stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Vie dnešná mládež rozoznať informáciu od dezinformácie?

11. apríla 2017viktoria.kolcako

V súčasnosti sú rôzne internetové portály „zaplavené“ dezinformáciami, teda správami, ktoré sú nevyžiadané, zavádzajúce či dokonca klamlivé. Napriek tomu, že žiaci základných a stredných škôl sa často pohybujú v online prostredí a trávia v ňom väčšinu svojho voľného času, dohľad nad tým či sa v záplave správ vedia orientovať, je nedostatočný. Môžu sa stať „ľahkým terčom“ dezinformácii. V rámci školskej výučby by sa mali žiaci zoznámiť s fungovaním médií. V Českej republike však v tomto smere pociťujú nedostatky a upriamujú pozornosť na fakt,  že ministerstvo školstva nezisťuje či a do akej miery školy zabezpečujú výučbu mediálnej výchovy.

Mladí používatelia si v online svete často neuvedomujú škodlivé účinky dezinformácií. Práve v školskom prostredí by sa mali bližšie a podrobnejšie oboznámiť s tým, ako takýto typ informácií spracovať a vnímať. Po celom svete sa neustále otvárajú nové diskusie zamerané na nevyhnutnosť mediálneho vzdelávania a zvyšovania mediálnej gramotnosti žiakov. Česká republika chce v blízkej budúcnosti preskúmať stav mediálnej výchovy v školských zariadeniach. Cieľom je zistiť, ako si s mediálnou výchovou vedia poradiť základné i stredné školy, príp. akú pomoc by potrebovali v rámci jej výučby. Vo všeobecnosti by v oblasti mediálnej výchovy české ministerstvo vnútra uvítalo aktívnejší prístup zo strany škôl, keďže práve vzdelávanie v oblasti mediálnej gramotnosti je predpokladom k zvýšeniu istej formy odolnosti voči dezinformáciám a ostatným negatívnym vplyvom a nástrahám médií. V rámci aplikácie mediálnej výchovy do vyučovacieho procesu sa očakáva úprava učebných plánov, a to konkrétne posilnenie výučby občianskej výchovy a zavedenie mediálnej výchovy medzi výučbové predmety.

Predpokladá sa, že každá škola si do istej miery môže prispôsobiť aplikáciu mediálnej výchovy do vyučovacieho procesu. Niektoré ju môžu zaviesť ako samostatný povinný alebo voliteľný predmet, príp. sa jej budú venovať v rámci iných vyučovaných predmetov, napríklad v rámci občianskej výchovy, slovenského jazyka či dejepisu. Proces fungovania médií  môžu žiaci spoznať aj v praktickej podobe – vydávaním vlastného školského časopisu, exkurzie do televíznych či rozhlasových štúdií.

Zorientovať sa vo svete médií a ich neustáleho vývoja je však občas zložité aj pre učiteľov. Je nevyhnutné neustále sledovať zmeny, inovácie a byť v dostatočnej miere orientovaný v mediálnej problematike. Iba tak vie učiteľ správne prezentovať aktuálne problémy médií a aplikovať mediálnu výchovu v praxi. Nedávny prieskum spoločnosti Median odhalil, že stredné školy venujú v priemere menej než 10 hodín výučby mediálnej výchovy počas celej doby štúdia. Z hľadiska neustále sa rozširujúceho fenoménu dezinformácií je to žalostne málo. Jedným z problémov je nedostatok pomôcok a materiálov. Väčšinu podkladov si vyučujúci pripravujú sami a, jednoznačne by uvítali učebnice a pomocné materiály z oblasti problematiky mediálnej výchovy.

Spracovala: Marija Hekelj, Zdroj: Aktuálně.cz, Foto: Thinkstock, Flickr – sureV ainmO, Aktuálně.cz – Vojtěch Marek

Related Articles

NBÚ zriadil pracovisko pre hybridné hrozby a dezinformácie

3. júla 2020Monika Hossova

Slovensko na 8. mieste v hodnotení úrovne mediálnej výchovy vo formálnom vzdelávaní

21. februára 2014viktoria.kolcako

Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách

14. júla 2012viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.