stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Finančná gramotnosť mladých na Slovensku je nízka

8. septembra 2020Monika Hossova

September je mesiac finančnej gramotnosti, pretože predstavuje ideálne obdobie na zvyšovanie svojich finančných vedomostí. Spoločnosť PARTNERS GROUP SK pri tejto príležitosti pripravila test, v ktorom si môžete otestovať svoju finančnú gramotnosť a zistiť svoj finančný kvocient.

Ak chcete vedieť správne rozhodovať o svojich financiách, je dôležité poznať svoj finančný kvocient (FQ). Finančná gramotnosť je základom úspešnej finančnej budúcnosti. Čím lepšie sú Vaše vedomosti z oblasti financií, tým jednoduchšie a správnejšie viete rozhodovať o tom, ako s nimi naložíte. FQ test Vám pomôže odhaliť, ako ste na tom so svojimi finančnými vedomosťami z oblasti bankovníctva, poisťovníctva či investovania. Navyše, po vyplnení testu máte možnosť zaregistrovať sa a zapojiť sa do súťaže a traja súťažiaci môžu získať mobilný telefón Xiaomi Redmi Note 9 Pro. Test nájdete na  www.fqtest.sk.

Mladí Slováci majú nízku FQ

Potvrdzuje to prieskum Nadácie Partners z roku 2013, podľa ktorého patria mladí ľudia do 24 rokov a zvlášť študenti k najohrozenejšej skupine Slovákov s najnižšou úrovňou finančnej gramotnosti, ktorá je 54 %. Viac ako polovica z nich sama priznáva, že sa v otázkach financií neorientuje. Podľa prieskumov medzi najslabšie miesta zo sveta financií majú mladí ľudia v oblasti bankových produktov a dôchodkov a najmenej sa orientujú v základoch investovania.

60 % študentov a 54 % mladých ľudí do 24 rokov, nevie v praxi zhodnotiť výhodnosť úverov podľa jednoduchého výpočtu prostredníctvom úroku a RPMN (ročnej percentuálnej miery nákladov). Poznanie nákladovosti úveru je dôležité pri výbere každej pôžičky, spotrebného úveru, pôžičky na štúdium, ale aj úveru na bývanie, hypotekárneho úveru či kontokorent na bežnom účte. Práve s finančnou budúcnosťou a znalosťami z oblasti investovania sa spája aj ďalšie zistenie prieskumu a to, že 74% mladých ľudí, nevedelo rozlíšiť mieru rizika pri typoch investície, ktoré sú kľúčové pri výbere vhodného investičného produktu či pri zvolení stratégie druhého a tretieho dôchodkového piliera. Takmer polovica mladých ľudí, len 47 %, pozná základné pravidlo investovania, ktoré hovorí, že výška výnosu závisí od výšky rizika. Výsledky u študentov ukázali, že sa celkom dobre orientujú vo všeobecných teoretických ekonomických pojmoch. Keď však mali teóriu vyskúšať na praktických príkladoch, s ktorými sa bežne môžu stretnúť vo svojom študentskom a pracovnom živote, dostali sa do problémov, ktoré ak by urobili v reálnom svete, ich finančné rozhodnutia by mali negatívny dopad na ich peňaženky a ľahko by sa stali „obeťou“ klamlivých a zavádzajúcich finančných produktov.

Až 90 % študentov sa neorientuje v problematike dôchodkového poistenia takmer vôbec. Odborníci poukazujú na fakt, že šetriť naň treba už v mladosti a to v súvislosti s klesajúcou demografickou krivkou a starnutím obyvateľstva. Podľa odborníkov je slabá úroveň finančnej gramotnosti spôsobená najmä absenciou komplexného ekonomického a finančného vzdelávania na základných a stredných školách. Preto školy a pedagógovia mnoho krát iniciatívne začleňujú poznatky o financiách do učebných osnov alebo spolupracujú a využívajú zaujímavé a úspešné projekty a aktivity organizácií a inštitúcií, ktoré im pomáhajú zvyšovať finančnú vzdelanie a gramotnosť študentov a mladých ľudí. Aj Nadácia Partners sa tejto problematike venuje v niekoľkých prieskumoch napríklad v prieskume finančnej gramotnosti, štatistickom spracovaní onlinedotazovania FQ test na www.fqtest.sk a vo Finančnom kompase – vyhodnotenie správnych výsledkov finančnej súťaže stredoškolákov.

Zdroj: TS

Related Articles

Učitelia vyučujúci inovatívne majú motivovanejších žiakov

16. januára 2020Monika Hossova

Vplyv informácií a dezinformácií na našu spoločnosť

12. marca 2024Monika Hossova

Facebook podporí médiá zasiahnuté krízou

31. marca 2020Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.