stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Na Slovensku sa podarilo prvý raz zmapovať stav mediálnej výchovy na základných a stredných školách

24. januára 2014viktoria.kolcako

Od školskej reformy v rokoch 2008-2009 sa mediálna výchova stala povinnou súčasťou vzdelávania na základných a stredných školách, doteraz však neexistoval výskum, ktorý by zmapoval do akej miery sa školám podarilo túto tému začleniť do svojich vzdelávacích programov.  Aj to bolo jedným z dôvodov, prečo sa rozhodli členovia Medzinárodného centra pre mediálnu gramotnosť IMEC pri Fakulte masmediálnej komunikácie (FMK) v Trnave výskum zrealizovať.

ID-10030511

„Našim cieľom bolo zistiť mieru zastúpenia mediálnej výchovy v obsahu vzdelávania na základných a stredných školách, prevládajúcu formu výučby, teda či sa učí ako samostatný predmet, súčasť iných predmetov, samostatný kurz alebo iné. Ďalším cieľom bolo zmapovať mieru kvalifikácie učiteľov mediálnej výchovy na slovenských školách,“ priblížila ciele výskumu členka IMEC-u a pedagogička na FMK Viera Kačinová.

Do výskumu sa zapojilo 568 základných škôl zo všetkých krajov a okresov Slovenska, pokiaľ ide o stredné školy výskumnú vzorku tvorilo 631 gymnázií a stredných odborných škôl z ôsmich krajov a zo 79 okresov podľa dostupného zoznamu na internetovej stránke Ústavu informácií a prognóz školstva.

Z výsledkov výskumu vyplýva, že na Slovensku nemáme dostatočne kvalifikovaných pedagógov na vyučovanie mediálnej výchovy. V prípade stredných (90%) i základných škôl (93%) vysoké percento pedagógov neabsolvovalo  žiadnu formu vzdelávania pre vyučovanie mediálnej výchovy. „Aj na základe tejto skutočnosti Fakulta masmediálnej komunikácie pripravila pre stredoškolských učiteľov akreditovaný vzdelávací program kontinuálneho vzdelávania, ktorý je zameraný na mediálnu výchovu. Jeho cieľom je posilniť mediálne a didakticko-metodické kompetencie učiteľov. 

ID-10062150

Absolventi získajú 68 kreditov a novú kvalifikáciu na vyučovanie ďalšieho aprobačného predmetu v podmienkach strednej školy. Ďalším krokom k posilneniu mediálnej výchovy na Slovensku bolo otvorenie študijného odboru Aplikované mediálne štúdiá, ktorý vzdeláva pedagógov a odborníkov na mediálnu výchovu, “ vysvetlila dekanka fakulty Dana Petranová.

Nedostatočná vzdelanosť pedagógov je najčastejšou príčinou, prečo školy nezaradzujú mediálnu výchovu do svojich  vzdelávacích programov. Z vybranej vzorky základných škôl sa mediálna výchova nevyučuje v žiadnej forme na 24% opýtaných škôl. V prípade stredných  škôl je to podľa zistení 43%.

Ak sa na školách vyučuje, dominujúcou formou je integrovaná mediálna výchova, teda ako súčasť iných predmetov: „V tomto prípade však treba poukázať na fakt, že viaceré základné školy nevedeli pri špecifikovaní tém presne vymedziť, aké témy z tejto oblasti so žiakmi preberajú  počas hodín slovenského jazyka, informatiky, etiky či iných predmetov, resp. uvádzali témy, ktoré nie sú obsahom mediálnej výchovy,“ priblížila Kačinová.

ID-10055365

Významnú úlohu pri vyučovaní mediálnej výchovy majú praktické zručnosti, ktoré sa získajú formou  projektového vyučovania, napr. v rámci tvorby školského časopisu, prípravy príspevkov do školskej televízie či rozhlasu. Takúto formu využíva 28% základných škôl a 22% stredných škôl.

Ako samostatný predmet alebo krúžok učí  mediálnu výchovu na Slovensku podľa zistení 10% stredných škôl a 10% z vybranej vzorky základných škôl. Cieľom predmetu je podporovať u žiakov zodpovedné využívanie médií a rozvíjať ich kritické postoje vo vzťahu k mediálnym obsahom s dôrazom na morálne princípy a hodnoty.

„Okrem zmapovania situácie poslúžia výsledky výskumu k príprave kvalitných učebných  materiálov a ďalších kurzov pre pedagógov v oblasti mediálnej výchovy,“ dodal riaditeľ IMEC centra Norbert Vrabec.

 

Celé znenie záverečnej správy výskumu: SÚČASNÝ STAV ZAČLENENIA MEDIÁLNEJ VÝCHOVY DO OBSAHU VZDELÁVANIA NA STREDNÝCH ŠKOLÁCH NA SLOVENSKU a SÚČASNÝ STAV ZAČLENENIA MEDIÁLNEJ VÝCHOVY DO OBSAHU VZDELÁVANIA NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH NA SLOVENSKU.

 

V rámci kontroly a prehodnotenia spracovaných údajov sme dospeli v niektorých prípadoch k rozdielnym výsledkom ako boli publikované v príspevkoch: KAČINOVÁ, V. – KOLČÁKOVÁ, V.: Analýza súčasného stavu začlenenia mediálnej výchovy do obsahu vzdelávania na slovenských základných školách. In: Dotyk zla: Mediálna výchova a výchova médií – Megatrendy a médiá 2013 Trnava : FMK UCM, 2013, s. 87 – 108. ISBN 978-80-8105-478-5;
KAČINOVÁ, V. – KOLČÁKOVÁ, V.: Spôsoby začlenenia mediálnej výchovy do obsahu školského vzdelávania na slovenských stredných školách. In: Mediálna výchova a kultúrna identita – Megatrendy & médiá 2012. Trnava : FMK UCM, 2012, 978 – 80- 8105-393-1- s. 70 – 92 a zverejnené na tejto webovskej stránke. Rozdiely nastali v dôsledku nepresného zápisu a vyhodnotenia dát.
Bližšie informácie sa nachádzajú vo výskumných správach. Za publikované rozdielne výsledky sa ospravedlňujeme!

PhDr. Viera Kačinová, PhD. a Mgr. Viktória Kolčáková

Related Articles

Megatrends and Media 2017: rozhovor s profesorom Fedorovom

2. júna 2017viktoria.kolcako

Publikácia o Mediálnej výchove nielen pre pedagógov

18. novembra 2012viktoria.kolcako

FRANCÚZSKO

28. januára 2016norbert.vrabec


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.