stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

CHORVÁTSKO

28. januára 2016norbert.vrabec

Mediálna výchova ako súčasť vzdelávacieho systému nemá v Chorvátsku (podobne ako v ostatných krajinách na Balkáne) dlhodobejšiu tradíciu. V uplynulých desaťročiach prevažovalo skôr využívanie médií a mediálnych obsahov na edukačné účely. Išlo najmä o audiovizuálne diela inštruktážneho a didaktického charakteru, ktoré ilustrovali a dopĺňali tradičné metódy výkladu nového učiva v rôznych vyučovacích predmetoch.

V Chorvátsku (podobne ako na Slovensku) existuje bohatá tradícia konceptu learning-by-doing. Tento koncept mal a stále má najmä podobu zapojenia žiakov do tvorby vlastných mediálnych obsahov – najmä školských novín a časopisov, školských rádií a v ostatnom desaťročí i videospravodajstva a rôznych webových stránok. Kritický a analytický prístup k mediálnym obsahom, mediálnym organizáciám a službám sa presadzuje iba veľmi miernym tempom – predovšetkým kvôli limitovaným odborným kapacitám zainteresovaných pedagógov, ktorým chýba systematická príprava a priebežné vzdelávanie v tejto oblasti.

Situácia v školách

Mediálna výchova ako samostatný vyučovací predmet nie je v chorvátskych základných ani stredných školách povinnou ani voliteľnou súčasťou kurikula. Tamojšia školská legislatíva však obsahuje konkrétne tematické celky týkajúce sa mediálnej kultúry a rozvoja mediálnej gramotnosti, ktoré učitelia vybraných predmetov musia integrovať do svojich vyučovacích hodín. Najväčšie zastúpenie má predmet materinský jazyk. Jeho záväzný vzdelávací program sa skladá zo štyroch komponentov – chorvátsky jazyk (najmä gramatika), literárna výchova, sloh a mediálna kultúra.[1] Posledný z komponentov zahŕňa základné znalosti o problematike masmediálnej komunikácie a fungovaní jednotlivých médií. Tematické celky sa venujú najmä konkrétnym médiám – filmu, rozhlasu, televízii, novinám a časopisom, ale aj divadlu a počítačom.[2]

Príslušná pedagogická dokumentácia venuje priestor aj novým médiám, sociálnym sieťam, internetu a novým výzvam, ktoré súvisia s rizikami a príležitosťami v online priestore. Tieto tematické okruhy sa však darí pomerne úspešne integrovať vďaka preškoľovaniu učiteľov a aktivitám viacerých mimovládnych združení a organizácií, pre ktoré sú tieto témy prioritné. Venujú sa im niektorí učitelia informatiky, ale prevažne iba na základe vlastného záujmu o tieto témy, nakoľko v záväzných osnovách pre tento predmet nie sú zahrnuté témy súvisiace s rozvojom mediálnej gramotnosti.

Metodická podpora

Významnú úlohu pri šírení povedomia o mediálnej výchove medzi chorvátskymi učiteľmi, študentmi či rodičmi zohráva Agentúra pre výchovu a vzdelávanie (Agencija za odgoj i obrazovanje). Ide o organizáciu zabezpečujúcu školenia a metodickú podporu pre učiteľov základných a stredných škôl. V roku 2012 začala táto agentúra realizovať program s názvom Mediálna kultúra a mládež (Medijska kultura i mladi), v rámci ktorého prebiehajú rôzne vzdelávacie aktivity pre učiteľov. Tie pokrývajú viaceré aspekty rozvoja mediálnej gramotnosti vrátane ich didaktickej podpory. Učitelia, ktorí prejdú školením, môžu osvojené vedomosti aplikovať v predmetoch, ktoré vyučujú. Môžu tiež viesť rôzne krúžky a iné mimoškolské aktivity zamerané predovšetkým na praktickú mediálnu tvorbu. Ide predovšetkým o tvorbu študentských časopisov, blogov, videí, podcastov, ale aj využívanie rôznych ďalších komunikačných platforiem na báze sociálnych médií. Vytvorený bol aj nový portál o mediálnej kultúre http://mediji.hr/, ktorý obsahuje metodické materiály, rady a odporúčania pre učiteľov, vychovávateľov i rodičov.[3]

