stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Google sa spája s organizáciami Transitions a MEMO 98 s cieľom zvýšiť odolnosť slovenských seniorov voči dezinformáciám

21. júna 2023Monika Hossova

Najviac ohrození dezinformáciami sa podľa prieskumu spoločnosti IPSOS cítia seniori. Pomôcť im dezinformácie rozoznať, poučiť sa z ich životnej skúsenosti a ukázať im možnosti overovania informácií je cieľom nového ročného programu, ktorý spoločne pripravili spoločnosť Google a nezisková organizácia Transitions v spolupráci so slovenskou mimovládnou organizáciou MEMO 98. Podpora tohto projektu je jednou z aktivít v rámci záväzku spoločnosti Google aktívne bojovať proti šíreniu dezinformácií v online priestore v stredoeurópskom regióne, a to najmä tých, ktoré sa týkajú vojny na Ukrajine. Na túto iniciatívu spoločnosť vyčlenila v marci minulého roka celkovo vyše 10 miliónov EUR.

Tento spoločný projekt v nasledujúcom roku priblíži slovenským seniorom a seniorkám základné princípy fungovania médií v digitálnom veku, mechanizmy šírenia informácií online a spôsoby, ako rozpoznať manipulatívne techniky prostredníctvom viac ako 35 osobných a online stretnutí. Spoločnosti túto spoluprácu oznámili 20. júna v Bratislave na medzinárodnej konferencii Fighting Misinformation Online.

Rasťo Kulich (Google), Jaroslav Valůch (Transitions), Rasťo Kužel (MEMO 98). Zdroj: TS

Súčasťou projektu bude aj vytvorenie materiálov a metodológie, ktorú vypracujú odborníci z Transitions a MEMO 98. Tá pomôže pri ďalšom poskytovaní mediálno-vzdelávacích služieb tejto zraniteľnej skupine. Súčasťou projektu sú aj semináre pre špecialistov, ktorí so seniormi pravidelne pracujú, a môžu tak tieto poznatky posúvať ďalej.

„Naše organizácie sa dlhodobo usilujú o to, aby seniori a seniorky naďalej zostávali sebavedomou a rešpektovanou súčasťou našej spoločnosti. Vo verejnej diskusii sú však často zanedbávaní, či dokonca označovaní za šíriteľov fake news. Táto nálepka nie je fér. V našich programoch sa so seniormi delíme o zručnosti tak, aby sa obchodníkom so strachom a dezinformáciami nedarilo zneužívať neistoty a obavy veľkej časti seniorov,” hovorí Jaroslav Valůch, vedúci oddelenia mediálneho vzdelávania v neziskovej organizácii Transitions.

Na dôležitosť podpory mediálneho vzdelávania seniorov poukazuje aj prieskum realizovaný agentúrou IPSOS v spolupráci so Stredoeurópskym observatóriom digitálnych médií (CEDMO), v ktorom 34 % respondentov starších ako 55 rokov uviedlo, že sa cítia byť silne vystavení dezinformáciám. Respondenti vo veku 45 až 65 rokov označili mediálne vzdelávanie za najlepšiu metódu boja proti dezinformáciám.

Spolupráca a podpora neziskovej organizácie Transitions nadväzuje na ďalšie iniciatívy spoločnosti Google zamerané na posilnenie výskumu, overovanie faktov a zvyšovanie odolnosti miestneho obyvateľstva voči škodlivým dezinformáciám. Napríklad v Českej republike podporila nedávno spoločnosť Google Karlovu univerzitu ako hlavné výskumné pracovisko Central European Digital Media Observatory (CEDMO) sumou v hodnote jeden milión eur. Vďaka tejto podpore budú môcť rozšíriť výskum v oblasti problematiky  informačných porúch okrem Čiech aj na  Slovensko a Poľsko a taktiež im umožní pokračovať v posilňovaní rôznych typov gramotnosti, ktoré eliminujú dopad dezinformácií na spoločnosť. Google takisto nedávno podporil aj platformu na overovanie faktov Demagog.cz, aby jej pobočky lepšie spolupracovali naprieč Českom, Slovenskom a Poľskom.

Zdroj a foto: TSStiahnuť


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.