Európska komisia (EK) vyhlásila, že EÚ vyčlenila sumu 5,1 milióna eur na podporu slobody a pluralizmu v európskom mediálnom sektore. Financie určili pre niekoľko projektov, ktoré spustia počas marca 2020.
Podpredsedníčka EK pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová upozornila, že demokracia nemôže fungovať bez slobodných a nezávislých médií, a tvdrí, že novinári by mali byť schopní pracovať bez strachu alebo prejavov nejakej priazne. „Dnešné projekty sú len začiatok. Viac ako kedykoľvek predtým je komisia odhodlaná prispievať k posilňovaniu slobody a plurality médií, čo je jedným zo základným cieľov nášho budúceho európskeho akčného plánu pre demokraciu,“ vysvetlila Jourová. Podľa eurokomisára pre vnútorný trh Thierryho Bretona potvrdila stratégia formovania digitálnej budúcnosti Európy podporu pre sektor médií. Cieľom EK je zvýšiť konkurencieschopnosť tohto sektora a zaručiť občanom prístup ku kvalitnému obsahu a pluralite médií.
Prvý projekt pod vedením neziskového Európskeho centra pre slobodu tlače a médií (ECPMF) sa zameria na zriadenie celoeurópskeho mechanizmu reakcie v prípade porušenia slobody médií. Mal by pomôcť odhaľovať, riešiť a predchádzať možným porušeniam v tomto odvetví, ako aj poskytovaniu praktickej pomoci ohrozeným novinárom. Ďalší projekt, vytvorenie cezhraničného fondu pre investigatívnych novinárov, bude spravovať Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) a má za úlohu podporovať vyšetrovania, do ktorých sú zapojení novinári z najmenej dvoch členských štátov EÚ.
Komisia chce po projektoch začať napr. so školeniami, vydaním praktického sprievodcu a pod., ktoré budú zamerané na podporu nezávislej žurnalistiky založenej na spolupráci a na podporu slobody médií v celej EÚ.
Taktiež o ďalší rok predĺžia platnosť Nástroja na porovnávanie plurality médií (MPM), ktorý sa zameriava na identifikáciu rizík pre pluralitu médií v celej Európe. Širší súbor aktivít EÚ v prospech mediálneho sektora dopĺňajú aj dva už bežiace pilotné projekty v hodnote 1,7 milióna eur. Jeden z nich je zacielený na mobilitu mladých profesionálov z oblasti médií a druhý na poradenstvo pre médiá zamerané na digitálny vek.
Zdroj: TASR