stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Na Slovensku máme veľa vysokoškolákov. Pravda či mýtus?

17. apríla 2017viktoria.kolcako

Projekt To dá rozum je o výskume a odbornej diskusii v oblasti školstva na Slovensku. Prináša druhú časť seriálu mýtov o školstve, ktorá je venovaná vysokému školstvu.  Medzi rozšírené mýty na Slovensku patrí aj ten, že naše školy produkujú veľké množstvo vysokoškolákov. Aká je teda pravda?

Pravda je taká, že naša krajina zaostáva v počte vysokoškolsky vzdelaných ľudí vo všetkých vekových kategóriách sledovaných  OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj). V ekonomicky aktívnej populácií (25-64 rokov) máme len 21% ľudí s vysokoškolským vzdelaním, pričom priemer OECD krajín je 35%. Situácia je o čosi lepšia v populácií mladých ľudí (25-34 rokov), kde má vysokoškolský diplom 31% ľudí, kým priemer v OECD je 42%. V najstaršej generácii (55-64 rokov) má vzdelanie len 13% populácie oproti 26% priemeru OECD.

Slovensko má teda v porovnaní s inými štátmi málo vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Počet vysokoškolákov dramaticky klesá vzhľadom na odchod mladých do zahraničia. Problémom tiež je, že nemáme žiadne postsekundárne programy a väčšina absolventov po bakalárskom stupni štúdia pokračuje na magisterskom alebo inžinierskom štúdiu.

Ako ukazuje graf, tomuto mýtu verí viac ako 70% ľudí.

Od roku 2009 počet absolventov kontinuálne klesá. V akademickom roku 2008/2009 sme mali najvyšší počet študentov – spolu ich bolo až 225 766. V roku 2015 klesol počet vysokoškolákov o 67 000. Do roku 2021 sa predpokladá ďalší pokles až na 140 000 absolventov, a to z dôvodu klesajúceho počtu mladých ľudí.

Jedným z dôvodov nezáujmu môže byť aj rast počtu Slovákov študujúcich v zahraničí. Najviac našich študentov študuje v susednej Českej republike. Ubúdanie mladých ľudí by nebolo také dramatické, pokiaľ by sa vyrovnávalo príchodom študentov zo zahraničia. Na Slovensku študovalo v roku 2015 len  10 053 zahraničných študentov.

V porovnaní s vyspelým svetom, väčšina našich absolventov zostáva na VŠ pridlho, čo môže byť ďalším významným problémom. Absolventi vysokoškolského štúdia sú následne pre trh práce „prekvalifikovaní“. Taktiež  u nás chýbajú krátke vysokoškolské programy orientujúce sa na praktické zručnosti. To môže byť jeden z dôvodov prečo máme  málo študentov končiacich na bakalárskom stupni, keďže väčšina z nich pokračuje až po získanie magisterského alebo inžinierskeho titulu.

Spracovala: Linda Bašnáková, Zdroj: Školský servis, Foto: Denník N, Školský servis

Related Articles

Učitelia z EDULAB-u prinášajú do škôl inovatívny projekt

10. októbra 2018Monika Hossova

Patria nové technológie do školských lavíc?

9. októbra 2017viktoria.kolcako

Na Slovensku sa vzdeláva 2,9% dospelých

16. októbra 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.