Najviac ohrození dezinformáciami sa podľa prieskumu spoločnosti IPSOS cítia seniori. Pomôcť im dezinformácie rozoznať, poučiť sa z ich životnej skúsenosti a ukázať im možnosti overovania informácií je cieľom nového ročného programu, ktorý spoločne pripravili spoločnosť Google a nezisková organizácia Transitions v spolupráci so slovenskou mimovládnou organizáciou MEMO 98. Podpora tohto projektu je jednou z aktivít v rámci záväzku spoločnosti Google aktívne bojovať proti šíreniu dezinformácií v online priestore v stredoeurópskom regióne, a to najmä tých, ktoré sa týkajú vojny na Ukrajine. Na túto iniciatívu spoločnosť vyčlenila v marci minulého roka celkovo vyše 10 miliónov EUR.
Tento spoločný projekt v nasledujúcom roku priblíži slovenským seniorom a seniorkám základné princípy fungovania médií v digitálnom veku, mechanizmy šírenia informácií online a spôsoby, ako rozpoznať manipulatívne techniky prostredníctvom viac ako 35 osobných a online stretnutí. Spoločnosti túto spoluprácu oznámili 20. júna v Bratislave na medzinárodnej konferencii Fighting Misinformation Online.
Súčasťou projektu bude aj vytvorenie materiálov a metodológie, ktorú vypracujú odborníci z Transitions a MEMO 98. Tá pomôže pri ďalšom poskytovaní mediálno-vzdelávacích služieb tejto zraniteľnej skupine. Súčasťou projektu sú aj semináre pre špecialistov, ktorí so seniormi pravidelne pracujú, a môžu tak tieto poznatky posúvať ďalej.
„Naše organizácie sa dlhodobo usilujú o to, aby seniori a seniorky naďalej zostávali sebavedomou a rešpektovanou súčasťou našej spoločnosti. Vo verejnej diskusii sú však často zanedbávaní, či dokonca označovaní za šíriteľov fake news. Táto nálepka nie je fér. V našich programoch sa so seniormi delíme o zručnosti tak, aby sa obchodníkom so strachom a dezinformáciami nedarilo zneužívať neistoty a obavy veľkej časti seniorov,” hovorí Jaroslav Valůch, vedúci oddelenia mediálneho vzdelávania v neziskovej organizácii Transitions.
Na dôležitosť podpory mediálneho vzdelávania seniorov poukazuje aj prieskum realizovaný agentúrou IPSOS v spolupráci so Stredoeurópskym observatóriom digitálnych médií (CEDMO), v ktorom 34 % respondentov starších ako 55 rokov uviedlo, že sa cítia byť silne vystavení dezinformáciám. Respondenti vo veku 45 až 65 rokov označili mediálne vzdelávanie za najlepšiu metódu boja proti dezinformáciám.
Spolupráca a podpora neziskovej organizácie Transitions nadväzuje na ďalšie iniciatívy spoločnosti Google zamerané na posilnenie výskumu, overovanie faktov a zvyšovanie odolnosti miestneho obyvateľstva voči škodlivým dezinformáciám. Napríklad v Českej republike podporila nedávno spoločnosť Google Karlovu univerzitu ako hlavné výskumné pracovisko Central European Digital Media Observatory (CEDMO) sumou v hodnote jeden milión eur. Vďaka tejto podpore budú môcť rozšíriť výskum v oblasti problematiky informačných porúch okrem Čiech aj na Slovensko a Poľsko a taktiež im umožní pokračovať v posilňovaní rôznych typov gramotnosti, ktoré eliminujú dopad dezinformácií na spoločnosť. Google takisto nedávno podporil aj platformu na overovanie faktov Demagog.cz, aby jej pobočky lepšie spolupracovali naprieč Českom, Slovenskom a Poľskom.