stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Boj s falošnými správami

7. decembra 2017viktoria.kolcako

Falošné správy (fake news) sú v súčasnosti pertraktovanou témou v spoločenskej diskusii. Európska komisia chce spracovať stratégiu, ktorá má poslúžiť na boj s týmto fenoménom.

Popri náraste využívania sociálnych sietí, hlavne na komunikáciu, je aj vysoký nárast šírenia falošných správ, hoaxov a iných poloprávd. Ľudia sociálne siete vnímajú najmä ako priestor pre vyjadrenie svojich názorov, ale aj ako priestor, ktorý združuje ľudí s podobnými názormi. Podstatou algoritmov, ktoré na Facebooku fungujú je aj to, že užívateľom ponúkajú také príspevky, ktoré sú totožné s ich postojmi a vyhľadávaním. Práve toto v ľuďoch upevňuje názor, že ich postoje sú správne, napriek tomu, že to tak nemusí byť. Ľahko sa tak môže stať, že sa používateľ dostane do sporu s inými používateľmi, a to práve pre rozdielnosť názorov. Dochádza k polarizácii spoločnosti.

Dezinformácie sa prostredníctvom sociálnych sietí šíria veľmi rýchlo. Práve preto sa Európska komisia touto problematikou momentálne zaoberá. Ide o celoeurópsku výzvu používateľov sociálnych médií, rovnako aj spravodajským organizáciám a platformám sociálnych médií, aby vyjadrili svoj názor a návrhy riešení v rámci Európskej únie. Hlavným cieľom by mali byť nástroje pre používateľov, pomocou ktorých budú schopní rozoznávať spoľahlivé a overené informácie. Podľa predsedu pre digitálny jednotný trh Andrusa Ansipa musí Európa  nájsť rovnováhu medzi pluralitou médií, právom na spoľahlivé informácie a slobodou prejavu.

Zaujímavosť:

Česká republika momentálne podporuje jednotku StratCom, ktorá pôsobí v rámci Európskej služby od roku 2010 a ma za úlohu bojovať proti dezinformáciám. Združenie pre internetový rozvoj si však myslí, že momentálne neexistuje nástroj, ktorý by bol schopný overovať informácie spôsobom, aby nedochádzalo k cenzúre. Krokom k odstraňovaniu falošných správ je ale nariadenie Európskeho parlamentu, ktorý žiada členské štáty, aby sledovali a zmazali nelegálny obsah (napr. prejavy nenávisti). Do konca roku 2017 by mali členské štáty toto nariadenie avizovať internetovým firmám. Jeden z prieskumov Európskej komisie ukazuje, že Facebook odstraňuje až 66.5% obsahov,  Twitter okolo 28% nevhodného obsahu a Youtube zmaže asi 2/3 celkového obsahu.

Spracovala: Natália Rechtoríková

Zdroj: Dotyk.cz , Foto: cnbc.com

Related Articles

Výrazom roka je slovné spojenie „fake news“

5. novembra 2017viktoria.kolcako

Študentská esej: Boj s dezinformáciami – ako odhaliť dezinformácie v online svete

16. apríla 2025Monika Hossova

Denník N vydal knihu Pravda a lož na Facebooku

20. novembra 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.