3.-4. apríla sa konala v Berlíne jarná konferencia Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA). Niesla sa v tematickej rovine o možnostiach tlačových agentúr v boji s dezinformáciami. Konferencia sa oficiálne začala príhovorom eurokomisára pre rozpočet a ľudské zdroje Günthera Oettingera. Hovoril o kľúčovej úlohe, ktorú masové médiá zohrávajú v demokratických spoločnostiach. Spomenul aj pridanú hodnotu inovácií pre mediálne projekty.
Peter Kropsch, generálny riaditeľ agentúry DPA a prezident EANA, sa vo svojom príspevku zameral na víziu budúcnosti EANA. Povedal, že „EANA je organizácia určená na výmenu scenárov a stratégií na najvyššej úrovni s cieľom smerovať naše agentúry k zmysluplnej a úspešnej budúcnosti,“ vyhlásil Kropsch, pričom zdôraznil aj „potrebu zviditeľniť EANA na medzinárodnej scéne a najmä v európskych inštitúciách, v snahe zväčšiť vplyv (EANA) v medzinárodnej mediálnej komunite“.
Príspevok Alexandra Iona Giboia prezentoval výsledky výskumu venovaného médiám, ktorý uskutočnila EANA v spolupráci s London School of Economics and Political Science (LSE). Jedným zo spoločných cieľov členov organizácie by podľa neho malo byť „etablovanie tlačových agentúr ako najdôveryhodnejšieho zdroja informácii v mediálnom priestore“. Vnímanie výstupov produkovaných tlačovými agentúrami ako „verejných statkov“ môže podľa generálneho tajomníka EANA napomôcť k získaniu väčšieho počtu zákazníkov.
Hlavným rečníkom na konferencii bol hovorca Európskej komisie (EK) Margaritis Schinas. Venoval sa problematike boja EÚ s dezinformáciami. „Našim cieľom je zabezpečiť slobodné a spravodlivé voľby do Európskeho parlamentu prostredníctvom ochrany dát, transparentnosti, kybernetickej ochrany, spolupráce, ale aj primeraných trestov, ktoré by mali garantovať, že všetci budú rešpektovať pravidlá,“ vyhlásil Schinas. Hovorca v tejto súvislosti spomenul aj zavedenie peňažných trestov pre tie európske politické strany a politické nadácie, ktoré sa pokúsia narúšať pravidlá Všeobecného nariadenia EÚ o ochrane údajov (GDPR) s cieľom ovplyvňovať výsledky volieb.
Druhým špeciálnym hosťom bol prezident News Media International vo vydavateľstve Axel Springer Jan Bayer. Vyzdvihol, že úspešnosť jednotlivých médií by nemala byť meraná výhradne predajnosťou a počtami klikov. „Média by mali slúžiť vyššiemu cieľu, ktorým je poskytovanie hodnoverných informácií,“uzavrel Bayer.
EANA, ktorej členom je aj Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR), je tradičná stavovská organizácia tlačových agentúr z Európy. Jej úlohou je formulovať, koordinovať a spoločnými silami riešiť výzvy agentúrnej žurnalistickej práce v dynamicky sa meniacich trhových, legislatívnych a technologických podmienkach a v otázkach autorských práv.
Zdroj: TASR
lb