Mediálna výchova je v gréckom vzdelávacom systéme začlenená v dvoch základných formách. Prvou je samostatný voliteľný modul zameraný na audiovizuálnu kultúru a vyjadrovacie prostriedky. Modul je súčasťou predmetu s názvom vizuálne umenie, ktorý pozostáva z piatich komponentov – hudba, vizuálne umenie, dráma, tanec a audiovizuálny prejav. Študenti základných i stredných škôl si môžu vybrať, ktorej z týchto oblastí sa chcú venovať. Predmet má časovú dotáciu dve hodiny týždenne a podľa školskej legislatívy sa má vyučovať minimálne počas dvoch mesiacov.
Formy začlenenia mediálnej výchovy
Konkrétny spôsob a formu začlenenia určuje konkrétny učiteľ – modul môže mať formu projektu, tímovej práce na spoločnom zadaní alebo klasickej vyučovacej hodiny. Mediálne vzdelávanie je integrované v gréckych školských osnovách aj ako prierezová téma.Najčastejšie býva súčasťou výchovy k občianstvu, enviromentálnej výchovy, zdravotnej výchovy, informatiky, ale aj ďalších predmetov.[1] Čoraz frekventovanejšia je tiež integrácia sociálnych médií ako flexibilných platforiem pre kolaboratívne učenie.[2] V gréckych školách majú tiež dobré skúsenosti s praktickými projektmi využívajúcimi prácu s videom a produktmi vizuálnej kultúry.[3]
Príprava učiteľov
Na vysokoškolskej úrovni existuje viacero možností osvojenia si vedomostí o mediálnej výchove – či už v pedagogicky alebo mediálne zameraných študijných programoch. Na Aténskej univerzite môžu študenti bakalárskeho stupňa štúdia absolvovať voliteľný predmet, ktorý je založený na základných elementoch mediálneho vzdelávania. Predmet je určený pre študentov pedagogických smerov a jeho obsahovou náplňou sú pojmy ako mediálna reprezentácia, lingvistické aspekty mediálnych komunikátov, praktická mediálna tvorba, ako aj problematika mediálneho publika, jeho štruktúry a charakteristík. Kurz rozvíja u budúcich učiteľov dôležité kognitívne a analytické schopnosti. V Grécku existuje aj medziuniverzitný a medzirezortný postgraduálny program s názvom Informačné a komunikačné technológie vo vzdelávaní. Spolupracujú na ňom National and Kapodistrian University of Athens, University of Thessaly a Higher Technological Institute of Piraeus. Jeho súčasťou sú aj niektoré vybrané aspekty týkajúce sa mediálnej výchovy.[4]
Aktivity mimovládnych organizácií
Mnohé aktivity a projekty súvisiace s rozvojom mediálnej gramotnosti v Grécku realizujú mimovládne organizácie. Napríklad Hellenic Audiovisual Institute prostredníctvom svojho oddelenia mediálnej gramotnosti vytvoril tréningový materiál orientovaný na mediálnu výchovu pre učiteľov, rodičov a študentov. Tieto pomôcky zadarmo distribuovali do škôl v celom Grécku.[5]
Zaujímavou iniciatívou je projekt nekomerčnej televíznej stanice EduTV (Educational Radio-Television of Greece), ktorá vyrába a vysiela rôzne typy vzdelávacích programov, ktoré môžu byť využité aj v školskom prostredí. Cieľom je predovšetkým poskytovať pedagógom a študentom možnosť učiť sa prostredníctvom médií. Od roku 2010 televízna stanica rozšírila svoje pôsobenie aj do prostredia internetu. Na webovej stránke http://www.i-create.gr/ podporujú experimentovanie, kreativitu, výmenu aj tvorbu nápadov a mediálnych projektov školských komunít. Súčasťou sú videá, hry, blogy a aplikácie, ktoré zvyšujú mediálnu gramotnosť študentov a zároveň podporujú spoluprácu mladých ľudí so školami, univerzitami, médiami a inými organizáciami.[6]
Tradícia festivalov
Grécku existuje silná tradícia rôzne orientovaných festivalov zameraných na mediálnu produkciu detí a mladých ľudí, ako aj na profesionálnu tvorbu pre tieto vekové skupiny. Jedným z najznámejších je International Olympia Film Festival for Children and Young People. Jeho súčasťou sú prezentácie filmovej a televíznej tvorby, ale aj semináre a workshopy.[7]
Medzinárodnú študentskú súťaž krátkych filmov každoročne organizuje verejnoprávna televízia, rezort školstva a ďalšie inštitúcie. Študenti majú možnosť vytvoriť vlastný krátky film na vyhlásenú tému. Najlepšie diela sú následne ocenené a vybrané na verejné premietanie počas medzinárodného festivalu krátkeho filmu.[8]
Na rozvoj filmovej gramotnosti je zameraný projekt s názvomPane Cinema (Poďme do kina),ktorý organizuje filmové vzdelávacie semináre pre učiteľov a študentov základných a stredných škôl. Okrem samotnej prehliadky filmov je zameraný aj na obsahovú analýzu, kritické posudzovanie a rôzne tvorivé techniky využívané v audiovizuálnej tvorbe. Súčasťou projektu je aj filmový festival krátkych filmov vytvorených študentmi, pričom najlepšie z nich následne odvysiela verejnoprávna televízia.[9]
KAROPOS – Centrum vzdelávania a medzikultúrnej komunikácie rozvíja miestne a európske projekty podporujúce prejav a výmenu názorov a kreatívnych nápadov prostredníctvom médií. Jednou z iniciatív tejto organizácie je EU Youth Video Museums Projekt, ktorý je spoločným projektom gréckych a nemeckých riešiteľov.[10]
[1] Papadimitriou S.: Charting Media and Learning in Europe 2012. In: VOS, I. Medeanet European project Report. [online]. 2012, s. 49 – 63. [cit. 2014-06-06]. Dostupné na: <http://www.medeanet.eu/sites/default/files/MEDEAnet_Deliverable_4-2_Annual-Report-2012_0/index.pdf>.
[2] KOURTI, E.: Social media and media education during initial teacher training. In: Govas, N.Videomuseums – recording traces of our subjective culture. Audiovisual Education for young people,
Athens : Directorate of Secondary Education of Eastern Attica, Greece, 2012, s. 113 – 120.
[3] Vosniadou, S.: Howstudents learn. [online].Geneva : UNESCO – International Bureau of Education and International Academy of Education.2001. 32 s. [cit. 2014-06-06].Dostupné na: <http://www.ibe.unesco.org/publications/EducationalPracticesSeriesPdf/prac07e.pdf>.
[4] Andriopoulou, I. – Papadimitriou, S. – Kourti, E.: Media and Information Literacy Policies in Greece. In: Public Policies in Media and Information Literacy in Europe: Training and Capacity-Building in the Digital Age. [online].Paris : Université de la Sorbonne Nouvelle, 2014. 29 s. [cit. 2014-06-06]. Dostupné na: <http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/GREECE_2014.pdf>.
[5] Hellenic Audiovisual Institute [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.iom.gr/default.aspx?lang=en-US&page=135>.
[6] EduTv [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.edutv.gr/>.
[7] International Olympia Film Festival for Children and Young People [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: < http://olympiafestival.gr/>.
[8] Greek Short Film Festival in Drama [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.dramafilmfestival.gr/>.
[9] Pane Cinema [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.panecinema.net/>.
[10] Karpos – Center of Education and Intercultural Communication [online]. [2014-09-16]. Dostupné na: <http://www.karposontheweb.org/en-gb/home.aspx>.