stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Prieskum: Európania sa obávajú šírenia dezinformácií pri voľbách do EP

4. decembra 2018Monika Hossova

Až 73 percent obyvateľov sa v súvislosti s májovými voľbami do Európskeho parlamentu (EP) obáva šírenia dezinformácií na internete. Na Slovensku sito myslí 62 percent Slovákov. Vyplýva to z výsledkov septembrového prieskumu Eurobarometer, ktoré zverejnila Európska komisia (EK). Prieskum ukázal, že až 67 percent obyvateľov Únie sa obáva, že osobné údaje uvedené na internete by sa mohli použiť na zobrazovanie cielených politických posolstiev. Na Slovensku takúto obavu vyslovilo 57 percent respondentov.

Možného zmanipulovania volieb kybernetickými útokmi sa obáva 61 percent občanov EÚ a 45 percent Slovákov. Ovplyvnenia volieb zahraničnými aktérmi a zločineckými skupinami sa obáva 59 percent obyvateľov Únie; na Slovensku takéto obavy vyjadrilo 48 percent opýtaných. Väčšina obyvateľov členských štátov EÚ i Slovákov sa zhoduje v otázke možného riešenia týchto hrozieb, a to najmä zvýšením transparentnosti sociálnych médií na internete – aj prostredníctvom zreteľného uvádzania sponzorov online inzercie. Toto opatrenie podporilo 81 percent oslovených obyvateľov EÚ a 76 percent Slovákov.

Rovnaký podiel obyvateľov Únie a až 78 percent Slovákov súhlasilo, že všetky politické strany by mali mať rovnaké možnosti prístupu k internetovým službám, keď sa budú usilovať o hlasy voličov. Vysokú podporu – takmer 80 percent obyvateľov EÚ i Slovákov – má aj poskytovanie práva na odpoveď v sociálnych médiách kandidátom a politickým stranám. Zavedenie rovnakého moratória na internete, aké platí aj pre tradičné médiá, podporuje 74 percent obyvateľov Únie a 75 percent Slovákov.

Prieskum Demokracia a voľby sa uskutočnil 8.-26. septembra na vzorke 27.474 opýtaných v krajinách EÚ. Na Slovensku sa do neho v dňoch 11.-23. septembra zapojilo 1042 respondentov. Voľby do EP budú 23.-26. mája 2019. Európska komisia v septembri predložila súbor konkrétnych opatrení, ktorých cieľom je zabezpečiť slobodný, spravodlivý a bezpečný priebeh volieb do EP. Vytvorila aj európsku sieť pre spoluprácu na voľbách, ktorá sa po prvý raz stretne v januári 2019.

V posledných voľbách do EP v roku 2014 využilo volebné právo 42 percent občanov Únie. Účasť na Slovensku dosiahla viac ako 13 percent. Účasť v májových voľbách do EP by podľa Eurobarometra mohla zvýšiť lepšia informovanosť občanov o EÚ a o jej vplyve na ich každodenný život. Uviedlo to 43 percent všetkých opýtaných z krajín EÚ a 35 percent respondentov zo Slovenska.

Slovenskí voliči by podľa Eurobarometra privítali aj viac mladých ľudí medzi kandidátmi (33 percent), väčšie zastúpenie žien medzi kandidátmi (21 percent) a viac kandidátov z nedostatočne zastúpených skupín obyvateľstva (11 percent).

Kompletné údaje nájdete v dokumentoch:

Democracy and Election_2018_Report_EU

Democracy and Election_2018_Report_EU_SK_Infografika

Zdroj: TASR

lb

Related Articles

Laššáková: Treba pozdvihnúť mediálnu gramotnosť ľudí

3. decembra 2018Monika Hossova

Voľby sa menia vplyvom moderných technológií

27. marca 2019Monika Hossova

D. Hatiar predstavil prvého politického chatbota

19. apríla 2019Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.