Vzdelávanie učiteľov

Učitelia všetkých stupňov chorvátskych škôl majú možnosť absolvovať rôzne formy školení a vzdelávacích aktivít súvisiacich s mediálnou výchovu. Účasť je však založená na dobrovoľnej báze, preto záleží najmä na vnútornej motivácii, entuziazme a ochote príslušného učiteľa zvyšovať si kvalifikáciu v oblasti mediálnej výchovy. Z tohto dôvodu existujú pomerne veľké rozdiely v kvalite a praktickej realizácii mediálneho vzdelávania v jednotlivých školách. Vďaka aktivitám a snahám regionálnych poradcov a školiteľov z Agentúry pre výchovu a vzdelávanie sa v rokoch 2007 až 2012 uskutočnilo v Chorvátsku až 17 regionálnych konferencií určených predovšetkým pre učiteľov materinského jazyka, ktorých obsahom boli rôzne aspekty mediálneho vzdelávania – či už v školskom alebo mimoškolskom prostredí.

Na pomerne dobrej úrovni je príprava nových učiteľov chorvátskeho jazyka a literatúry, ktorí majú v študijných plánoch zakomponované aj niektoré témy súvisiace s mediálnou výchovou. Na Fakulte humanitných a spoločenských vied Záhrebskej univerzity majú budúci pedagógovia takto orientovaný predmet začlenený v druhom ročníku magisterského štúdia. Podobný kurz je možné absolvovať na Univerzite v Zadare, kde je v záverečnom ročníku učiteľského štúdia v ponuke kurz s názvom Mediálna kultúra (Medijska kultura), ktorý má časovú dotáciu dve hodiny týždenne. Na vysokých školách v Chorvátsku sa v uplynulých pätnástich rokoch uskutočnilo viacero akademických výskumných projektov o mediálnej gramotnosti a mediálnej kultúre.[4]

Príklady dobrej praxe

V sfére mediálneho vzdelávania sú aktívne aj viaceré mimovládne organizácie. Vhodným príkladom dobrej praxe je Telecentar Zagreb, ktorý v uplynulých desiatich rokoch pripravil niekoľko projektov súvisiacich s mediálnou gramotnosťou, ktoré zahŕňajú vzdelávanie a tréning, ale aj praktickú mediálnu produkciu dokumentárnych filmov, videí a rôznych materiálov pre školy. V súčasnosti organizácia participuje na programe s názvom Mediálna gramotnosť pre 21. storočie. Projekt získal podporu z fondov Európskej únie a realizovali ho spolu s odbornými grafickými školami v Rijeke a Záhrebe.[5]



[1] MILIŠA, Z. – ŠAVARANJA, M.: Analiza medijskih sadržaja u čitankama za osnovneškole. In: Medianali, 2011, Vol. 5, No. 9, s. 179 – 196.

[2] Nastavni plan i program za osnovnu školu. [online].Zagreb : Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, 2013. 619 s. [cit. 2014-04-10]. Dostupné na internete: <http://public.mzos.hr/fgs.axd?id=20542>.

[3] Popularizacija medijske kultura u školama [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.azoo.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=3157:popularizacija-medijske-kultura-u-kolama-&catid=65:izvannastavne-aktivnosti&Itemid=69>.

[4] KANIŽAJ, I. – CAR, V. – KRALJ, L.: Media and Information Literacy Policies in Croatia. In: Public Policies in Media and Information Literacy in Europe: Training and Capacity-Building in the Digital Age. [online].Paris : Université de la Sorbonne Nouvelle, 2014. 35 s. [cit. 2014-04-10]. Dostupné na: <http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/CROATIA_2014.pdf>.

[5] Medijska pismenost za 21. stoljeće [online]. [2014-09-10]. Dostupné na: <http://medijska-pisemnost.telecentar.com/>.

 

Related Articles

Študenti sa môžu zapojiť do súťaže zameranej na rozvoj kritického myslenia a mediálnej gramotnosti

19. júla 2017norbert.vrabec

Facebook predstavil nový žurnalistický projekt

27. januára 2017viktoria.kolcako

Vedú tínedžeri tajný sociálny život?

19. júna 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.