stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Boj s falošnými správami

7. decembra 2017viktoria.kolcako

Falošné správy (fake news) sú v súčasnosti pertraktovanou témou v spoločenskej diskusii. Európska komisia chce spracovať stratégiu, ktorá má poslúžiť na boj s týmto fenoménom.

Popri náraste využívania sociálnych sietí, hlavne na komunikáciu, je aj vysoký nárast šírenia falošných správ, hoaxov a iných poloprávd. Ľudia sociálne siete vnímajú najmä ako priestor pre vyjadrenie svojich názorov, ale aj ako priestor, ktorý združuje ľudí s podobnými názormi. Podstatou algoritmov, ktoré na Facebooku fungujú je aj to, že užívateľom ponúkajú také príspevky, ktoré sú totožné s ich postojmi a vyhľadávaním. Práve toto v ľuďoch upevňuje názor, že ich postoje sú správne, napriek tomu, že to tak nemusí byť. Ľahko sa tak môže stať, že sa používateľ dostane do sporu s inými používateľmi, a to práve pre rozdielnosť názorov. Dochádza k polarizácii spoločnosti.

Dezinformácie sa prostredníctvom sociálnych sietí šíria veľmi rýchlo. Práve preto sa Európska komisia touto problematikou momentálne zaoberá. Ide o celoeurópsku výzvu používateľov sociálnych médií, rovnako aj spravodajským organizáciám a platformám sociálnych médií, aby vyjadrili svoj názor a návrhy riešení v rámci Európskej únie. Hlavným cieľom by mali byť nástroje pre používateľov, pomocou ktorých budú schopní rozoznávať spoľahlivé a overené informácie. Podľa predsedu pre digitálny jednotný trh Andrusa Ansipa musí Európa  nájsť rovnováhu medzi pluralitou médií, právom na spoľahlivé informácie a slobodou prejavu.

Zaujímavosť:

Česká republika momentálne podporuje jednotku StratCom, ktorá pôsobí v rámci Európskej služby od roku 2010 a ma za úlohu bojovať proti dezinformáciám. Združenie pre internetový rozvoj si však myslí, že momentálne neexistuje nástroj, ktorý by bol schopný overovať informácie spôsobom, aby nedochádzalo k cenzúre. Krokom k odstraňovaniu falošných správ je ale nariadenie Európskeho parlamentu, ktorý žiada členské štáty, aby sledovali a zmazali nelegálny obsah (napr. prejavy nenávisti). Do konca roku 2017 by mali členské štáty toto nariadenie avizovať internetovým firmám. Jeden z prieskumov Európskej komisie ukazuje, že Facebook odstraňuje až 66.5% obsahov,  Twitter okolo 28% nevhodného obsahu a Youtube zmaže asi 2/3 celkového obsahu.

Spracovala: Natália Rechtoríková

Zdroj: Dotyk.cz , Foto: cnbc.com

Related Articles

Vzdelávanie, informovanie, upozorňovanie: 3 základné predpoklady boja proti falošným správam

9. júna 2018Monika Hossova

Kódex správania sa je efektívnym nástrojom v boji proti nezákonnému obsahu na internete

21. januára 2018viktoria.kolcako

Iniciatíva denníka SME Lovíme hoaxy spustila vlastný web

15. marca 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.