stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Študentská esej: Média a emocionálna manipulácia – prečo sa chytáme na clickbait?

29. marca 2025Monika Hossova

Clickbait funguje na jednoduchom princípe: zaujať a vyvolať emóciu. Najčastejšie sa využíva strach, hnev alebo zvedavosť. Prečo? Lebo keď nás niečo nahnevá, šokuje alebo vystraší, máme tendenciu na to reagovať okamžite, bez rozmýšľania. To je presne to, na čo médiá a tvorcovia obsahu hrajú. Každé kliknutie znamená peniaze – čím viac ľudí na článok klikne, tým viac reklám sa zobrazí a tvorcovia zarobia.

Určite ste už narazili na články s titulkami ako „Toto MUSÍŠ vidieť!“ alebo „Šokujúce odhalenie, o ktorom sa nehovorí!“ Ak ste na ne klikli, stali ste sa obeťou clickbaitu. Zaujímavé je, že náš mozog je na takéto titulky doslova „naprogramovaný“.

Ľudia podvedome hľadajú informácie, ktoré by im mohli pomôcť vyhnúť sa nebezpečenstvu alebo im niečo priniesť. Preto sú správy typu „Nová hrozba, o ktorej vám nikto nepovie!“ také lákavé – nútia nás myslieť si, že ak neklikneme, prídeme o niečo dôležité.

Emócie v službách titulkov

Používanie emocionálne ladených titulkov je bežnou praktikou v mediálnom svete. Dôvodov je niekoľko. Emócie, ako sú strach, hnev alebo prekvapenie, okamžite priťahujú našu pozornosť. Výskumy ukazujú, že emocionálne titulky generujú viac kliknutí a zdieľaní, čo je pre online obsah kľúčové. Algoritmy sociálnych sietí navyše uprednostňujú príspevky, ktoré vyvolávajú emócie, čím zvyšujú ich šírenie.

Pre lepšie pochopenie tejto problematiky je dôležité definovať si dva kľúčové pojmy:

  • Emocionálna manipulácia predstavuje ovplyvňovanie rozhodovania prostredníctvom emócií.
  • Clickbait sú potom titulky a obsahy vytvorené s cieľom maximalizovať počet kliknutí, často bez ohľadu na kvalitu alebo presnosť obsahu.

Ako funguje emocionálna manipulácia v titulkoch

Clickbaitové nadpisy sú navrhnuté tak, aby vytvorili neodolateľnú zvedavosť alebo ponúkli šokujúcu hodnotu, ktorá stimuluje užívateľov ku kliknutiu.

  • Strach: „Hrozí vám nebezpečenstvo! Zistite viac!“
  • Hnev: „Politik X opäť urazil občanov!“
  • Zvedavosť: „Neuveríte, čo sa stalo!“
  • Súcit: „Zúfalá rodina potrebuje vašu pomoc!“

Tieto techniky fungujú, pretože emócie spúšťajú rýchle, automatické reakcie, ktoré sú v uponáhľanom svete často preferované pred kritickým myslením.

Zdroj: freepic.com

Príklady clickbaitových titulkov a ich analýza

  • V politike sa často stretávame s titulky ako „Tajné plány vlády šokujú národ!“
  • V  bulvári sú populárne titulky typu „Slávna herečka na dne! Pozrite sa, ako vyzerá!“
  • V ekonomike zase „Banky vás okrádajú! Zistite, ako sa brániť!“

Manipulátoři.cz je český publicistický web, ktorý vznikol v roku 2015 a venuje sa odhaľovaniu dezinformácií, hoaxov a manipulácií v médiách. Web sa zameriava na politický marketing, overovanie faktov a komunikačné stratégie, pričom prevádzkuje vlastnú databázu hoaxov. Od augusta 2017 je šéfredaktorom webu Jan Cemper.

Pri analýze týchto titulkov si môžeme všimnúť niekoľko spoločných znakov. Používajú silné slová (šokujúci, tajný, okrádajú), vytvárajú prehnané očakávania a často im chýbajú konkrétne informácie v samotnom titulku. Cieľom je vzbudiť silnú emóciu a prinútiť čitateľa ku kliknutiu.

Dôsledky emocionálnej manipulácie a prevencia

Dlhodobá expozícia clickbaitu a emocionálnej manipulácie môže viesť k dezinformácií a vedú k vyhrotenej emocionálnej atmosfére a intolerancii, čo negatívne ovplyvňuje psychické zdravie jednotlivcov aj celej spoločnosti. (Interez) Je dôležité si uvedomiť, že emocionálna manipulácia nie je len nevinná hra. Má reálne a negatívne dopady na jednotlivcov aj na celú spoločnosť.

Existuje niekoľko stratégií, ako si zachovať kritické myslenie:

  • Zastavte sa a premyslite si obsah pred kliknutím.
  • Overujte si zdroje (napr. Demagog.cz, Manipulátoři.cz).
  • Hľadajte rôzne perspektívy.
  • Buďte opatrní pri zdieľaní informácií a zdieľajte iba overené informácie.
  • Rozvíjajte si mediálnu gramotnosť

Nástroje na overovanie informácií

Už spomínaný Demagog.cz alebo Manipulátoři.cz sa zameriavajú na odhaľovanie dezinformácií. Nápomocné sú aj nástroje Google Fact Check Explorer či Snopes.com.Spoľahlivým zdrojom informácií sú seriózne médiá a tlačové agentúry (ČTK, TASR, SITA).

Je dôležité si uvedomiť, že v online priestore je potrebné byť ostražitý a kritický. Rozvíjanie kritického myslenia a mediálnej gramotnosti je kľúčové pre zodpovedné správanie sa v online priestore, ktoré je dôležité pre celú spoločnosť. Povzbudzujeme vás k aktívnemu overovaniu informácií a k zdieľaniu iba overených správ. Len tak môžeme spoločne bojovať proti šíreniu dezinformácií a manipulácií.

Autor: Erik Koligyer

Zdroje: Demagog.cz,, www.netky.sk, Clickbait nadpisy: Morálny marketing pre virálny obsah?, Clickbait: Prečo funguje a ako ho môžete použiť – pre dobro, Strategie – Clickbait vs seriózne titulky: Ktorý sa oplatí viac? (Peugeot case study), Manipulátoři.cz, https://www.elisee.sk/clickbait-nadpisy-otestuj-sa/, https://eur-lex.europa.eu/SK/legal-content/summary/media-literacy-and-critical-thinking-education-s-role.html?

Zdroje obrázkov: ChatGPT

Related Articles

Vzdelávacia digitálna hra Data Dealer ako nástroj mediálnej výchovy

5. júla 2015viktoria.kolcako

Organizácia Žabky pripravila cvičebnicu z mediálnej výchovy pre žiakov

3. februára 2015viktoria.kolcako

OVCE.sk vyrazili za deťmi do letných táborov

10. júla 2014viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.