Slovensko sa druhýkrát zapojilo do medzinárodnej štúdie ICILS (The International Computer and Information Literacy Study), ktorá zisťuje, ako sú žiaci pripravení na štúdium, prácu a život v ére informačných technológií. Do testovania ICILS 2023 sa zapojilo takmer 133 000 žiakov 8. tried ZŠ (alebo ekvivalentov) z viac ako 5 300 škôl v 34 krajinách. Na Slovensku sa do testovania zapojilo 166 škôl a 3 034 žiakov. Slovenskí žiaci dosiahli lepší výsledok (499 bodov), ako bol priemer krajín zapojených do ICILS 2023 (476 bodov), čo však v porovnaní s výsledkom SR v prvom cykle, do ktorého sme sa taktiež zapojili (ICILS 2013), znamená významne nižšie skóre o 19 bodov. Rovnako ako v predchádzajúcom cykle sa na Slovensku potvrdila súvislosť medzi socioekonomickým zázemím žiaka a jeho výkonom v štúdii ICILS.
Štúdia, ktorá je zameraná na zisťovanie žiackej počítačovej a informačnej gramotnosti a na ďalšie aspekty s ňou spojené sa realizovala na základných školách a gymnáziách s 8-ročným vzdelávacím programom, cieľovou skupinou boli žiaci 8. ročníka, resp. zodpovedajúceho ročníka gymnázií s 8-ročným vzdelávacím programom (tercia). Testovanie bolo realizované pod záštitou Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM) z Plánu obnovy a odolnosti SR.
Viac informácií o štúdii ICILS 2023 nájdete TU.
Významné zistenia v oblasti CIL (Počítačová a informačná gramotnosť)
Porovnateľný výkon ako žiaci SR dosiahli žiaci vo Fínsku, Rakúsku, Maďarsku, Švédsku, Nórsku, Nemecku, Francúzsku, Španielsku a Luxembursku. Signifikantne vyššie skóre ako naši žiaci dosiahli žiaci Kórejskej republiky (540 bodov), Českej republiky (525 bodov) a Dánska (518 bodov). Naopak posledné tri miesta v rebríčku patria žiakom v Ománe (379 bodov), Kosove (356 bodov) a Azerbajdžane (319 bodov). Rozdiely vo výkone žiakov podľa pohlavia sú na Slovensku v oblasti CIL (počítačová a informačná gramotnosť) štatisticky významne lepšie v prospech dievčat s hodnotou 503 bodov v porovnaní s výkonom chlapcov s hodnotou 494 bodov.
Oblasť CT (Informatické myslenie)
Skóre porovnateľné s výkonom slovenských žiakov dosiahli žiaci v Lotyšsku, Francúzsku, Fínsku, Dánsku a Belgicku. Signifikantne vyššie skóre ako naši žiaci dosiahli žiaci Českej republiky (527 bodov), Kórejskej republiky (537 bodov) a Taiwanu (548 bodov). Krajiny s tromi najnižšími skóre boli Chorvátsko (429 bodov), Srbsko (422 bodov) a Uruguaj (421 bodov). V oblasti CT (informatické myslenie) dosiahli chlapci priemerné skóre o 3 body vyššie, avšak tento rozdiel nie je štatisticky významný, teda možno skonštatovať, že chlapci a dievčatá na Slovensku sa v oblasti informatického myslenia pohybujú približne na rovnakej úrovni.
Socioekonomické zázemie SR
Podľa výsledkov ICILS 2023 možno konštatovať, že vplyv socioekonomického zázemia na vzdelávanie žiakov je veľmi silný ako v medzinárodnom, tak aj slovenskom kontexte. Poukazuje na to aj fakt, že čím vyššie vzdelanie dosiahli rodičia, tým lepšie výsledky mal žiak. Žiaci, ktorí uviedli, že rodičia dosiahli základné vzdelanie alebo nižšie, mali na Slovensku priemerné skóre v oblasti CIL (počítačová a informačná gramotnosť) 394 bodov a v oblasti CT (informatické myslenie) 368 bodov. Žiaci, ktorí uviedli, že ich rodičia majú univerzitné vzdelanie, dosiahli priemerné skóre v oblasti CIL 528 bodov a v oblasti CT 535 bodov. Významným ukazovateľom je aj počet kníh, ktorý sa nachádza v domácnosti žiaka. Čím vyšší je tento počet, tým vyššie je dosiahnuté skóre žiaka. Žiaci SR, ktorí v dotazníku uviedli, že v domácnosti, v ktorej žijú, sa nachádza menej ako 10 kníh, dosiahli priemerné skóre v oblasti CIL 436 bodov a v oblasti CT 418 bodov. Naopak, žiaci, ktorí uviedli, že majú doma viac ako 200 kníh, dosiahli priemerné skóre v oblasti CIL 532 bodov a oblasti CT 550 bodov. Rovnaké výsledky boli zaznamenané aj v prípade počtu počítačov v domácnosti žiaka.
Ďalšie zistenia
Výsledky, ktoré žiaci dosiahli v cykle 2023 v oblasti CIL, možno kategorizovať do 4 úrovní, pričom 14 % slovenských žiakov nedosiahlo ani prvú (najnižšiu) úroveň. Prvú úroveň dosiahlo 27 % našich žiakov. Najväčšie zastúpenie, a to až 43 % žiakov SR, dosiahlo úroveň 2. Dve najvyššie úrovne dosiahlo spolu 17 % slovenských žiakov. Výsledky podľa druhu školy poukazujú na rozdiel medzi priemerným skóre žiaka základnej školy (495 bodov) a žiaka gymnázia s 8-ročným vzdelávacím programom (583 bodov).
Zdroj: nivam.sk