stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Účasť FMK na vzdelávacom tréningu o rodovej rovnosti v médiách a marketingovej tvorbe

23. júna 2025Monika Hossova

V dňoch 15. – 17. mája 2025 sa dr. Vladimíra Hladíková, ombudsmanka pre rodovú rovnosť na FMK, zúčastnila prvej časti odborného vzdelávacieho tréningu Rodová rovnosť v médiách a marketingovej tvorbe, ktorý organizovalo občianske združenie Možnosť voľby v Oščadnici.

Tréning bol zameraný na problematiku rodovej rovnosti v mediálnej a marketingovej komunikácii, s dôrazom na praktické nástroje, akými vytvárať rodovo citlivý a inkluzívny obsah v rôznych typoch médií a reklamy. Súčasťou programu boli praktické aktivity, diskusie a analýzy vybraných prípadových štúdií, ako aj analýza bežných stereotypov v jazykovej aj vizuálnej rovine a predstavenie možností, ako ich v praxi eliminovať.

Účasť na tomto podujatí je pre Fakultu masmediálnej komunikácie dôležitá nielen z pohľadu kontinuálneho odborného vzdelávania, ale aj v kontexte dlhodobej snahy fakulty systematicky rozvíjať a uplatňovať princípy rovnosti, diverzity a inklúzie v akademickom i pracovnom prostredí. Získané poznatky budú zároveň prínosné pri realizácii interných aktivít zameraných na podporu rodovej rovnosti a pri tvorbe rodovo citlivého obsahu vo výučbe, výskume aj komunikácii fakulty.

Vzdelávacieho tréningu sa zúčastnili aj študentky študijného programu Aplikované mediálne štúdiá Sára Medlenová a Natália Laubertová. Podľa Sáry bol tréning príležitosťou nazrieť do témy rodovej rovnosti hlbšie než počas výučby: „Účasť na tréningu celkovo hodnotím pozitívne a som rada, že som sa ho zúčastnila. Téma rodovej rovnosti ma zaujala už počas prednášok na hodine Sociálne a kultúrne aspekty médií s pani doktorkou Hladíkovou. Na tréningu som zistila, že táto téma je oveľa rozsiahlejšia a zaujímavejšia, keďže sme mali priestor ísť viac do hĺbky a zároveň s nami na tréningu boli odborníčky a odborníci, ktorí nám vedeli priniesť aj iný pohľad. Bol to príjemne strávený čas v peknom prostredí so zaujímavými ľuďmi z rôznych oblastí plný obohacujúcich rozhovorov či už v rámci tréningu alebo voľného času. Odporučila by som účasť na tréningu každému, koho táto téma zaujíma alebo je otvorený novým skúsenostiam a teším sa na ďalšiu časť tréningu.“

Natália vyzdvihla rôznorodosť skupiny a silu spoločného zážitku: „To, v akom zoskupení nás vzdelávanie spojilo, bolo pre mňa obohacujúce. Ľudia s rozdielnymi skúsenosťami, príbehmi a situáciami – a predsa nás spojil spoločný cieľ: povedomie o rodovej rovnosti a reprodukčných právach v mediálnej a marketingovej tvorbe. V jednej miestnosti, v priebehu troch dní, sme aj napriek našej rôznosti  prichádzali na spoločné odpozorovania. Boli sme otvorení konštruktívnej výmene názorov, rôznym pohľadom, interpretáciám… Naše postrehy však boli často mrazivé. Vidieť štatistický pomer „spravodlivosti“ – nielen na Slovensku, ale aj vo svete – bolo pre mňa len ďalším potvrdením toho, že chcem vidieť hlbšie. A práve v tomto ma vzdelávanie nesklamalo. Počas tréningu sme s úprimnosťou nahliadli pravde do očí, ktorú často z dôvodu pohodlia, zvyku alebo nevedomia – prehliadame. Čím viac sme sa do pravdy ponárali, tým viac moje videnie prestávalo byť abstraktné a začala som témy a problematiku vnímať v konkrétnostiach a priamych pomenovaniach. Moje najväčšie očakávanie tohto vzdelávania – vidieť riešenú problematiku v konkrétnych súvislostiach – bolo teda naplnené.“ 

Na dôležitosť tréningu poukazuje aj dr. Hladíková, ktorá ocenila jeho odborný prínos aj ľudský rozmer: „Účasť na tréningu vnímam za kľúčovú z hľadiska profesijného aj osobnostného rozvoja. Ako ombudsmanka pre rodovú rovnosť považujem za nevyhnutné nielen reflektovať súčasné výzvy, ale aj neustále prehlbovať vlastné porozumenie téme, ktorá je spoločensky citlivá a zároveň zásadne formuje kultúru komunikácie. Napriek názorovej rôznorodosti účastníkov a občasnému stretu s predsudkami bolo vzdelávanie konštruktívne, rešpektujúce a hlboko podnetné. Práve vďaka takejto výmene skúseností naprieč odbornými i osobnými perspektívami vzniká priestor, ktorý má potenciál inšpirovať k zmene. Som presvedčená, že ak chceme meniť veci k lepšiemu, potrebujeme aj takéto stretnutia – s empatiou, ale aj s jasne pomenovanou realitou a hranicami“, uzavrela ombudsmanka našej fakulty.  

Získané poznatky a skúsenosti z tréningu budú ďalej zúročené pri vytváraní podnetného a rešpektujúceho akademického prostredia, ako aj pri hľadaní nových prístupov k rodovo citlivej výučbe a komunikácii. Fakulta tak posilňuje svoj záväzok budovať kultúru rovnosti, citlivosť voči rozmanitosti a otvárať priestor pre kritickú reflexiu v aktuálnych spoločenských témach, ktoré sa dotýkajú každodennej reality aj mediálnej kultúry. Účasť na tomto podujatí bola realizovaná vďaka financovaniu z EÚ NextGenerationEU prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti SR v rámci projektu č. 09103-03-V04-00370.

Zdroj: dr. Vladimíra Hladíková

Related Articles

Časopis Spoznávame – pomôcka na hodiny Mediálnej výchovy

20. decembra 2013viktoria.kolcako

Edukačné materiály z mediálnej výchovy

6. novembra 2015viktoria.kolcako

Digiacademy.sk vás naučí ovládať moderné technológie jednoducho a rýchlo

18. januára 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.