V októbri 2018 udelil britský úrad na ochranu údajov spoločnosti Facebook pokutu 567.000 eur pre škandál v súvislosti s firmou Cambridge Analytica, ktorá využívala osobné údaje miliónov používateľov tejto sociálnej siete bez toho, aby o tom vedeli. V snahe zabrániť možnému zneužívaniu Facebooku na vonkajšie zasahovanie do volebných procesov v roku 2019 rozšíria na tejto sociálnej sieti prísnejšie pravidlá politickej reklamy o ďalšie krajiny.
Pravidlá prvýkrát rozšírili v roku 2019 o Nigériu, kde sa boli prezidentské voľby dňa 16. januára. Uverejňovať politickú reklamu môžu iba tí inzerenti, ktorí sa nachádzajú v krajine. Toto obmedzenie bolo prvýkrát využité v máji 2018 počas írskeho referenda o interrupciách, ale týkať sa má aj februárových prezidentských volieb na Ukrajine. Iný prístup zvolil Facebook podľa riaditeľa oddelenia produktového manažmentu Roba Leatherna pre indické parlamentné voľby plánované na jar. Spoločnosť využije koncept tzv. on-line knižnice, v ktorej bude sedem rokov uložená všetka politická reklama.
"Vieme, že tieto opatrenia nebudú perfektné, ale naším cieľom je nepretržité zlepšovanie sa" uviedol Leather a dodal, že predstavitelia Facebooku si berú ponaučenie z volieb v každej krajine. Bývalý pracovník spoločnosti a neskorší informátor Christopher Wylie uviedol, že firma sa zameriavala na vytváranie psychografických profilov, ktoré by mohla použiť na ovplyvnenie hlasovania niektorých ľudí, a to aj prostredníctvom cielenej politickej reklamy.
Zdroj: TASR
lb