stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Prieskum: Ľudia v SR najčastejšie sledujú spravodajstvo v televízii

2. októbra 2023Monika Hossova

Ľudia na Slovensku na sledovanie spravodajstva stále najčastejšie využívajú televíziu (až 42 %). Hneď na druhom mieste sú však sociálne siete (18,7 %), ktorých spravodajský obsah býva v mnohých prípadoch bez väčšej kontroly.

Ďalšími médiami, na ktorých ľudia najčastejšie sledujú spravodajstvo, sú spravodajské online platformy (18,4 %) a rádio (14,3 %). Vyplýva to z najnovšieho prieskumu verejnej mienky agentúry Neuropea, ktorý vypracovala v spolupráci so spoločnosťou CreditCall. Toto sú najzaujímavejšie zistenia, ktoré zároveň ukazujú na rozdiely medzi vekovými skupinami.

Mladých valcujú sociálne siete

To, že je najčastejšie využívaným zdrojom spravodajstva televízia, však už neplatí vo vekovej skupine 18–33 rokov. Predbehli ju sociálne siete (36,4 %) aj spravodajské online platformy (28,4 %).

„Prieskum poukazuje na vysokú dynamiku rastu vplyvu sociálnych sietí. Aj keď televízia je stále najdôveryhodnejším médiom, mladí čoraz viac sledujú práve sociálne siete. Problémom je však hlavne to, že ich považujú za relevantný zdroj informácií aj napriek neoverenému obsahu, ktorý častokrát ďalej zdieľajú. Je preto veľmi dôležité, aby sme sa začali aktívne venovať výchove a vzdelávaniu v oblasti mediálnej gramotnosti, a to nielen v rámci mladej generácie. Rovnako nebezpečná je totiž aj ľahostajnosť staršej generácie k zdrojom informácií,“ upozorňuje šéf agentúry Neuropea Peter Papanek.

Kým dôvera v televízne spravodajstvo s vekom rastie, mladí do veľkej miery dôverujú aj takým zdrojom spravodajstva, ktoré zdieľajú ich priatelia a ľudia, ktorých sledujú na svojich sociálnych sieťach. U starších je dôvera v obsah zdieľaný priateľmi či influencermi výrazne nižšia.

Influenceri pritom skončili v miere dôveryhodnosti jednoznačne najhoršie v prakticky všetkých vekových skupinách – menej veria mladí 18–33 rokov už len blogom (5,1 % dôvera influencerom oproti 3,7 % pre blogy). Zmena spôsobu získavania informácií a väčšia orientácia na sociálne siete si podľa Papaneka vyžaduje aj zmeny vo výučbe a zameraní sa na kritické myslenie.

Pre starších nie sú zdroje článkov podstatné

Dopytovaní sa ďalej vyjadrili, že si najčastejšie otvárajú také články, u ktorých dôverujú ich zdroju (28,3 %), titulok súvisí s ich záujmami (25,0 %) alebo je pútavý (21,9 %). Aj tu vidíme jednoznačné rozdiely medzi jednotlivými vekovými skupinami.

Kým pre vekovú skupinu 34–49 je pre otvorenie článku dôveryhodnosť zdroja rozhodujúca pre 37,6 % z nich, vo vekovej skupine 50–65 je to 28,0 % a v skupine 66+ rokov dokonca iba 16,3 %. Najstaršiu vekovú skupinu presvedčí otvoriť článok najmä súvis s ich záujmami a pútavý titulok, ukázal prieskum.

Dôvera v tlač klesá s vekom

Zaujímavé je, že tlačeným médiám najviac dôveruje najmladšia veková skupina 18–33 rokov (16,8 %) a s pribúdajúcim vekom sa miera dôvery znižuje. Vo vekovej skupine 50–65 rokov klesla na 8,8 % a v skupine 66+ je už len 5,9 %.

Prieskum realizovala agentúra Neuropea v spolupráci so spoločnosťou CreditCall v období od 7. do 14. augusta formou telefonických rozhovorov na vzorke 1000 respondentov.

Zdroj: MEDIAKLIK

Related Articles

Študentky FMK vytvorili krátku rozhlasovú hru o kyberšikanovaní

23. januára 2019Monika Hossova

Slovensko na 8. mieste v hodnotení úrovne mediálnej výchovy vo formálnom vzdelávaní

21. februára 2014viktoria.kolcako

Študenti AMES vytvárajú učebnice a pracovné zošity z mediálnej výchovy

12. júna 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.