskeho programu Comenius sa študenti programu verejná komunikácia zúčastnili výskumu zameraného na rodičovskú mediálnu výchovu. Štúdia bola súčasťou širšieho projektu s názvom Deti a internet, ktorý iniciovala bulharská sociologická agentúra NCPOR. Výskumné aktivity realizované podľa kvalitatívnej metodológie zahŕňali pološtruktúrované rozhovory s dvadsiatimi rodičmi, ktorí hovorili o používaní a regulácii médií v ich rodinnom prostredí.

V Bulharsku existuje od roku 2007 aj samostatný bakalársky študijný program pedagogika masovej komunikácie a umenia, ktorý poskytuje Pedagogická fakulta Novej bulharskej univerzity v Sofii. Absolventi sa môžu uplatniť ako kvalifikovaní pedagógovia, ale aj ako pracovníci v mimovládnych organizáciách a v súkromných alebo verejnoprávnych médiách. V súčasnosti má už fakulta aj akreditáciu pre magisterský študijný program tohto zamerania.[2]

Projekty v oblasti mediálnej výchovy

V rámci programu Comenius sa Bulharsko v rokoch 2007 až 2009 zapojilo i do európskeho projektu s názvom Media Education in Schools: Opportunities and Challenges, ktorý bol zameraný na rozvoj kritického myslenia a lepšiu orientáciu mladých ľudí v mediálnom prostredí a na internete. V roku 2008 ho doplnil výskumný projekt ON AIR, ktorý koordinovala talianska Università degli Studi di Roma La Sapienza a okrem bulharských škôl do neho boli zapojení partneri z Talianska, Belgicka a Litvy. [3]

V Bulharsku sú okrem akademického sektora hlavnými aktérmi v oblasti mediálnej výchovy najmä mimovládne organizácie, ktoré sporadicky organizujú rôzne semináre, školenia, workshopy a diskusné fóra. Jednou z najaktívnejších je Media Development Center v Sofii, ktorej hlavným poslaním je zvyšovanie kvality žurnalistickej práce, podpora profesionálnej etiky v médiách a stimulovanie spolupráce medzi médiami, mimovládnymi organizáciami a verejným sektorom. Centrum participuje aj vo viacerých medzinárodných projektoch, vydáva odborné publikácie a podieľa sa na výskumných aktivitách.[4]

Veľmi zaujímavým príkladom dobrej praxe v oblasti mediálnej výchovy je medzinárodný projekt s názvom The Violence of Information, ktorý koordinuje a realizuje bulharská nezisková organizácia Student Computer Art Society (SCAS). Ide o združenie mladých webových dizajnérov, programátorov, odborníkov na počítačovú grafiku, multimédiá a ďalšie príbuzné oblasti. Jednou z ich primárnych aktivít je centrum zamerané na rôzne aspekty počítačového umenia a využitie moderných médií vo vzdelávaní. Toto centrum spolupracuje so školami, organizuje kurzy, semináre a podporuje talentovaných mladých ľudí v realizácii ich vlastných projektov súvisiacich s informačnými technológiami.[5]

Organizácia SCAS počas svojej existencie už zrealizovala množstvo rôzne zameraných projektov, ktorých cieľovou skupinou boli najmä deti a mladí ľudia. Jedným z projektov je The Violence of Information, ktorý bol podporený z európskeho programu Mládež v akcii. Cieľom projektu je zvýšenie úrovne mediálnej gramotnosti mladých ľudí – predovšetkým vo forme mimoškolských a neformálnych aktivít realizovaných pri práci s mládežou, napríklad v mládežníckych kluboch, centrách, záujmových organizáciách a pod. V rámci projektu mladí programátori vytvorili štyri digitálne hry voľne dostupné prostredníctvom internetu, pričom každá z nich je zameraná na inú tému. Prvá hra je venovaná vyhľadávaniu informácií na internete a zameriava sa na rozvoj zručností, ktoré s tým súvisia. Ďalšia hra je tematicky orientovaná na overovanie a hodnotenie informácií získaných prostredníctvom internetu. Tretia sa koncentruje na problematiku mediálnej manipulácie, najmä so zameraním na persuazívne stratégie a postupy využívané v online prostredí. Posledná hra je orientovaná na oblasti súvisiace s bezpečnosťou mladých ľudí v kyberpriestore a usiluje sa neformálnym spôsobom upozorniť na hroziace riziká.[6]

V rámci projektu bola okrem digitálnych hier vytvorená aj metodická príručka pre všetkých záujemcov o integráciu hier do práce s mládežou a činnosti mládežníckych organizácií, ako aj ďalšie vzdelávacie materiály. Spomedzi nich sú užitočné napríklad odporúčania a rady pre vývojárov podobných vzdelávacích hier. Súčasťou projektu bola aj séria seminárov pre mládežníckych vedúcich, dobrovoľných a profesionálnych pracovníkov s mládežou.[7]



[1] Peicheva, D. – Milenkova, V. – Nikolova, V.: Media and Information Literacy Policies in Bulgaria. In: Public Policies in Media and Information Literacy in Europe: Training and Capacity-Building in the Digital Age. [online].Paris : Université de la Sorbonne Nouvelle, 2014. 36 s. [cit. 2014-04-10]. Dostupné na: <http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/BULGARIA_2014.pdf >.

[2] Pedagogy of mass and art communication [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <https://www.unisofia.bg/index.php/eng/the_university/faculties/faculty_of_preschool_and_primary_school_education/degree_programmes/master_s_degree_programmes/faculty_of_pre_school_and_primary_school_education/pre_school_and_primary_school_education/pedagogy_of_mass_and_art_communication>.

[3] On Air [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.artsbg.net/ZAT%20projects/Pages/eng/OnAir.html>.

[4] Media Development Center [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.mediacenterbg.org/en/>.

[5] About SCAS [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://scas.acad.bg/index.php/about-scas/>.

[6] PETKOV, R. – LICHEVA, E. – ILIEVA, T.: E-games for Improving Youth Media Literacy. Sofia : Student Computer Art Society, 2011. 80 s.

[7] The Violence of Information project website [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://media-youth.org/>.

Related Articles

Vie dnešná mládež rozoznať informáciu od dezinformácie?

11. apríla 2017viktoria.kolcako

OVCE.sk medzi víťazmi prestížnej World Summit Award

7. novembra 2013viktoria.kolcako

Vyšlo nové číslo časopisu Media Literacy Student Magazine

10. marca 2015viktoria.kolcako

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.